Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Potatismos.....

  • styvan 21 januari 2008

    Hemmagjort med mjölk, salt, peppar och naturligtvis en smörklick eller två(Y):D
    Är inte förtjust i pulvermos alls...(N)

  • Okänd 21 januari 2008

    (Y)När jag bode i Gbg lärde Mannerström mig att gör mos med riktigt smör,gräddmjölk och ny rivr
    en muskot det är bara så gott(Y)
    kanon gott mos har dom även på Ove´s grill i sävedalen

    Ha de Gött mos allihopa!!

  • tuden 21 januari 2008

    Hemmagjort mos jag använder en klick smör, aromat, piffi allkrydda, lite socker ,ägg, mjölk här äter vi inte pulvermos det smakar inte gott.

  • Gonta 21 januari 2008

    Hemmagjord.

    På fast kokt potatis. Värmd mjölk, smör, salt , vitpeppar och lite socker.
    Men har börjat använda låg laktos mjölk då behövs inte socker.
    Vispar med elvisp blir så fluffigt.

  • vanillalover 21 januari 2008

    Givetvis himma-lagad"!!! Jag har riktigt smör, salt, peppar, mjölk, lite socker och riven muskotnöt
    (Prova! Det är ett absolut måste i mos & stuvat spenat!!)
    /M

  • MatAnders 21 januari 2008

    Jag gör också egen mos och ett tips är att ta i lite persilade (torkad persilja/vitlök) det är kanongott till t.e.x stekt lax.

  • tina62 21 januari 2008

    Vi äter bara hemmalagad mos. Man kan variera / piffa till smaken i det oändliga
    ex. muskotnöt
    vitlökssalt / pulver
    kött & grill krydda
    salr 6 pepper
    aromat
    bara ta i smör i stället för margarin och använda gammeldax mjölk , den bara smälter i munnen

  • Grytlappen 21 januari 2008

    Hemgjort mos. Varierar ibland med att ersätta några potatisar med rotselleri eller jordärtskocka. När hustrun inte ser det kan jag hälla i lite grädde. Använder alltid smör och trots de svarta prickarna nymald svartpeppar. Bästa moset blir på mandelpotatis.

  • evaldo 21 januari 2008

    Potatis-grönkålsmos
    Portioner: 2
    Tid: 25 minuter

    Ingredienser:
    3–4 potatisar
    1 stor kvist grönkål
    salt
    ½ dl lätt crème fraiche
    vitpeppar
    Skala och skär potatisen i bitar.
    Ta bort den stora bladnerven och hacka de gröna bladen ganska smått.
    Koka potatis och kål i lättsaltat vatten i cirka tio minuter tills potatisen är mjuk.
    Häll av vattnet och mosa med potatisstöt eller elvisp.
    Rör i crème fraiche och smaka av med salt och peppar.

    Du kan också ta morötter, kålrötter, blomkål, broccoli eller andra rot- eller grönsaker och blanda i moset.
    Bara att prova sig fram.

  • Bianca 21 januari 2008

    Hemlagat och med smör, salt och peppar. En gnutta piffikrydda brukar bli bra också. Mina kids hatar också pulvermos så jag är glad att jag fört något bra i arv. (Y)

  • marietta 21 januari 2008

    Ser ut som att jag ar den enda som ibland har i riven morot i mitt mos....

  • celice 21 januari 2008

    :) Skulle inte tänka mig att köpa pulvermos, precis som du skall det vara smör, grädde eller gräddmjölk. Det tar ju inte så lång tid att göra potatismos. Brukar köpa en stor säck med potatis när det börjar att komma färskpotatis så att jag har ett tag framöver.(Y)

  • monkan1 21 januari 2008

    Vi äter hemlagad potatismos. Salt, peppar. Smör och mjölk som vi värmer upp innan det tillsätts.
    Pulvermos ? Nej, tack ! (Y)

  • lisa_s 21 januari 2008

    Självklart ska det vara hemmagjort mos!
    Ett tips om man får mos över:(H)
    Lägg moset i botten på en ugnsfast form.
    Bryn skivad gul lök och lägg på moset.Toppa med
    skivade tomater, pizzakrydda,svartpeppar och
    riven ost.
    Gratinera tills det är genomvarmt.(Y)

  • 21 januari 2008

    Skrivet av zarre den 21 jan 2008

    (Y)När jag bode i Gbg lärde Mannerström mig att gör mos med riktigt smör,gräddmjölk och ny rivr
    en muskot det är bara så gott(Y)
    kanon gott mos har dom även på Ove´s grill i sävedalen

    Ha de Gött mos allihopa!!


    Har du vägarna förbi Torslanda ska du testa moset på \"Flygande korven\" och deras hemgjorda köttbullar:p:p

  • Lena 21 januari 2008

    Här serveras bara hemlagat mos med smör och grädde och den vispas med elvisp ( finns det pulver mos också hahaha skulle aldrig falla mig in att stoppa nått dyligt i min mun):p

  • Okänd 22 januari 2008

    Skrivet av den 21 jan 2008

    Skrivet av zarre den 21 jan 2008

    (Y)När jag bode i Gbg lärde Mannerström mig att gör mos med riktigt smör,gräddmjölk och ny rivr
    en muskot det är bara så gott(Y)
    kanon gott mos har dom även på Ove´s grill i sävedalen

    Ha de Gött mos allihopa!!


    Har du vägarna förbi Torslanda ska du testa moset på \"Flygande korven\" och deras hemgjorda köttbullar:p:p

    Har varit där .. jo den e grym ..kanske bäst i stan

  • nettans 22 januari 2008

    Skrivet av MammaModesty den 20 jan 2008

    Skrivet av IrreVirre den 20 jan 2008

    Alltid hemlagat.
    Med mjölk,smör, salt, vitpeppar (ganska mycket vitpeppar) och något som jag fick lära mig när jag flyttade till Skåne, en gnutta strösocker! Vispar ordentligt med elvispen direkt i kastrullen.
    Visst kan man sakna potatismos på sommaren när man bara kan köpa färskpotatis??

    men det gåt att göra mos på färskpotatis... det gör då jag... utan att det blir klister.....
    [/quote


    Jag gör oxå mos av färskpotatis och det går jättebra. Kanske inte vispa med elvisp utan med gaffel eller nåt annat....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.