Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SNÄLLA kolla innan nu skriver in ett recept

  • Wombat04 14 mars 2008

    Och så blev det fel ändå. "Därmed inte sagt att man INTE kan vara lite extra noggrann när man skriver" skulle det vara. :'(

  • enAnnan 14 mars 2008

    Skrivet av Queenie den 14 mar 2008

    Ni som inte har förståelse och tycker att jag "gnäller", börja godkänna recept själv och se hur kul det är när folk jävlas med en och bombaderar med felaktiga recept,
    .


    Okej detta tycker jag inte låter bra alls!
    Även om människor gör fel och just denna människan inte förstod ens efter 2 eller 3 meddelanden så ska du kanske inte ta för givet att folk jävlas med dig.
    Illa tycker jag.

    Jag tycker inte att du gnäller - detta är rena påhopp!
    Inte gnäll!

    Om receptet inte är skrivet efter de regler som finns, strunta bara i ett godkänna det!
    Enkelt.

    Vem ska tordas lägga in recept nu??
    Då får man väl höra att man bombaRderar eller jävlas om man råkar göra fel nångång.

    Och jag hoppas verkligen att man inte kan hitta något som helst fel i era egna recept. vare sig som de är skrivna eller hur de fungerar att laga...
    Härlig stämning hörrni :'(

    Jag hade gärna hjälpt till att godkänna recept, man sitter ju här ett par timmar om kvällen oftast. Datorkunskap har jag och kunskap i svenska språket också,inte irriterar jag mig så mycket heller.
    Men nu får vi väl se hur många som vill vara kvar här...

    Jag tycker också att ni gör ett bra jobb,
    men jag tycker inte att man skriver om människor som du gör här Queenie.
    Strunta bara i att godkänna dem, istället för att göra allt "arbete" då som ni måste...

  • zonale 14 mars 2008

    Jag håller fullständigt med dig och hoppas verkligen inte att den här diskussionen avskräcker medlemmar från att lägga in recept. För min del, som visserligen är rätt ny medlem, så har jag fått många nya ideér, toppenrecept och fått kontakt med trevliga medlemmar.

  • zonale 14 mars 2008

    Nu tror jag väl ändå att inläggen kom i fel ordning!! Jag kommenterade Wombats inlägg och inget annat!!

  • enAnnan 14 mars 2008

    Skrivet av Wombat04 den 14 mar 2008

    Jag tror vi får ta ned den här diskussionen en smula ... utan att på något sätt vara moderator eller godkännare av recept eller något i den stilen, så måste jag få säga att ingen ska behöva känna att man inte kan lägga in några recept i klubben! Det är ju inte det som är kruxet. Det Queenie och andra godkännare ber oss om är helt enkelt att göra en snabbkoll innan vi skriver in det recept vi tänkt oss, så att inget identiskt recept redan existerar i klubben. Alla måste ju ändå hålla med om att det inte är någon idé att skriva in dubbelt. Om det sedan finns fyra sidor fläskfilégrytor är det förståeligt att man inte sitter och lusläser varje recept innan man lägger in sitt eget, men man kan åtminstone söka på namnet så är en dubblettrisk eliminerad. Om man sedan råkar göra stavfel eller något liknande är inte det heller något större problem, eftersom godkännarna gör ett suveränt jobb med att rätta till. Därmed inte sagt att man kan vara lite extra noggrann när man skriver. Gud så snusförnuftig jag låter, förlåt för det ...

    Låt oss behålla proportionerna, gott folk, och fortsätta lägga in recept! Som fler här sagt före mig, det finns recept så det räcker åt alla - och blir säkert över också. Jag för min del uppskattar klubben något enormt och instämmer med alla som säger att de trivs här.


    Bra skrivet!
    Jag har ju hållt med Queenie i hennes strävan att kolla upp recept, för jag håller med om att det finns alldeles för många lika recept.
    Så det har jag (och heller inga andra tror jag) problem med.

