Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SNÄLLA kolla innan nu skriver in ett recept

  • Queenie 13 mars 2008

    Nä, nu lägger jag ner för i dag, nu är det 27 recept från samma person och jag har skickat TRE pm som personen inte svarar på. Jag har tydligt poängterat vad felet är. Har även skickat ett mejl till Lind och hoppas att han tar itu med det i morrn. Så snälla, ni andra som godkänner, hoppas ni läser det här och inte godkänner de recepten. Fortsätter det i den här takten så kommer listan snart vara blockerad av recept från samma person, som vi inte kan godkänna. *muttrar*

  • Queenie 13 mars 2008

    Bara jag igen. ÄNNU ett recept, och nu märker jag att personen jävlas med mit och skriver in ingredienserna på ett annat sätt, fast lika fel det med. Just nu har jag totalt tappat lusten av att godkänna recept om inget drastiskt händer och förbättras. Kan man inte "icke godkänna" recept så känns det ju totalt meningslöst när en och samma person blockerar med nu 29 recept. Helt otroligt. Trodde man var vuxen när man är 19 år, men tydligen inte ...

    Ajöken från en tämligen irriterad Queenie, som inte förstår vad det är med folk ibland.

  • Ketronya 13 mars 2008

    Skrivet av Queenie den 13 mar 2008

    Samt glöm inte mellanslag!!!
    Det blir alltid fel om det inte är skrivet mellanslag, exempelvis 1 dl, många skriver 1dl och då blir det fel. Är det då en massa rader med samma fel på alla, så blir det en massa onödigt jobb.

    Och salt och peppar, snälla skriv inte det på samma rad, det ska vara:
    Salt
    Peppar

    Alltså EN ingrediens per rad och inget annat.


    Varför kan man inte skriva salt och peppar på samma rad, så står det i väldigt många recept och det borde väl inte göra något? Bara undrar eftersom jag troligtvis gjort det själv några gånger...

  • The_mama97mia 13 mars 2008

    det är la inte jag i alla fall.. *S*
    jag fattar era kriterier"

  • Libra 14 mars 2008

    förstår problemet, men är inte den här sidan till för att man ska dela med sig av sina recept...??? Eftersom Queenie har drygt 1800 recept så behöver nog ingen annan skriva ett recept för då är risken stor att det blir nån slags dublett.....eller...???
    Börjar vara mycket tjafs på den här sidan.....man kanske inte ska lägga in några fler recept.....

  • anluk 14 mars 2008

    :pFörstår Q fullständigt eftersom jag själv börjat godkänna recept. Det är faktiskt lite jobb med att rätta "enkla" saker som att det inte finns stor bokstav, punkt, en ingrediens per rad (behövs eftersom vi sedan skriver inköpslista som kommer kunna utnyttjas längre fram). Och dubbla recept har jag själv inte varit världens bästa på att kolla, men har börjat med det nu. Det tar ju inte många sek. eller hur?? Och även om Q har 1800 recept så tror jag att det finns 10000-tals recept kvar till oss andra att lägga in eller hur.
    Nog nu. Det är fredag och vi skall vara positiva och GLADA. Trevlig helg alla

  • lennali 14 mars 2008

    Queenie har mitt fulla förstående.
    Glada hälsningar till er alla och ha en trevlig helg. :D
    Lena

  • zonale 14 mars 2008

    Det finns definitivt nog med recept kvar åt oss andra! Klenoder som vi har i våra gömmor någonstans. Själv efterlyser jag regionala recept från vårt avlånga land. Svensk husmanskost.(Y)

  • Queenie 14 mars 2008

    Det med salt och peppar är inget som jag har bestämt, som vissa verkar tro. Men det står endast en ingrediens per rad och såvitt jag vet så är salt en sak och peppar en annan. Ni som inte har förståelse och tycker att jag "gnäller", börja godkänna recept själv och se hur kul det är när folk jävlas med en och bombaderar med felaktiga recept, TROTS att man har skickat 3 PM och människan inte bryr sig alls. Vi gör trots allt det här GRATIS på vår fritid utan att få någonting för det.

    Sen att jag har många recept, OCH?? Det finns väl säkert 100.000 olika recept eller mer, så vad är problemet? Att söka innan man lägger in ett recept tar inte lång stund och jag förstår inte vitsen med att ha två eller fler exakt likadana recept. Jag söker alltid, vissa recept jag tänkt skriva in finns redan, så då struntar jag helt sonika i dem.

  • Dorisrecept 14 mars 2008

    Det kanske blir många dubletter p ga poängsystemet?? Man får ju poäng när man lägger ut ett recept och då kanske vissa inte bryr sig att det receptet redan finns för dom vill ha poängen. Bara en tanke. Slopa poängsystemet kanske?? Håller med att det borde komma upp nån spärr av något slag att receptet redan finns om det är en dublett. Jag lägger inte upp så mycket recept här genom att jag har en egen hemsida med mina recept i.

  • anluk 14 mars 2008

    Håller verkligen med om att det borde stå regler någonstans för hur man lägger in recept odyl, kanske något för matklubben att ta tag i??!!

