Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pepparkaksmått

  • smarrig 26 november 2010

    Mina favoriter är två hjärthalvor som är formade som pusselbitar. Ovanliga, men fina!

  • ky6 26 november 2010

    Min favorit hittade jag i höstas en älg :p

  • alvasmamma 27 november 2010

    Kolla in www.formina .se...där finns allt...

  • knyppeltanten 27 november 2010

    Det blommiga måttet användes flitigt till falukorven när barnen var mindre-det och färgade makaroner var en stående favorit och självfallet är det då obligatoriskt att sjunga "jag vill ha blommig falukorv till lunch" :DD

    HUR färgar man makaroner? Det låter i alla fall roligt :-)

  • LEDIVO 27 november 2010

    Skrivet av Josses den 24 nov 2010

    Har också de jättestora.
    Köpte dem på en semester i Östersund på Jamtli (de har byggt upp Östersund i miniatyr från i början av 1700-talet och framåt) 2001.
    Brukar dekorera hjärtat med barnens namn och hänga upp dem på deras rum.

    När mina var små gjorde vi varsin stor pepparkaksgubbe med tomteluva, som de fick dekorera och hänga upp i sina fönster.
    Gjorde gubben först i papper som vi la på utkavlad deg (Inte alls så tunnt som till vanliga pepparkakor). Sedan skar vi efter pappersformen med kniv. Vi gjorde hål i luvan, så vi kunde trä i sidenband att hänga upp gubben med. Vi använde nonstop till gubbens ögon och knappar på jackan och så använde vi vit glasyr till näsa, mun o tomteluvans tofs m m. En trevlig och rolig tradition de fortfarande pratar om varje jul.

  • cillilutta 27 november 2010

    Köpte nya mått på Coop för någon vecka sedan, det var 5 stycken som hängde på en ring. Det var två dinosaurier bland annat, de kommer att bli poppis bland pojkarna, sedan en elefant, en häst och en kamel om jag minns rätt. Barnen får var sin i paketkalendern! :-)

  • margitkallgren 27 november 2010

    När jag var yngre och jobbade för fullt gjorde man allt för att det skulle gå fortl
    I stället för att baka lussekatter, som tar litet tid gjorde jag så här.
    Köpte ett paket vetebrödsmix och blandade i saffran, jäste som vanligt
    Sen kavlade jag ut degen tog största hjärtat och bakade fina lussehjärtan.
    Det såg riktigt trevligt ut på kakfatet.

    När jag behövde en julgransmatta tog jag juteväv fållade med röda band och ritade
    mönster på hjärtan stjärnor och bockar rfter mina mått. Broderade med röda stjälkstygn-
    Den finns kvar än i dag.

  • soccermum 27 november 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 27 nov 2010

    Det blommiga måttet användes flitigt till falukorven när barnen var mindre-det och färgade makaroner var en stående favorit och självfallet är det då obligatoriskt att sjunga "jag vill ha blommig falukorv till lunch" :DD

    HUR färgar man makaroner? Det låter i alla fall roligt :-)


    Karamellfärg i kokvattnet helt enkelt ;)

  • frucaos 28 november 2010

    Vi bakade pepparkakor igår, och då upptäckte jag att vi hade köpt formar på IKEA förra året - så nu blev det björnar, rävar, ekorrar, igelkottar ... kul! Mina trogna katter fick liksom inte plats i år. En hög änglar blev det också - de går åt på kyrkkaffet idag. Och så måste jag ha några hjärtan och granar!

  • MosterNettan 28 november 2010

    Skrivet av chrisn den 24 nov 2010

    :DDgillar mammas gamla formar hjärta,gris gran o vet inte mer


    Såna har jag också efter mormor, en gubbe och gumma också. Jag har dom bara som kuriosa eftersom jag aldrig använder dom. Dom får gå vidare till barnbarnet sen.

    Ett hjärta och en cirkel har jag som jag använder till bröd när jag ska göra småsandwichar...

  • knyppeltanten 28 november 2010

    Skrivet av soccermum den 27 nov 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 27 nov 2010

    Det blommiga måttet användes flitigt till falukorven när barnen var mindre-det och färgade makaroner var en stående favorit och självfallet är det då obligatoriskt att sjunga "jag vill ha blommig falukorv till lunch" :DD

    HUR färgar man makaroner? Det låter i alla fall roligt :-)


    Karamellfärg i kokvattnet helt enkelt ;)


    Aha, tackar!

  • Lisa35 28 november 2010

    Vi bakade pepparkakor igår och jag som alltid älskat högklackade skor köpte en form som såg ut just som en högklackad sko på Lagerhaus förra veckan :)
    Hittade även en förra året i en affär som såg ut som en pusselbit.

    När jag inte använder mina former till att baka pepparkakor har de fått agera som mallar ibland till min hobby scrapbooking, det fungerar utmärkt!

  • Bresola 1 december 2010

    På Verner & Verner finns det en del roliga, de mesta från formina.

  • amoz 2 december 2010

    Usch vad jag känner mig gammal och tråkig, men jag tycker pepparkakorna ska se ut som pepparkakor! Alltså vanliga formar som hjärtan, grisar, bockar, gummor och gubbar. Sån är jag!(L)

  • ScarlettRose 2 december 2010

    Jag har, utöver de vanliga, en katt, en hund, en elefant och en giraff. De fyra används nog mest när jag gör pepparkakor.

    Har väl använt den vanliga hjärtformen någon gång för att göra hjärtformade brownies med kakaomarmorerade mandelmasslock som min mamma fick när hon fyllde år och absolut inte ville ha några presenter. Men annars används de väl inte mycket när det inte är pepparkakssäsong.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.