Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Somrigaste maten?

  • boz1965 25 juni 2009

    Vilken är den ultimata sommarmaten - maten som säger att "nu, jäklar i min lilla låda, är sommaren här på allvar"?

    För mig är det matjessill och nypotatis, helst har man odlat potatisen själv och det har inte gått många minuter från potatislandet till kastrullen... Ja, sen så får man ju såklart inte glömma de nyplockade jordgubbarna (också de hemmaodlade) med vaniljglass och en klick vispad grädde.

    --- DET är den ultimata sommarmaten för mig! ---

    Vad är din sommarmat?

  • MrsC 25 juni 2009

    Matjesill, nypotatis, gräddfil med gräslök (Y) är min absoluta sommarmat :D

  • kattgnag 25 juni 2009

    Fransk löksill/Prinsens kräftmarinerade sill/ - nypotatis med smörklickar på - gräddfil och mycket gräslök.
    Jordgubben är världens mest besprutade odlad mat, tyvärr, så den går bort (har som tur är aldrig varit förtjust i den heller) men däremot handplockade skogssmultron, helst på grässtrå.....(Y)

  • mooseella 25 juni 2009

    Råstekt färskpotatis (gärna de små runda go´a, helst helstekta)
    med nyskördad hackad gul lök, späda morötter i skivor och finhackad vitlök. Allt stekt tillsammans i panna. Nykokta rödbetor serveras till ihop med smör. Massa gräslök klipps över alltihopa. Lägg på ett stekt ägg också + en kall öl och en knäckemacka. Härlig sommar lunch.(Y)

  • annica_johansson 26 juni 2009

    Hej:D
    Min sommarmat är färskpotatis med burkskinka,en klick med smör eller majonnäsgrädde:p(Y)
    och jordgubbar mad glass och grädde(L):p(Y)

  • anluk 26 juni 2009

    Färskpotatis och sill så klart. och efterrätten ska bestå av jordgubbar.

  • asaedetun 26 juni 2009

    Hmm, jag tycker självklart grillat kött med en egen potatissallad.
    Smultron på strå.
    Eller nyplockade blåbär med lite mjölk. Det kanske inte var så mkt till mat men gott.
    Annars färsk potatis,stekt kassler med skirat smör och nyklippt gräslök i....

  • zonale 26 juni 2009

    Matjessill, färskpotatis, gräddfilssås med mycket gräslök, hårt bröd med Västerbottensost och en kall öl!(Y)

  • lockemicke 26 juni 2009

    färsk potatis, grillat kött, rårivna morötter med lite citron, Vit sås.

    favoriten måste nog ändå vara Jordgubabr med grädde

  • Haw 26 juni 2009

    Sill är något som jag bara äter på sommaren. Men grillat är ju också typiskt sommar.
    Grillar alltid bananer med choklad och nötter... mmm... blir riktigt sugen nu. kanske måste fixa det ikväll...

  • boz1965 26 juni 2009

    Jag kom på en grej till som jag kopplar stenhårt till sommar, och det är en "sillamacka" när man är på marknad. Jag ska ta en tur till Sjöbo Marknad i sommar och det blir med 200% säkerhet en, eller kanske två, stycken från Sillapågens vagn. En fullkornsskiva med en nystekt sill och gravlaxsås med lite persilja - UNDERBART GOTT! Jag brukar också passa på att köpa en 2-kilos spann med stekt sill i ättika och lök av dem, den smakar nästan som när morsan gjorde den.

    Nu blev jag ju sugen... Ska nog ta en tur till Borstahusen tidigt i morgon bitti och köpa nyfiskad sill direkt från båten. Men då gäller det att vara där kl 05:00 senast... :p

  • 26 juni 2009

    Skrivet av annica_johansson den 26 jun 2009

    Hej:D
    Min sommarmat är färskpotatis med burkskinka,en klick med smör eller majonnäsgrädde:p(Y)
    och jordgubbar mad glass och grädde(L):p(Y)


    Håller med dig med vissa små ändringa :Dr:
    färskpotatis,burkskinka,smörklick och tomat med knorr orginal-
    Det åt vi ofta på sjön när jag var barn, så det är sommar för mig:D.

  • 4850 26 juni 2009

    Jag håller med de flesta att sill, färsk potatis är en höjdare. Sen kommer jordgubbar och det är ett plus om du har egna, men även rabarbern är ju så god tycker jag.

  • MrsC 26 juni 2009

    + limpmacka med mjukost och gräslök som ska ätas på landet med nyklippt gräslök från egna kryddodlingen :p

  • MosterNettan 26 juni 2009

    Salt sill, lök och "färskpärer", det slinker alltid ner. Jag kommer ihåg när burkskinkan gjorde entre hemma hos oss, det var enligt min mormor den ultimata sommarrätten. Idag får jag rysningar av burkskinke.

    För mig är det kvällsmaten som är somrig, nykokt rabarberkräm och mjölk, Då flödar nostalgin på ett positivt sätt!

  • Disen 26 juni 2009

    Sill,nypotatis, grillad korv ute i naturen. "äggamackor" som utflyktsmat i en bokskog eller vid havet.
    Grillat överhuvudtaget. Även om vi grillar året om så är grillat ( det finns ju så mycket) verkligen somrigt.:p
    Det finns mycket gott, men det ska inte vara för "tung" mat. Goda vänner och utomhusmiljö gör sommarmaten mycket godare.

  • vanilj 26 juni 2009

    Grillat med potatissallad!!!
    Och grillad lax med romsås... Sill och färskpotatis är ju typisk sommarmat, men det äter inte jag...:D

    Till efterrätt blir det givetvis jordgubbar, mumma!!!(L)

  • marielotta 26 juni 2009

    Varmrökt lax, nypotatis, Anna Bergenströms örtagårdsås, sallad, melon

    Kall kassler, nypotatis, mimosasallad, sallad

    Jordgubbarna förståss :)

  • marialm 26 juni 2009

    sparris, grillat, allt som går att äta utomhus

  • Vetebullen 26 juni 2009

    Färskpotatis med matjesill, gräslök, dill.... och sen naturligtvis egna nyplockade jordgubbar med mjölk eller vispad grädde..... och nyplockade blåbär med kall mjölk och lite socker...
    Det är sommar.....:D :D och inte att förglömma nyplockade stekta gula kantareller
    på macka med en kall öl... mums... Tänk vilken lyx naturen bjuder oss på ......
    Vi är rätt lyckligt lottade här uppe i Norden (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.