Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pinsamt i köket?

  • boz1965 24 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 24 mar 2009

    Du får nog ta det lite lugnt med styrketräningen fortsättningsvis Tjejen...:D

    Skrivet av MelleBandolo den 23 mar 2009

    En gång, när jag och en kompis bakade hemma hos mig, lyckades jag rycka av ungsluckan. Där stod vi med en massa smet och ingen hel ung. :o


    Det är ju det jag alltid har sagt: Det är inte bra att träna för mycket. För min del är det fullt tillräckligt med den styrketräning jag får när jag lyfter ölglaset på kvarterskrogen här hemma. :p

  • Sussien 24 mars 2009

    Mitt pinsammaste var när jag och min kille nyss hade flyttat in i eget och hans farmor och farfar kom för att hälsa på oss för första gången, mitt i pepparkaksbaket. Mmmmm... tyckte hans farfar och skulle ta en pepparkaka från plåten. Problemet var att alla pepparkakor satt fast. Det var bara att lägga plåten i blöt för att de skulle lossna.

  • LaJefa 24 mars 2009

    Det pinsammaste för mig var när jag deltog i en kocktävling. Hade tagit mig ända fram till semifinal och var glad som tusan. Alla fick vi vår korg med olika råvaror som vi skulle skriva recept till och därefter tillaga. "No problems" tänkte jag.... detta har jag ju fixat förr, men under tiden man tillagade sprang där runt en massa människor o kollade precis allt du gjorde...samt att pressen var där och fotograferade...vilket gjorde att jag blev mer o mer nervös. Allt gick ändå superbra (i köket)...tills jag kom ut till juryn med mina två tallrikar (den ena för dem att smaka och den andra för att se upplägget)...vad tror ni att klantiga jag gjorde...jo jag snubblade precis framför juryn (vilket var kända svenska mästerkockar) och ramlade ner på golvet...den ena tallriken flög sin väg...men den andre lyckades jag på något konstigt vis ändå att rädda...snacka om pinsamt.
    Som ni förstår så vann jag ju inte den tävlingen...hehe...men en god tredjeplats tyckte jag inte var så illa efter mitt akrobatiska framförande. Pressen var även snäll mot mig och publicerade inte framträdandet...utan endast en bild ifrån köket när jag lagade maten...som tur var.
    Ps...kan tillägga att efter det så la jag ner tävlandet...mina nerver pallade visst inte med.

  • Gnurf 25 mars 2009

    Fan...exakt det där skämtet körde jag med när jag var 16 år och tjuvhandlade starköl på kineshaket Exotic hemma i Luleå. Du måste utvecklas lite Mr Boz...free your mind and the rest will follow..!! :p

    Skrivet av boz1965 den 24 mar 2009

    Skrivet av Gnurf den 24 mar 2009

    Du får nog ta det lite lugnt med styrketräningen fortsättningsvis Tjejen...:D

    Skrivet av MelleBandolo den 23 mar 2009

    En gång, när jag och en kompis bakade hemma hos mig, lyckades jag rycka av ungsluckan. Där stod vi med en massa smet och ingen hel ung. :o


    Det är ju det jag alltid har sagt: Det är inte bra att träna för mycket. För min del är det fullt tillräckligt med den styrketräning jag får när jag lyfter ölglaset på kvarterskrogen här hemma. :p

  • boz1965 25 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 25 mar 2009

    Fan...exakt det där skämtet körde jag med när jag var 16 år och tjuvhandlade starköl på kineshaket Exotic hemma i Luleå. Du måste utvecklas lite Mr Boz...free your mind and the rest will follow..!! :p

    Skrivet av boz1965 den 24 mar 2009

    Skrivet av Gnurf den 24 mar 2009

    Du får nog ta det lite lugnt med styrketräningen fortsättningsvis Tjejen...:D

    Skrivet av MelleBandolo den 23 mar 2009

    En gång, när jag och en kompis bakade hemma hos mig, lyckades jag rycka av ungsluckan. Där stod vi med en massa smet och ingen hel ung. :o


