Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mos, fort svar önskas

  • bjoli198 27 mars 2013

    Jag tror som många andra: prova... det kommer säkert inte få samma effekt som fettet, men värt att prova är det

  • tomospj 28 mars 2013

    Skrivet av Spruca den 27 mar 2013

    Jag bakade banankaka med äppelmos och det blev superbra :) Pröva och se vad som händer :)


    - Kan i och för sig bero på att det handlar om ganska liten mängd fett som behövde bytas ut. Jag har flera recept på banankaka, och några av dom innehåller väldigt lite fett (men är goda ändå!). Jag har även några klassiska recept på ''bara brith'', dvs. walesisk fruktkaka, och de är helt fettfria men väldigt saftiga, fruktiga och goda. Så om man nu vill undvika fett i bakverk så kan man ju välja nåt annat än just kladdkaka ;-)

  • Lunchdax 29 mars 2013

    Gammeldags sockerkaka (blåskaka som min morfar kallar den) har inte smör i smeten! Så det är inte konstigt att banankaka osv. fungerar att baka utan smör eftersom det i princip är sockerkakssmet med lite variation, oftast har man mer vätska (vatten, juice) i smeten så att den blir fluffigare. Men den blir ju också torrare, och blir inte så rolig dagen efter. Det finns bullar utan fett också. Och kladdkaka utan fett har jag för mig att jag sett förut även om jag aldrig gjort det själv men det låter lite halvdant.

    Det handlar nog mest att tänka vad fettet har för funktion i bakningen.
    Är det för att göra saftigt eller ge smak? Då bör det gå att byta ut. (sockerkaka).
    Är det för att binda ihop? Då går det troligen inte att byta ut. (småkakor exv.)

    Annars håller jag med de andra, ta hellre o minska sockret än fettet! Det tjänar din kropp på. Eller gör en riktigt god efterrätt som du äter mindre av. Kvalitet framför kvantitet. {eat}

  • Lunchdax 29 mars 2013

    Glömde säga att ibland kan man ersätta eller åtminstone minska ner fettet bra med potatis! (Y) I exempelvis piroger/scones/andra bröd går det superbra! Även i "efterrätts"-bak såsom vissa bullar, pajer, mjuka kakor.

  • jollo10 3 juni 2013

    HAhahaha, kul att folk fortfarande skriver i denna mycket gamla tråd. Nu efter nått år, förstår jag såklart kära medlemmar att det inte går att ersätta fett med äppelmos, bättre att äta lite dessert gjort på riktigt vis än att hålla på att fejka med äppelmos eller liknade.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.