  • zonale 14 mars 2008

    Vore smart att lägga in vilka regler som gäller när man lägger in recept under fliken "Lägg in recept". Alla medlemmar som läser forumet kan inte ha missat dessa.(Y)

  • Queenie 14 mars 2008

    Regler kommer att komma nästa vecka enligt Lind. Sen att det finns dubletter p.g.a. poängsystemet tror jag inte. Poängsystemet är ju inte till något ändå, jag bryr mig inte alls om poängen och de får gärna ta bort dem. Tror helt enkelt att vissa inte bryr sig att kolla om receptet redan finns, många läser säkert inte forumet heller. En varningstext "Har du sökt om receptet redan finns?" kanske vore något innan man lägger in själva receptet. Ja, vi får se hur det hela slutar.

    Och som Libra tyckte att det "börjar verka tjafs" på den här sidan. Anmäl ditt intresse att godkänna recept själv! Du kommer nog också att börja "tjafsa" eller att bli irriterad ibland då.

  • Queenie 14 mars 2008

    Tack för det Molgan!

    Jag tar nog en paus från godkännandet i dag.

  • Dorisrecept 14 mars 2008

    Queenie och alla andra som godkänner recept gör ett kanon jobb, tro inte något annat(Y)

  • Ketronya 14 mars 2008

    Okej, jag har nu redigerat de recept som det stod Salt och Peppar på samma rad, man vill ju inte inte tjafsa om småsaker!
    Ha en bra helg allihop!

  • zonale 14 mars 2008

    Att vår klubb överhuvudtaget fungerar kan vi tacka de som sitter och godkänner recepten för. Tack för att det finns sådana personer som offrar av sin fritid!

  • Okänd 14 mars 2008

    Det var ord och inga visor det!!!!Jag känner mig inte så inspirerad att lägga in recept,ifall man råkar göra fel.Ibland är det samma receept på klubben men med olika namn,va gör man då?
    Och snälla ni,bli inte sura för att jag känner så här.
    Annars är det en trevlig klubb med många goa människor.
    Det kan även finnas medlemmar som har svårt för det här med skrivandet också,kanske det är en anledning till att recepten blir felskrivna.

  • Queenie 14 mars 2008

    Ja Liliane, det förstår jag. Men man kan ju försöka att sträva efter att försöka göra rätt. Samtidigt som en person sitter och skriver in en massa recept, jag skickar tre PM och personen fortsätter att skriva in ännu mer recept med samma fel. Det tycker jag är nonchalant. jag har fortfarande inte fått svar på de tre PM:en jag skrev i går.

    Om du har ett recept som heter något, från exempelvis en veckotidning, du gör en sökning och det finns inget som heter likadant. Då skriver man in det. Finns det då ett exakt likadant recept i annat namn, det är ju inget man kan göra något åt. En del "döper" ju om recepten till något annat. Men många kanske skriver exempelvis in recept från låt oss säga "Allt om mat", sitter då 10 personer med den tidningen och skriver in examt samma recept så är ju det himla onödigt. Det är så enkelt att titta om exakt det receptet finns innan man skriver in det.

    Småfel är går ju ganska så lätt att fixa till. Det är ju värre när någon sitter och skriver all text med VERSALER eller all text med gemena (små bokstäver), utan vare sig punkt eller komma. Det blir svårläst. Själv vill jag åtminstone inte spara på såna recept. Kommer det nu en manual nästa vecka kommer det förhoppningsvis att underlätta en hel del och det blir mindre recept som det är en massa fel på. Är det inte mellanslag exempelvis mellan 1dl så blir det fel i "steg 2", där vi fixar till inköpslistan. Det blir bara så himla mkt onödigt jobb.

    Nu vet jag att många tycker jag är "gnällig", men jag har trots allt suttit och godkänt hur många recept som helst och efter ett tag så blir man ganska så trött när det är så mycket konstigheter. Jag förstår att alla inte kanske är bra på svenska, men går man efter de regler som gäller, och som kommer att komma upp nästa vecka, så kommer det redan då att underlätta en hel del för oss som godkänner.

  • Wombat04 14 mars 2008

    Jag tror vi får ta ned den här diskussionen en smula ... utan att på något sätt vara moderator eller godkännare av recept eller något i den stilen, så måste jag få säga att ingen ska behöva känna att man inte kan lägga in några recept i klubben! Det är ju inte det som är kruxet. Det Queenie och andra godkännare ber oss om är helt enkelt att göra en snabbkoll innan vi skriver in det recept vi tänkt oss, så att inget identiskt recept redan existerar i klubben. Alla måste ju ändå hålla med om att det inte är någon idé att skriva in dubbelt. Om det sedan finns fyra sidor fläskfilégrytor är det förståeligt att man inte sitter och lusläser varje recept innan man lägger in sitt eget, men man kan åtminstone söka på namnet så är en dubblettrisk eliminerad. Om man sedan råkar göra stavfel eller något liknande är inte det heller något större problem, eftersom godkännarna gör ett suveränt jobb med att rätta till. Därmed inte sagt att man kan vara lite extra noggrann när man skriver. Gud så snusförnuftig jag låter, förlåt för det ...

    Låt oss behålla proportionerna, gott folk, och fortsätta lägga in recept! Som fler här sagt före mig, det finns recept så det räcker åt alla - och blir säkert över också. Jag för min del uppskattar klubben något enormt och instämmer med alla som säger att de trivs här.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.