    Det är ju det jag alltid har sagt: Det är inte bra att träna för mycket. För min del är det fullt tillräckligt med den styrketräning jag får när jag lyfter ölglaset på kvarterskrogen här hemma. :p


    Öl är hälsa - hälsa ofta! :p

  • Gnurf 25 mars 2009

    Stod skrivet på en t-shirt 1977 tror jag bestämt!?? :)

    Sen fanns det väl såna där flummiga plyschväggplanscher oxå som man kunde köpa på Hobbex med texten..."If I had more arms I´d drink more beer". Min kusin hade sån...men inte jag....:'(

    Jaja....det var bättre förr.

    Vad handlade denna tråd om nu igen!?? Visst ja...ja det var ju det där med de exploderande äggen i mikron som jag redan berättat om tidigare. Annars har jag inte gjort några misstag i köket. Som tur är...när man nu gjort så många misstag på så många andra områden i livet...(H)

    Skrivet av boz1965 den 25 mar 2009
    Öl är hälsa - hälsa ofta! :p

  • frucaos 25 mars 2009

    Det som ligger närmast just nu är att jag försökte använda min nya tryckkokare till en sås som var gräddbaserad ... Snacka vidbränt elände!! Jag slet som ett djur för att få den ren igen ... såsen gick i stort sett att rädda, vi kom på misstaget innan det gått alldeles för långt, men den hade varit mycket godare utan den bismaken...
    Behöver jag nämna att jag kände mig väldigt dum?

  • boz1965 25 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 25 mar 2009

    ...Annars har jag inte gjort några misstag i köket. Som tur är...när man nu gjort så många misstag på så många andra områden i livet...(H)


    DEN köper jag inte! Misstag gör ALLA - även du. Att du sedan inte vill erkänna det är ju en HELT annan sak, eller hur? :D

  • boz1965 25 mars 2009

    Skrivet av frucaos den 25 mar 2009

    Det som ligger närmast just nu är att jag försökte använda min nya tryckkokare till en sås som var gräddbaserad ... Snacka vidbränt elände!! Jag slet som ett djur för att få den ren igen ... såsen gick i stort sett att rädda, vi kom på misstaget innan det gått alldeles för långt, men den hade varit mycket godare utan den bismaken...
    Behöver jag nämna att jag kände mig väldigt dum?


    En kompis till mig skulle göra tomatsås i tryckkokare och satte på locket slarvigt. Efter en stund hördes en dov smäll i ute ifrån köket. Det vara bara att börja tvätta tomatsås från väggar och tak...

  • Elizak 25 mars 2009

    Denna tråden väcker många minnen.
    Ett misstag jag gjorde för många år sedan, var när min ex-man och jag skulle ha gäster och vi skulle grilla. Jag stack in handen i förrådet och tog tändvätskan. Trodde jag. Det var nämligen lacknafta jag tog. När så mitt ex tände grillen stod lågorna i högan sky. Vi förstod inte vad vi gjort för fel och åt i godan ro. Efter maten hittade vi lacknaftan och undrade vad den flaskan gjorde där???
    Denna grillning berättade min man om hej vilt och sa att det var första mordförsöket jag gjorde på honom. :'( Det blev aldrig några fler försök... Men det var inte därför vi skiljdes och det kan tilläggas att vi fortfarande är vänner...:D

  • Gnurf 25 mars 2009

    Nä det kan man ju förstå...för med såna Vänner behöver man ju inga Fiender....(H)

    Boz...jag ska likt professor Balthazar fundera och fundera och fundera och...:) för tusan ska låta hypnotisera mig ut ur denna retrograda amnesi....Återkommer om jag minns något förträngt ögonblick...:p

    Skrivet av Elizak den 25 mar 2009
    Denna grillning berättade min man om hej vilt och sa att det var första mordförsöket jag gjorde på honom. :'( Det blev aldrig några fler försök... Men det var inte därför vi skiljdes och det kan tilläggas att vi fortfarande är vänner...:D

  • Gnurf 25 mars 2009

    HEUREKA!!!