    Jag har oxå trivts utomordentligt här. Men jag tycker inte om när man hänger ut någon (påpekar om och om igen hur många pm som skickats och hur denna ignorerar och bara fortsätter skicka, det borde väl inte Queenie som moderator eller utgivare få berätta för oss andra, eller vilja berätta?).
    Och jag vill inte i framtiden vara den som riskerar att hängas ut eller bli kallad "att jag jävlas med" för att jag inte förstår reglerna osv...vilket jag är övertygad om är fallet!.

    Då blir det tyvärr en mindre trevlig sida, för vem kan känna sig säker då??

  • Queenie 14 mars 2008

    En annan: För det första är jag absolut ingen moderator utan en vanlig användare som vem som helst. Dessutom vet jag att människan jävlades med mig i går, från att jag skickade pm började personen att skriva fel på ett annat sätt, helt medvetet, sånt märker man faktiskt ganska så tydligt. Jag har efterlyst ett ställe där vi som godkänner recept kan skriva som bara vi ser, nu finns det inget sådant och jag blev så irriterad i går att jag var tvungen att "avreagera" mig. Det är möjligt att det var dumt gjort av mig, men i såna fall är det ett minst sagt lika mycket "påhopp" det du skriver om mig.

    Jag har just nu ingen lust i att godkänna recept och kommer för tillfället att lägga det på hyllan tills det finns en bättre lösning, vilket jag har tagit upp med Lind.

  • pengsan 14 mars 2008

    Skrivet av Queenie den 9 mar 2008

    Jag tycker jag hela tiden upptäcker dubbletter. Såg nyss ännu en Påskbakelse när jag sitter och sparar, den har jag lagt in för ett tag sen och då sökte jag, då fanns det ingen sådan. Och hur många Kotletter i ugn finns det inte snart? Det vore så himla bra om folk kunde söka innan de skriver in ett recept. Det är verkligen onödigt med en massa dubletter bland recepten...

  • pengsan 14 mars 2008

    Skrivet av Queenie den 9 mar 2008

    Jag tycker jag hela tiden upptäcker dubbletter. Såg nyss ännu en Påskbakelse när jag sitter och sparar, den har jag lagt in för ett tag sen och då sökte jag, då fanns det ingen sådan. Och hur många Kotletter i ugn finns det inte snart? Det vore så himla bra om folk kunde söka innan de skriver in ett recept. Det är verkligen onödigt med en massa dubletter bland recepten...


    Qeenie
    Även den bästa kan tydligen göra fel, vad jag kan se var inte du först med fläskfilé i ost och senapssås! Allt klagande tar bort det roliga med klubben.

  • Queenie 14 mars 2008

    I början pengsan så tänkte jag inte heller på att söka. Det har jag börjat med på senare tid, man märker mer med dubbletter när man godkänner. Men som sagt, det känns inte speciellt kul att godkänna längre, jag försökte bara tala om hur man skriver in recepten mer korrekt, nu tycker jag att jag har fått väldigt dålig respons och det känns allmänt olustigt.

  • enAnnan 14 mars 2008

    Queenie:

    jag tyckte inte att jag gjorde ett påhopp av dig.
    Jag markerade (enbart min åsikt) om hur man tilltalar folk i ett forum.
    men jag är stor nog och kan be om ursäkt,
    om du tog illa upp.

    Jag har ju hela tiden stöttat dig i kampen om dubletter,
    det vet du,
    men jag tyckte att du tog i när du skrev just det jag retade mig på.
    Antagligen var du då upprörd och kanske skrev du i affekt??
    Alla är vi ju människor.
    :)

    Jag vill inte att du drar alla över en kam och pratar om dålig respons när jag var den som oppnerade mig (och då bara över vissa ordval).
    Låt inte mina tankar och mitt tyckande stå i vägen för ditt jobb.
    Jag ger dig credit för det jobb du utför - det är skitbra!!
    Jag lessnade bara ur på ordvalet som sagt...

    Allting är inte roligt jämt, tyvärr.
    Om du vill fortsätta ska du såklart göra det!
    Jag kan som sagt också mycket väl tänka mig att hjälpa till,
    jag vill ha kvar den här sidan!
    Med den stämning som varit.

    Vad säger du??

