Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

skördat.....

  • ros 16 augusti 2009

    :)I går var jag ute på en underbar svamprunda.
    Jag plocka ca 4 liter kantareller på ca 1 timma.
    Är det ovanligt bra svampår eller är det bara jag som hade tur.
    :)Det bara växte några där, så gick jag några meter så växtre det några till....
    Kvällsmaten var räddad
    Kantarellpaj á la Nettan

  • lena4 16 augusti 2009

    Har idag ...
    Klippt och fryst in persilja och gräslök.
    Plockat 15 liter svarta vinbär.
    Gula brytbönor.
    Ca 2 kilo mörötter.

  • LEDIVO 16 augusti 2009

    Jag odlar inte så mycket, men det lilla jag satsat på har i år lyckats bra och det är persilja, dill, gräslök, sallad, rosmarin, svarta vinbär, tomater och salladsgurka.
    Gurka för inläggning köpte jag på torget och det har jag ett kanonbra recept på - Det är bara att tvätta och skiva gurkorna och sedan röra ihop med övriga ingredienser. Skickar med det i fall jag väckt intresse.
    Inlagd gurka - Ej kokt lag

  • ros 16 augusti 2009

    Skrivet av KAROLO den 16 aug 2009

    Jag odlar inte så mycket, men det lilla jag satsat på har i år lyckats bra och det är persilja, dill, gräslök, sallad, rosmarin, svarta vinbär, tomater och salladsgurka.
    Gurka för inläggning köpte jag på torget och det har jag ett kanonbra recept på - Det är bara att tvätta och skiva gurkorna och sedan röra ihop med övriga ingredienser. Skickar med det i fall jag väckt intresse.
    Inlagd gurka - Ej kokt lag


    Hej KAROLO!
    Jag är bara lite nyfiken men vad är salladsgurka?
    Jag har inte hört det namnet innan

    Ha det så gott!

  • redd 16 augusti 2009

    Skrivet av KAROLO den 16 aug 2009

    Jag odlar inte så mycket, men det lilla jag satsat på har i år lyckats bra och det är persilja, dill, gräslök, sallad, rosmarin, svarta vinbär, tomater och salladsgurka.
    Gurka för inläggning köpte jag på torget och det har jag ett kanonbra recept på - Det är bara att tvätta och skiva gurkorna och sedan röra ihop med övriga ingredienser. Skickar med det i fall jag väckt intresse.
    Inlagd gurka - Ej kokt lag


    5 kg gurkor
    2 1/2 kg strösocker
    2 1/2 handfull salt
    8 grader ättika (24 %)
    3 - 4 msk gula senapsfrö
    1 bit pepparrot
    Dillkronor

    Några frågor sådär spontant.
    Inget vatten?
    Hur mycket är "en handfull"? händer har väldigt olika storlek.
    8 grader ättika?

  • sater 16 augusti 2009

    Vi gick ut i skogen, jag, (L) lillgrabben och (L) hunden. Där plockade och åt vi blåbär och skogshallon. Väl hemma blev det Blåbärskungens paj, som grabben döpte den till. Självklart med "lite" vaniljsås.:p:p
    Jag har gjort blandsaft på hallon och jordgubbar, hallonsylt, svart- och röda vinbärsgelé. Torkat och förvällt kantareller. Päronkompott, lingonsylt och krusbärsmarmelad är på gång. (Y)(Y)
    Ha en skön höst!!! <3<3<3

  • lena4 20 augusti 2009

    Här kom dottern och gubben hem med 2 hinkar höstkantareller idag.
    20 liter...
    Phuuu .....innan det är rensat
    Men härligt när det finns i frysen.

  • kattgnag 20 augusti 2009

    Mina tre svartvinbärsbuskar har fått relativt mycket bär i år. Idag plockade jag av 2 liter och slängde ner i frysen. Imorgon plockar jag mer.:)
    Några liter gula kantareller har det blivit fast jag längtar till trattis-tiden... (med "fasa" för dessa förb. ÄLGFLUGOR som jag avskyr värre än fästingar:@ - fast de har kanske ngt berättigande, fråga mig inte!)
    Lite, lite vilda smultron som är helt superduper eftersom de kommer "frivilligt" till mig från skogen:p
    Blåbär är guldet, tycker jag. Har inte tagit mig den tid jag skulle velat till att plocka men några liter ha det iallafall blivit.
    Tänk vad naturen är fantastisk!:D:D

  • annelieberggren 20 augusti 2009

    Här har det mesta skadats av allt regn :( dillen och persiljan har det varit massa sniglar i. inte så kul att äta den när man såg alla slemmiga varelser :@. Någon som vet hur man kan bli av med dom? det är dom utan skal...