    Förra sommaren serverade jag 3 år gammalt knäckebröd till sillmackorna, det var liiiite segt :o Det duger väl som pinsamhet!?? :) Har jag nämnt att jag inte är så åschlig å kinkig av mig? :p

  • crollan 25 mars 2009

    Jag skulle imponera på min nya pojkvän och laga till köttfärsbiffar med stekt lök för första gången.
    Biffen blev mer kokt än stekt och det smakade ingenting. Uurk!
    :'(

  • frucaos 25 mars 2009

    Inte min sak - men blev påmind när jag läste om tvestjärten. Det utspelar sig på Hawaii, där läraren på en skola skulle bjuda eleverna på "layer-cake", en flerfärgad sockerkaka. Färdig mix, kanske ska tilläggas. När han häller den gula mixen i mixern och sätter på hör han ett "krunch" och undrar vad det kan vara. Stoppar mixern, kollar i och hittar en söndertrasad kackerlacka. Men han har ingen mer mix, så han fiskar upp det han hittar och förvarnar sen eleverna vid serveringstillfället att det kan finnas kackerlacksrester i det gula lagret. Alla skrattar gott och hans skämt, tills en plockar ett taggigt kackerlacksben ur munnen ...
    Jag är så glad att jag hörde till en av hans senare klasser och att han aldrig bjöd oss på kaka!!

  • 123Linnea 26 mars 2009

    Pinsamt (och kostsamt) blev det när jag tog ner en stor pastaburk av glas från skåpet. Jag fipplade och tappade den. Rakt ner i vår glashäll - som gick i tusen bitar!!

    Gnurf; vad betyder åschlig, det undrar jag!?

  • Gnurf 26 mars 2009

    åschlig, schåpig, kinkig, klökas inte så lätt...ja det är väl nått lokalt dialektalt antar jag...som i ordalydelsen "Sluta åschla dig!!" när någon schåpar å kinkar över något man överhuvudtaget inte behöver klökas över. Lilla Hjärtat tex...hon åschlar sig när hon får köttsaft eller saltlake från charkuteriprodukter på händerna, en del klarar inte av att få lite smuts på händerna, eller motorolja osv osv. Jag menar...hur kan man åschla sig över saltlake på händerna när man i nästa sekund slukar en macka med MUNNEN med nämnda charkuteriprodukt!?? :o Då utbrister jag:

    "SLUTA ÅSCHLA DIG!!" :@

    Kan iofs vara otroligt lokalt dialektalt :)

  • Monika46 27 mars 2009

    Skrivet av Babzan den 23 mar 2009

    För mig är det mest pinsamma som skulle kunna inträffa vid en bjudning att maten inte räcker till!
    Detta har dock aldrig inträffat ,men min man tycker nästan att det är lika pinsamt om det erbjuds för mycket, eftersom han anser att gästerna utmålas som matvrak. Själv tycker jag att det är perfekt med en massa rester som kan ätas i veckor efteråt.
    Någon gång har det väl hänt att jag märkt att min mat har varit lite väl kryddstark och gästerna har bett om en massa dricka efteråt. Där får jag nog skärpa till mig, men kryddstark mat sätter fart på ämnesomsättningen!(Y)
    Din risgrynsgröt var säkert god Boz, för oftast glömmer folk att salta gröten helt.( Då smakar den friiskt, ett gammalt österbottninskt uttryck)



    Jag är likadan som du, när vi har gäster så gör jag alltid mat så vi får äta rester i flera dagar efteråt. Tycker det värsta som kan hända är att skålarna blir tomma.
    Var själv på kalas en gång och värden sa: Var så goda och ta lite mer mat... När vi sen kom ut i köket var det inget kvar, så vi fick sätta oss med tomma tallrikar.
    Mycket pinsamt för både oss och värden... Så vill jag absolut inte ha det när jag har gäster. Då är det allt bättre att ha lite värmemat ett par dagar efteråt...

  • Gnurf 18 november 2009

    PIFF PAFF PUFF *denna tråd förtjänar att aktualiseras*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.