Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

skördat.....

  • svengelsk 21 september 2009

    Skrivet av svengelsk den 15 aug 2009

    Skrivet av popik den 20 jul 2009


    Jag odlar lite på balkongen, har tomat, paprika, chili, dill, sallad som är jättefina. Men så sådde jag gräslök och det har bara kommit upp ett enda strå, och rädisor sådde jag och blasten är gröna och fina och 1-1,5 dm men undertill finns ingenting inte en enda rädisa bara en rottråd? varför är det dåliga frön eller är det jag som inte har gröna fingrar.:'(

    Jag har också haft besvär med att odla rädisor, men sen läste jag att senare sådder ofta lyckas bättre. I år har jag sått upprepade gånger och har haft bättre resultat. Just nu skördar jag de bästa rädisor jag någonsin odlat. Minimajsen är också fin för tillfället.

    Jag sådde ytterligare en rad rädisor när jag skrev det här inlägget och idag har jag skördat en stor knippa. Att så sent är definitivt rätt när det gäller rädisor.

  • svengelsk 26 april 2010

    Finns det någon som har försökt att odla endiver? Jag har gjort det i många år i England och tycker att det borde gå bra i Sverige, eftersom det är vanligt med bra källar och garageutrymmen där den kan drivas.
    Jag har skördat ett bra tag nu och tycker det är roligt med egen sallad vid den här årstiden.

  • 123Linnea 27 april 2010

    ?
    Odlar du inomhus?
    Berätta!

    Skrivet av svengelsk den 26 apr 2010

    Finns det någon som har försökt att odla endiver? Jag har gjort det i många år i England och tycker att det borde gå bra i Sverige, eftersom det är vanligt med bra källar och garageutrymmen där den kan drivas.
    Jag har skördat ett bra tag nu och tycker det är roligt med egen sallad vid den här årstiden.

  • svengelsk 27 april 2010

    Man sår den utomhus på senvåren, gräver upp rötterna på hösten och planterar dem i väl övertäckta krukor, hinkar eller backar, som man förvarar på ett inte alltför kallt ställe. Så småningom skjuter endiverna upp, hur fort beror på hur varmt de står. De som har stått ute hela vintern här har varit färdiga ett tag nu. Kunde skriva en artikel om det finns intresse.

  • sikaal 27 april 2010

    Skrivet av svengelsk den 27 apr 2010

    Man sår den utomhus på senvåren, gräver upp rötterna på hösten och planterar dem i väl övertäckta krukor, hinkar eller backar, som man förvarar på ett inte alltför kallt ställe. Så småningom skjuter endiverna upp, hur fort beror på hur varmt de står. De som har stått ute hela vintern här har varit färdiga ett tag nu. Kunde skriva en artikel om det finns intresse.


    Det skulle vara intressant om du ville skriva om hur du gör. Jag funderar om jag har något ställe att ha "burkarna". Det skulle i alla fall vara kul att prova.
    Lena

  • sikaal 2 maj 2010

    Idag har jag skördat/plockat 3 1/2 l nässlor! Äntligen blir det nässelsoppa/stuvning, gräslöken är på väg upp, så det skall också i! {drool}

  • lena4 30 juni 2010

    Puff i tråden............

    Jag har skördat Rädisor i massor.
    Sallad
    Jordgubbar
    Basilika
    Dill
    Persilja
    Gräslök

  • svengelsk 30 juni 2010

    Mycket är sent här i år. Bondbönor har vi ätit dagligen ett bra tag nu, men ännu ingen potatis. Plockade de första hallonen idag och den första squashen igår.

  • Josses 30 juni 2010

    Vad jag blir avundsjuka på er!
    Har i år tagit ett sabbatsår ifrån allt vad fröer och växthus heter.
    Hade ingen energi i våras när det var dax för tomat och paprikasådden.
    Mitt växthus står där i hörnet av tomten och ser så övergivet ut men det blir till att ta nya tag nästa år
    för finns det något godare att få gå till växthuset och hämta solvarma tomater, paprikor eller gurkor?
    Har även klippt ner min taiberry-buske (korsning av hallon och björnbär) så där kommer det inte heller några bär men jag har ju rabarber, svarta och röda vinbär och en krusbärsbuske som sköter sig själv.
    Såg att det var en hel del bär på dem så nu är det bara att sitta och vänta på dem.
    Har plockat lite rabarber och gjort saft och bakat av den.
    Kul att se var alla gör i vårt avlånga land och hur olika långt vi har kommit i trädgården.