  • LEDIVO 20 augusti 2009

    Skrivet av popik den 20 jul 2009


    Jag odlar lite på balkongen, har tomat, paprika, chili, dill, sallad som är jättefina. Men så sådde jag gräslök och det har bara kommit upp ett enda strå, och rädisor sådde jag och blasten är gröna och fina och 1-1,5 dm men undertill finns ingenting inte en enda rädisa bara en rottråd? varför är det dåliga frön eller är det jag som inte har gröna fingrar.:'(

    Hej!
    Jag har också (mer än en gång) provat så gräslök, men inte lyckats. I år provade jag med en färdig planta och det blev jättebra, så prova det nästa år.
    När det gäller rädisor har jag dessvärre inget bra tips att ge dig.
    //KAROLO

  • LEDIVO 20 augusti 2009

    Skrivet av ros den 16 aug 2009

    Skrivet av KAROLO den 16 aug 2009

    Jag odlar inte så mycket, men det lilla jag satsat på har i år lyckats bra och det är persilja, dill, gräslök, sallad, rosmarin, svarta vinbär, tomater och salladsgurka.
    Gurka för inläggning köpte jag på torget och det har jag ett kanonbra recept på - Det är bara att tvätta och skiva gurkorna och sedan röra ihop med övriga ingredienser. Skickar med det i fall jag väckt intresse.
    Inlagd gurka - Ej kokt lag

    Hej KAROLO!
    Jag är bara lite nyfiken men vad är salladsgurka?
    Jag har inte hört det namnet innan
    Ha det så gott!

    Hej på dig!
    Slanggurka säger nog de flesta, så det skulle jag så klart skrivit. Ska förresten använda en i morgon till salladen när vi grillar.
    Ha de så gott du med! //KAROLO

  • LEDIVO 20 augusti 2009

    Skrivet av redd den 16 aug 2009
    Skrivet av KAROLO den 16 aug 2009
    Jag odlar inte så mycket, men det lilla jag satsat på har i år lyckats bra och det är persilja, dill, gräslök, sallad, rosmarin, svarta vinbär, tomater och salladsgurka.
    Gurka för inläggning köpte jag på torget och det har jag ett kanonbra recept på - Det är bara att tvätta och skiva gurkorna och sedan röra ihop med övriga ingredienser. Skickar med det i fall jag väckt intresse.
    Inlagd gurka - Ej kokt lag

    5 kg gurkor
    2 1/2 kg strösocker
    2 1/2 handfull salt
    8 grader ättika (24 %)
    3 - 4 msk gula senapsfrö
    1 bit pepparrot
    Dillkronor
    Några frågor sådär spontant.
    Inget vatten?
    Hur mycket är "en handfull"? händer har väldigt olika storlek.
    8 grader ättika?

    Hej!
    Receptet är gammalt (från min väninnas mormor), vilket väl är förklaringen till att det står 2 1/2 handfull salt. Jag har tagit 2 1/2 hand varje år (har fungerat bra) och aldrig mätt, så jag kan inte ge dig mer exakt än så.
    Flaskan från Perstorps ättika är märkt med grader, så den har jag använt.
    Hoppas du provar och tycker gurkorna blir goda!
    //KAROLO

  • LEDIVO 20 augusti 2009

    Skrivet av KAROLO den 20 aug 2009

    Skrivet av redd den 16 aug 2009
    Skrivet av KAROLO den 16 aug 2009
    Jag odlar inte så mycket, men det lilla jag satsat på har i år lyckats bra och det är persilja, dill, gräslök, sallad, rosmarin, svarta vinbär, tomater och salladsgurka.
    Gurka för inläggning köpte jag på torget och det har jag ett kanonbra recept på - Det är bara att tvätta och skiva gurkorna och sedan röra ihop med övriga ingredienser. Skickar med det i fall jag väckt intresse.
    Inlagd gurka - Ej kokt lag

    5 kg gurkor
    2 1/2 kg strösocker
    2 1/2 handfull salt
    8 grader ättika (24 %)
    3 - 4 msk gula senapsfrö
    1 bit pepparrot
    Dillkronor
    Några frågor sådär spontant.
    Inget vatten?
    Hur mycket är "en handfull"? händer har väldigt olika storlek.
    8 grader ättika?

