Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

skördat.....

  • The_mama97mia 27 juli 2010

    Visste ni att man kan använda rödbetsblasten som mangold? FÖrutsatt att det är giftfritt/obesprutat.

  • lena4 27 juli 2010

    Har plockat 2 liter vita vinbär.
    Nån som har nåt speciellt jag kan göra med dem.?
    Brukar blanda dem med andra vinbär till saft annars.

  • Josses 27 juli 2010

    Har lite dåligt minne men inte brukar krusbär vara sena?
    Har en krusbärsbuske med mörka bär och den har inte en kart!
    den är i och för sig lite vildvuxen och har en del ogräs i sig men det har
    inte spelat någon roll tidigare år och den är inte så lastgammal heller kanske 5 år

  • Josses 27 juli 2010

    Skrivet av mama97mia den 27 jul 2010

    Visste ni att man kan använda rödbetsblasten som mangold? FÖrutsatt att det är giftfritt/obesprutat.




    Jag provade att göra "spenatstuvning" på rödbetsbladen ifjol.
    Jag hade köpt rödbetor på "Bondens marknad" och den handlaren sa att man kunde göra det. Stuvningen fick en lite rödaktig färg.
    Inte så dum i smaken faktiskt

  • sikaal 27 juli 2010

    Skrivet av mama97mia den 27 jul 2010

    Visste ni att man kan använda rödbetsblasten som mangold? FÖrutsatt att det är giftfritt/obesprutat.


    Den här fick jag av Boz i fjol
    http://nysansmat.blogspot.com/2009/08/vad-man-kan-gora-av-rodbetsblast.html
    Sedan gjorde jag "Rödbetsblast på grekiskt vis" från DN. Ungefär lika tror jag.
    Koka lätt och servera med salt och smör, var också tips jag fick i fjol.

    Lycka till
    Lena

  • lena4 28 juli 2010

    Stått i regnet och plockat 5 liter svarta vinbär.
    Kokar gelè av dem nu.

  • sikaal 28 juli 2010

    Skrivet av lena4 den 27 jul 2010

    Har plockat 2 liter vita vinbär.
    Nån som har nåt speciellt jag kan göra med dem.?
    Brukar blanda dem med andra vinbär till saft annars.


    Det blir god marmelad av vita vinbär! Min syster färgar sin ibland, grön! Är inte någon allergisk eller att man inte gillar livsmedelfärg, är det ju en kul grej!

  • sikaal 28 juli 2010

    Idag har jag skördat dillkronor, det kanske blir skaldjur i höst. ;)
    Hackat dill, persilja och gräslök. Det är så skönt att ha lite till såser o.dl. till vintern!
    I morgon är det dags att plocka sugersnaps igen, det är gott! (Y)

  • Bumbis 28 juli 2010

    Ang. krusbär. Vi har en buske på landet och när vi var där förra veckan var dom färdiga så det är nog så att har du inte fått några bär ännu så blir det inga.

  • lena4 28 juli 2010

    Skrivet av sikaal den 28 jul 2010

    Skrivet av lena4 den 27 jul 2010

    Har plockat 2 liter vita vinbär.
    Nån som har nåt speciellt jag kan göra med dem.?
    Brukar blanda dem med andra vinbär till saft annars.


    Det blir god marmelad av vita vinbär! Min syster färgar sin ibland, grön! Är inte någon allergisk eller att man inte gillar livsmedelfärg, är det ju en kul grej!


    Tack för tipset om marmelad av vita vinbär. Kanske ska prova.

  • lena4 28 juli 2010

    Skrivet av sikaal den 28 jul 2010

    Idag har jag skördat dillkronor, det kanske blir skaldjur i höst. ;)
    Hackat dill, persilja och gräslök. Det är så skönt att ha lite till såser o.dl. till vintern!
    I morgon är det dags att plocka sugersnaps igen, det är gott! (Y)


    Vad är SUGERSNAPS ???

  • ros 28 juli 2010

    {snicker}Förra veckan gjorde jag rödavinbärsgelé

  • svengelsk 28 juli 2010

    Skrivet av lena4 den 28 jul 2010



    Vad är SUGERSNAPS ???

    En slags sockerärtor som man antingen äter hela innan ärtorna har bildats eller också väntar man tills ärtorna har vuxit och spritar dem som vanliga ärtor.

  • sikaal 29 juli 2010

    Skrivet av svengelsk den 28 jul 2010

    Skrivet av lena4 den 28 jul 2010



    Vad är SUGERSNAPS ???

    En slags sockerärtor som man antingen äter hela innan ärtorna har bildats eller också väntar man tills ärtorna har vuxit och spritar dem som vanliga ärtor.


    Nja, man äter hela när det har bildats ärtor! De skall vara lite runda. Man äter dem antingen råa eller förvällda, jättegott! Jag antar att man kan sprita också, men det har jag aldrig gjort, de går åt ändå.

  • charlottat 29 juli 2010

    Jag äter oxå hela sugarsnapsen, med skidan. Hemskt onödigt att sprita och slänga när det är så gott, dessutom onödigt arbete. Om det inte vräkte ner så just nu skulle jag ta mig ut och kolla mina odlingar för jag har antagligen salladsärtor (nästan samma sak) att skörda, och kanske en laddning bondbönor med.

  • FarmorMaya 29 juli 2010

    Bor i lägenhet så det finns en tomatplanta på altanen. Blir nog några tomater så småningom. (L) Men bättre upp. (Y) I går var vi ute på fjällmyr och plockade 5 kg härliga hjortron. dom blir goda att koka sylt av under vintern.{eat}

  • lena4 29 juli 2010

    Skrivet av sikaal den 29 jul 2010

    Skrivet av svengelsk den 28 jul 2010

    Skrivet av lena4 den 28 jul 2010



    Vad är SUGERSNAPS ???

    En slags sockerärtor som man antingen äter hela innan ärtorna har bildats eller också väntar man tills ärtorna har vuxit och spritar dem som vanliga ärtor.


    Nja, man äter hela när det har bildats ärtor! De skall vara lite runda. Man äter dem antingen råa eller förvällda, jättegott! Jag antar att man kan sprita också, men det har jag aldrig gjort, de går åt ändå.




    Kul.
    Det finns många namn på det vi stoppar i oss.
    Har fått lära mig att äta kokta ärtskidor med smör till och det kallade hon för släpärtor.

  • sikaal 29 juli 2010

    Jag kallar mina ärtor "sugersnaps" för det är namnet på fröpåsen. Visste inte riktigt skillnaden mellan socker- och spritärtor men hittade denna sida om någon vill titta.
    http://mat.msn.se/3.422/varufakta/spritarter-brytarter
    Släpärtorna tillhör tydligen spritärtorna.

  • cawn 29 juli 2010

    Angående krusbär.Var hos vår lokala hallonodling och plockade hallon och krusbär idag.Här nere i Skåne var krusbären på sluttampen. Det blev syltkok och kräm.Hadde en egen krusbärsbuske som gav bra med bär i fjol men den frös i vinter och ser helt död ut.Synd för det är så gott med krusbärssylt.

  • Josses 30 juli 2010

    Hade middagsgäster ikväll och de hade med sig en burk torkad persilja " i stället för en blomma" som de sa.
    Persiljan hade plockats igår och torkat i en äppeltork under natten.
    Gissa om det var någon som blev glad!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.