  • Queenie 14 mars 2008

    Det som gjorde mig så upprörd i går, var när jag skickade först ett PM och påpekade vad som var fel. Trodde att personen inte var vid datorn. Men upptäcker att det dyker upp ännu mer recept med samma fel. Då skickar jag ett PM till och ber snällt om att hon ska rätta till felen, att det ställer till problem att godkänna dem för oss annars. Ingenting händer, recept fortsätter att ploppa in och till slut låg det i stort sett 50 recept från samma person. Efter ett tag så dyker det upp recept med en annan variant av fel, bara för att retas, det märkte jag tydligt. Det kunde stå:
    1
    tsk
    salt
    1
    msk
    peppar

    och så vidare. Då skickar jag ett PM till och ber personen snällt och vänligt att skriva på ett korrekt sätt, som jag förklarat i tidigare pm. Då dyker det upp en nu variant på "fel", felen ändrades tydligt under tidens gång som jag satt och skickade PM. Det jag tröttnar på är när man skriver ett snällt PM och talar om hur man vill att de ska fixa till receptet (har varit med om att jag fått otrevliga PM som svar eller ingen respons alls) och ändå fortsätter personen att skriva in nya recept med olika nya varianter av fel. Första PM:et jag skrev förklarade jag väldigt tydligt hur ingredienserna skulle vara uppstaplade. Då kände jag att jag fick nog. Jag tänker inte ta "skit" för att jag snällt och vänligt försöker upplysa om hur recepten ska se ut.

    Varför jag skrev i den här tråden, ja, jag hade ingen annanstans att skriva. Det finns inget speciellt "ställe" för oss som godkänner recept, jag tänkte att om jag skriver här så ser de andra som godkänner recept det också.

    Det är nästan så att jag ångrar att jag startade den här tråden. Allt jag ville göra var att upplysa om att man ska kolla om receptet redan finns innan man skriver in. Jag medger att även jag inte visste det från början. Det var därför jag startade den här tråden. jag tycker inte heller det är fel att tala om hur man vill att ingredienserna ska vara skrivna (exempelvis), allt för att underlätta för oss som godkänner recept. Ett recept som är noggrant inskrivet, med ingredienserna korrekt, det går snabbt att godkänna. Recept som är "slarviga" tar betydligt längre tid, ligger det då en massa recept i kö så känns det bara jobbigt.

  • enAnnan 14 mars 2008

    Ja men då antar jag att jag har fått ditt svar och att allt är klart då

    Det är en hel del jag ångrar just nu också vill jag lova.

    Jag insåg inte att du fick ta skit! För jag förstod det som att personen i fråga inte svarade, och DET lär ju inte vara skit...
    Kanske borde man inte göra det du gör om man tycker att det är jobbigt.

    Men men jag ger upp det här nu.
    det var roligt så länge det varade.

  • bejofr 14 mars 2008

    visst är det lämpligt att söka innan man skriver in ett recept fast det är ju inte alltid dett hittas något samma. själv har jag sökt ett vid namn (har det på utskrift) i ett annat hem men inte fått upp det utan fått gå in på ingridienser för att få fram receptet. så det är inte alltid så enkelt att hitta om det finns liknade recept.

  • farmoringer 14 mars 2008

    Jag håller med om mycket och jag tycker väl inte att som medlem och man lovat hjälpa till med godkännande ska starta trådar om hur det ska vara. Si eller så. Utan då får man se till att ta upp det med matklubben, Lindh eller vem det nu kan vara. De ska informera de andra medlemmarna hur det ska vara på matklubben. Ingen " vanlig" medlem ska göra det. Jag tycker inte nån ska få skit för att de ställer upp med att godkänna recept. Man skulle kanske aldrig talat om vem som gjorde det. Matklubben, borde, ska, kunna sköta sånt här på ett snyggt sätt. Blir så mycket iriitation till ingen nytta. Alla har vi ju trivts jättebra med klubben som den varit. Men det är ju inte roligt när det blir påhopp och liknande saker. Skärpning till matklubben då säger jag. De ska skriva reglerna. Inte nån medlem som är snäll och hjälper till.
    Men annars så säger jag. Var snäll mot varandra och er själva. Det finns så mycket som är värre än detta. Plus att nu är det helg...
    Ha det riktigt skönt alla medlemmar...

