Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

skördat.....

  • babbs 23 augusti 2009

    Skrivet av ros den 23 aug 2009

    Skrivet av babbs den 23 aug 2009

    Igår skördade jag bönor, gula och gröna, morötter, gul och grön squash samt fyra sorters lök. Så nu har jag gjort min egen variant av pustasallad. Blir jättegott i vinter.


    Hej babbs!
    Nu blir jag nyfiken
    Vad är pustasallad?
    Ha det så bra!


    Pustasallad kan man köpa på burk, den innehåller finstrimlade grönsaker, bl.a. morötter, selleri, lök och paprika som ligger i en vinägerlag med kryddor och en gnutta socker. Det är jättegott att äta till kött mm.
    Själv använde jag ättika till lagen i stället för vinäger. Jag ska försöka arbeta fram ett recept när jag har tänkt efter vad jag hade i för något.. Ha det så bra själv!

  • gladavmat 23 augusti 2009

    Skrivet av annelieberggren den 20 aug 2009

    Här har det mesta skadats av allt regn :( dillen och persiljan har det varit massa sniglar i. inte så kul att äta den när man såg alla slemmiga varelser :@. Någon som vet hur man kan bli av med dom? det är dom utan skal...



    Har du provat odla i lådor, kanske 2 på varann? Här har vi inte så stora problem med sniglar så jag vet inte omm de klättrar så högt.

  • sikaal 23 augusti 2009

    Dom klättrar! :@ Min syster har haft 2meter upp på en vindruvsplanta :'( . Det är hopplöst när det är många.
    Jag plockar allt jag ser i "bajspåsar" och lägger några dygn i frysen, det skall vara ett humant sätt att avliva äcklen.

  • lena4 23 augusti 2009

    Plockat 4 liter blåbär, 2 liter lingon, 10 liter trattisar....ska till att rensa nu.

  • lena4 31 augusti 2009

    Hallo............(L)
    Har ni slutat skördat .
    Inte vi ,,,, Plockat 60 liter svamp i helgen....och änteligen rensat och ligger i frysen..
    Höstisar och gula kantareller.

    Missade skriva 4 liter småplommon. oxå i frysen, det ska bli marmelad sen.

  • Erajscha 31 augusti 2009

    Jag skördar nya squashfrukter varje dag :-)

  • The_mama97mia 31 augusti 2009

    Förutom fynd i svampskogen så skördas inget här utom i affärernas diskar... Nu blir det ingen svampskog på ett tag, hinner inte i veckorna o sen reser jag bort ett tag. Hoppas det finns mkt trattisar när jag kommer hem igen, och LINGON.

  • babbs 31 augusti 2009

    Jag är trött på att äta squash vaje dag. Vad ska jag göra med den?

  • lena4 31 augusti 2009

    Av squashen kan du göra lasagne, då går det åt en del.
    Har varit i skogen och plockat 6 liter blåbär, fick lämna mycket kvar....det blev för mörkt.

  • ros 17 september 2009

    :)I dag hittade jag bara ca 2 dl kantareller....

    Är det mot slutet av svampsäsongen?

  • The_mama97mia 17 september 2009

    Nu njuter jag bara av det som jag skördar i affärernas grönsaksdiskar, denna vecka har jag frossat i kokta rödbetor och blomkål! Billigt, nyttigt, gott...
    Svampskogen har jag inte hunnit rekognoscera ännu, hoppas att trattisarna kommit nu. Jag har dåligt med egna kantarellställen jag annars....

  • lena4 17 september 2009

    Inte för att jag ska skryta men jäntan har varit ute efter jobbet flera kvällar efter jobbet och plockat svamp. Räknat 10-liters hinkarna hon släpat hem,,,,,totalt 20 hinkar = 200 liter, En del svamp i frysen och en del torkat...
    2 plommonträd.. Har jag plockat 5.10-liters hinkar med plommon,, nu får fåglarna ta resten...

  • idea_ 17 september 2009

    Åh, lyckans dig lena4, älskar svenska plommon, den andra sorten man köper i affärn är bara sura och vattniga. I år har de inte sålt några fina svenska plommon här uppe. Förra året fick jag tag på fina svenska plommon som jag dels åt av (men man kan inte äta så många, magen ni vet) och sen gjorde jag världens godaste plommonmarmelad, med inspiration från vår kokbok. Slängde i en ekologisk citron också, i klyftor, mixade och hälde på burkar. Underbar till vällagrad ost.

  • idea_ 17 september 2009

    Skrivet av babbs den 31 aug 2009

    Jag är trött på att äta squash vaje dag. Vad ska jag göra med den?


    Om du inte vill äta den nu tycker jag att du ska skiva och frysa in den, ska väll igentligen förvällas men det går bra även utan att göra det enligt min erfarenhet. Annars brukade min barndoms granne göra något väldigt GI när hon fick mycket squash. Något hon kallade squashpizza: hon skar squashen i tjocka skivor, la i botten av en långpanna, gjorde en enkel tomatsås och hällde över, på med stekt köttfärs och riven ost. Tipsade en jobbarkompis på GI diet om detta, hennes tonåringar älskade det.

  • svengelsk 17 september 2009

    Kom hem från tolv dagars semester till nitton gurkor. Vi åt fyllda gurkor till middag och det blir gurksoppa till lunch i morgon.

  • emaxen 18 september 2009

    :DPlockade igår kantareller efter jobbet.
    Har fortfarande kålrötter,morötter,potatisar kvar i landet, , kålrötter till rotmos blev det häromdagen.(Y)
    Sen så börjar mina chokladtomater att bli mogna så man kan börja plocka dem:)
    Äpplena är på gång de oxå.

  • mafia 18 september 2009

    Eftersom jag inte längre har någon trädgård, är det inte mycket att skörda. Men... förra våren satte jag en physalisplanta( hur stavas det?) på vår inglasade balkong. Den växte och växte och fram mot hösten började det komma små frukter och under vintern plockade vi de första frukterna. Små, men härligt friska och goda. Jag trodde plantan skulle vissna ner under vintern, men icke.
    Under sommarn har den blommat och gett massor av små frukter. Fortfarande kommer nya blommor och frukter. Kul!

  • idea_ 18 september 2009

    Jag har turen att få plocka bär och rabarber samt mangold hos en släktings grannar. Har plockat 12 liter röda vinbär och två små buskar av mangold hos den ena (2,5 liter frysta vinbär och 7-8liter fryst rödvinbärsjuice). Några kilo rabarber och 4liter krusbär, syrliga djupröda hos den andra (två krusbärsroyaler och två liter infrysta krusbär) Tänk vilken tur man kan ha när man inte har egen trädgård.:D

  • idea_ 18 september 2009

    Nu har jag även haft turen att få plocka lite härliga äpplen hos en tredje av släktingens grannar, vilken lycka :)

  • monac 19 september 2009

    apropå vad man ska göra med all zucchini...kolla mitt recept på pumpasoppa(L)
    (Y)mums,den lessnar man aldrig på tycker jag!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.