  • ros 4 juli 2010

    {snicker}Vad glad jag blir...
    Nu har jag varit ute och klippt ner dillen som jag ska frysa in.
    I år fick jag väldigt fin dill. Det är inte alltid jag lyckas med dillen.
    Men den behöver vatten...

    Visst är det gott och smidigt att ha dill i frysen för att använda till det mesta...(Y)

    Sallad har vi ätit vid ett flertal tillfällen

  • lena4 4 juli 2010

    Skördat en del av alla Fläderblommor.
    120 blommor.
    Gjort saft på 40 blommor och fryst resten.
    Härligt.

  • sikaal 4 juli 2010

    Det har inte blivit så mycket än, bara lite rädisor dill och sallad, squaschen växer nästan inte alls! Jag tror att det varit för kallt! {snowman}
    Men nu börjar smultronen mogna, de växer som ogräs överallt! Gott! :D

  • charlottat 5 juli 2010

    Huvudsalladen växer för fullt och den har jag plockat och ätit av, och även ruccolan, den plantan som övervintrade från förra året. De jag satte i år är på gång, men inte stora nog än, fjolårsplantan däremot växer som ogräs. Persiljan var seg i starten men är på gång nu i alla fall, bondbönorna blommar just nu och några små basilikablad har precis letat sig upp över jordytan.

    Om något så har det väl varit för VARMT och torrt, springer med vattenkannan varje dag, ibland två gånger på en dag. Förra året vattnade jag inte en gång de första två veckorna efter att jag satt mina fröer och sparsamt tiden därefter, i år kanske det är en eller två dagar jag inte vattnat.. Väntar ivrigt på salladsärtorna som klättrat uppåt men verkar ha långt kvar till skörd.. :(

  • sikaal 6 juli 2010

    Igår plockade mågen Fläderblommor, så nu har jag saft på gång! Jag har också försökt göra gelé, utan att göra saft först, återkommer om det blev lyckat!
    Blåbären är på gång, det syntes i ansiktet på barnbarnen igår! :DD

    Fläderblomsgelén blev lyckad!

    Fläderblomsgelé

  • lena4 6 juli 2010

    Har plockat en tioliters hink med Fläderblommor.
    Nu blir det Flädervin.

  • charlottat 6 juli 2010

    vill oxå ha nåt ställe där jag kan plocka fläder.. :(

  • annahh 6 juli 2010

    Håller med charlottat!
    VILL OXÅ HA FLÄDER!!{weep}
    Grannen har för lite för att jag ska kunna "palla", he-he (A)
    Annars har här "bara" skördats jordgubbar,
    och sommarKANTARELLER!

    Men snart så ska vi äta egen sallad och rädisor iallafall.

  • charlottat 6 juli 2010

    på tal om skörd.. i kväll när jag vattnade mina två pallkragar skrämde jag, för tredje dagen i rad, ut en groda som gömde sig under den stora ruccolan. 8)

  • cawn 6 juli 2010

    Vet inte hur ni har det uppåt landet men här nere i Skåne växer fläder som ogräs,det är bara att ge sig ut och plocka i vilken plantering som helst(inte privat då utan kommunens).Om man som jag bor i miljonprogrammet men på bottenvåningen så att man fått lyckan att ha uteplats får man köra lådodling.Basilikan tog stryk av kylan och blåsten men den marockanska myntan tror den ska ta över världen.Fast jag har tullat bra på den till massa mojitos!!Är det någon som vet hur man odlar vattenkrasse?Har hittat massa goda recept på det men inte hittat det i affären.

  • lena4 18 juli 2010

    Skördat massor med Basilika. Den hamna i frysen.
    Dillen har också hamnat i frysen, så mycket att det räcker hela året.
    Sista av Fläderblommorna är också skördat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.