  • tina62 26 mars 2008

    Hej på er alla!
    Sitter och "godkänner" recept och det kommer in en del som redan finns!
    Utan att det blir någon som tar åt sej eller blir "sur" så snälla kolla innan, vi behöver väl inte
    ex. 7 recept med bullar som har vaniljfyllning! OBS detta var ett ex.

    Så jag håller med Queenie att ta för vana att kolla innan ni lägger in ett recept.

    Hoppas nu att ingen tar illa vid sej .................

  • monel 26 mars 2008

    Det är ju väldigt enkelt att söka innan man lägger upp nytt recept. Jag blir bara glad om "mitt" recept redan är upplagt då slipper ju jag göra det. (Y).

    Kotletter i ugn med sambal oelek .. finns 10 st. Nu har jag inte varit inne och kollat om de är identiska, men risken är väl ganska stor. Jag fick gå in häromdagen i min kokbok och rensa. Det fanns flera recept som var exakt likadana och med samma namn, i något fall så var t o m kommentaren exakt likadan.

    Min personliga åsikt är att det blir en bättre receptsamling om recepten bara finns i ett ex. Nu pratar jag alltså om exakt likadana recept, varianter kan ju finnas i massor. Sen är det ju mänskligt att fela alla kan ju glömma att söka eller missa något när man söker, men om alla sökte innan de la in receptet så skulle det ju vara väldigt bra.

    Skrivet av tina62 den 26 mar 2008

    Hej på er alla!
    Sitter och "godkänner" recept och det kommer in en del som redan finns!
    Utan att det blir någon som tar åt sej eller blir "sur" så snälla kolla innan, vi behöver väl inte
    ex. 7 recept med bullar som har vaniljfyllning! OBS detta var ett ex.

    Så jag håller med Queenie att ta för vana att kolla innan ni lägger in ett recept.

    Hoppas nu att ingen tar illa vid sej .................

  • Milla81 26 mars 2008

    Jag tycker ni är jätteduktiga som godkänner recept.. det är jättemycket jobb med att rätta (jag är lärare så jag vet) och jag förstår att ni kan bli less på det ibland..

    Kram Milla

  • Queenie 26 mars 2008

    Tack för de trevliga orden! :)

    Ja, det hade ju blivit flera recept mindre att godkänna om det inte kom in en massa dubbletter. Det känns ju bara så himla onödigt. Får kanske titta igenom min kokbok också, har nog säkert en del dubbletter där med.

  • kajsa36 26 mars 2008

    :(: '((N) Ja vad ska man säga??? sitter och läser i genom allt som skrivits på den här tråden och det jag kan säga är att jag blir ledsen....det startade med ett enkelt hjälp för att underlätta för alla som sitter och godkänner recept och för att slippa massa onödigt dubbel jobb (som jag tycker gör ett toppen jobb.)..men vad blev det sen??? Älskar denna klubb som jag tycker blir bara bättre och bättre..och utan alla som frivilligt jobbar med att godkänna och förbättra så vore det ju inget.....jag är jätte tacksam för allt ni gör..(L) Kramar Kajsa

  • tulle 26 mars 2008

    Skrivet av Queenie den 9 mar 2008

    Vad jag pratar om är recept som är EXAKT likadana och såna finns det många av, de till och med heter samma. Tar man för vana INNAN man skriver in receptet att söka om det finns ett sådant recept så slipper man exakta dubletter.


    En liten fråga från mig som ganska nyss på allvar börjat använda den här helt fantasiska sidan...kan man alltså söka på receptnamn?:o
    Jag har nog missat det där med att söka innan...sorry! Men hur gör jag då om jag fått receptet av någon och sedan modifierat det lite? Om jag hittar snarlika recept, ska jag strunta i att lägga in mitt då?
    Ni som är gamla i gamet kan väl berätta!

    //tulle

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.