    Hej!
    Receptet är gammalt (från min väninnas mormor), vilket väl är förklaringen till att det står 2 1/2 handfull salt. Jag har tagit 2 1/2 hand varje år (har fungerat bra) och aldrig mätt, så jag kan inte ge dig mer exakt än så.
    Flaskan från Perstorps ättika är märkt med grader, så den har jag använt.
    Hoppas du provar och tycker gurkorna blir goda!
    //KAROLO

    Hej igen!
    Glömde skriva att:
    Nej, inget vatten - Det bildar gurkorna bara någon-några timmar efter du rört ihop alla ingredienser.
    //KAROLO

  • redd 21 augusti 2009

    Skrivet av KAROLO den 20 aug 2009

    Skrivet av KAROLO den 20 aug 2009

    Skrivet av redd den 16 aug 2009
    Skrivet av KAROLO den 16 aug 2009
    Jag odlar inte så mycket, men det lilla jag satsat på har i år lyckats bra och det är persilja, dill, gräslök, sallad, rosmarin, svarta vinbär, tomater och salladsgurka.
    Gurka för inläggning köpte jag på torget och det har jag ett kanonbra recept på - Det är bara att tvätta och skiva gurkorna och sedan röra ihop med övriga ingredienser. Skickar med det i fall jag väckt intresse.
    Inlagd gurka - Ej kokt lag

    5 kg gurkor
    2 1/2 kg strösocker
    2 1/2 handfull salt
    8 grader ättika (24 %)
    3 - 4 msk gula senapsfrö
    1 bit pepparrot
    Dillkronor
    Några frågor sådär spontant.
    Inget vatten?
    Hur mycket är "en handfull"? händer har väldigt olika storlek.
    8 grader ättika?

    Hej!
    Receptet är gammalt (från min väninnas mormor), vilket väl är förklaringen till att det står 2 1/2 handfull salt. Jag har tagit 2 1/2 hand varje år (har fungerat bra) och aldrig mätt, så jag kan inte ge dig mer exakt än så.
    Flaskan från Perstorps ättika är märkt med grader, så den har jag använt.
    Hoppas du provar och tycker gurkorna blir goda!
    //KAROLO

    Hej igen!
    Glömde skriva att:
    Nej, inget vatten - Det bildar gurkorna bara någon-några timmar efter du rört ihop alla ingredienser.
    //KAROLO


    1grad = 6cl = 4msk (gick ut i köket och kollade vad som stod på flaskan), ifall någon undrade, vart själv väldigt konfunderad.

  • hansdotter 22 augusti 2009

    Idag plockade jag 3,5 liter blåbär. Känns så härligt! Nu puttrar sylten på spisen och i frysen ligger resten i fryspåsar, rensade och fina. Håller med er ovan- naturen är fantastisk!!!

  • svengelsk 22 augusti 2009

    Skrivet av annelieberggren den 20 aug 2009

    Här har det mesta skadats av allt regn :( dillen och persiljan har det varit massa sniglar i. inte så kul att äta den när man såg alla slemmiga varelser :@. Någon som vet hur man kan bli av med dom? det är dom utan skal...

    Jag går på snigeljakt med ficklampa ett par gånger i veckan. Lägger man ut små högar med vetekli så vet man var man kan hitta sniglarna. Melonskal fungerar också.Sätt en plastpåse över handen eller använd plasthandskar. Det är ett långsiktligt projekt. Trägen vinner.

  • 22 augusti 2009

    förra helgen plockade vi vildhallon och blåbär. i veckan ska jag till föräldrarna och plocka vinbär. vi har ävwn varit till en lokal odlare av grönsaker idag och köpt fänkål, kålrabbi och diverse annat hemodlat.:D

  • hansdotter 23 augusti 2009

    I morse skördade jag dragon. Nu hänger den på tork i förrådet under trappan.

  • babbs 23 augusti 2009

    Igår skördade jag bönor, gula och gröna, morötter, gul och grön squash samt fyra sorters lök. Så nu har jag gjort min egen variant av pustasallad. Blir jättegott i vinter.

  • ros 23 augusti 2009

    Skrivet av babbs den 23 aug 2009

    Igår skördade jag bönor, gula och gröna, morötter, gul och grön squash samt fyra sorters lök. Så nu har jag gjort min egen variant av pustasallad. Blir jättegott i vinter.


    Hej babbs!
    Nu blir jag nyfiken
    Vad är pustasallad?
    Ha det så bra!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.