Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Trevlig konversation.

  • Lange 12 december 2008

    Vi firar julen hemma med familjen och bara myser. Med än så länge fyra härliga ungar i varierande åldrar är julen en underbar högtid.
    Mormor kommer naturligtvis att vara med och trevliga bekanta som inte har något planerat julfirande är alltid välkomna.
    Julmaten består av det som önskas och alla "måste finnas med" har vi skrotat.
    Vi hoppas på ordentligt med snö så vi kan åka pulka och bygga snögubbar och vara allmänt barnsliga hela högen.
    Trots att nr 5 ska anlända först i april så är rörligheten begränsad men Tomteruset den 18e ska jag klara av.
    Tänkte ta med mig getabocken Charlie och bli gravid tomte med bock......

  • Lange 12 december 2008

    Vad har vegetarianer på sitt julbord?
    Jag har aldrig riktigt förstått det här med att inte vilja äta kött med döpa rätterna till namn som sojakorv, sojakött osv.
    Vegetarisk mat är ofta väldigt god och man känner sig inte så fullproppad när man ätit.
    Kanske skulle man kika efter en tråd med vegetarisk mat, några tips?

  • boz1965 12 december 2008

    Skrivet av Lange den 12 dec 2008

    Vad har vegetarianer på sitt julbord?
    Jag har aldrig riktigt förstått det här med att inte vilja äta kött med döpa rätterna till namn som sojakorv, sojakött osv.
    Vegetarisk mat är ofta väldigt god och man känner sig inte så fullproppad när man ätit.
    Kanske skulle man kika efter en tråd med vegetarisk mat, några tips?


    Eftersom de äter fisk kommer det garanterat att finnas en janssons bland rätterna. Men i övrigt vet jag inte, hon brukar variera och försöka att inte ha samma rätter två år i rad (utom janssons, då alltså)

  • Lange 12 december 2008

    Janssonsfrestelse är underbart om den är välgjord. Kan bara inte tycka att jättemagra varianter är lika goda som dom med grädde. Jag äter nog hellre lite av något riktigt smaskigt i goda vänners lag än tuggar i mig en stor portion kalorifattigt.
    Vi får stämma av sen hur julen varit.
    Måste kolla din vitstråd innan jag går ut till djuren. Mina fossiler tycker nog att jag är sen så det får bli muta i form av extra kraftfoder.

  • boz1965 12 december 2008

    Skrivet av Lange den 12 dec 2008

    Vi firar julen hemma med familjen och bara myser. Med än så länge fyra härliga ungar i varierande åldrar är julen en underbar högtid.
    Mormor kommer naturligtvis att vara med och trevliga bekanta som inte har något planerat julfirande är alltid välkomna.
    Julmaten består av det som önskas och alla "måste finnas med" har vi skrotat.
    Vi hoppas på ordentligt med snö så vi kan åka pulka och bygga snögubbar och vara allmänt barnsliga hela högen.
    Trots att nr 5 ska anlända först i april så är rörligheten begränsad men Tomteruset den 18e ska jag klara av.
    Tänkte ta med mig getabocken Charlie och bli gravid tomte med bock......


    Låter kul med all lek och stoj.
    Jag har däremot en del måsten på mitt julbord - är ganska traditionell av mig på sättet. Men julbordet hos syrran är heller inte dumt som en kontrast till de femtielva julbord och dito -tallrikar man har hunnit aväta innan julafton.

    Sen när julbordet på julafton är avklarat sätter man sig däst och "överäten" med kaffe och konjagare med byxknappen uppknäppt för att se Kalle Anka innan det är dags för ungarna att öppna klapparna.

  • boz1965 12 december 2008

    Nej, nu ska jag hoppa i säng. Lite trist eftersom jag är gräsänkling nattetid den här veckan. Gumman jobbar natt som sköterska på "hemmet".

  • Lange 12 december 2008

    Vi gräsänklingar får väl hålla ihop då. Min gubbe kör lastbil med nattskift och kommer hem runt 5. Då gäller det att ha hunnit sova lite innan snarkmaskinen sätter igång och barnen kommer en efter en och vill ha frukost.
    Vi har bakat struvor idag och jag ser inte fram emot att mötas av den doften på morgonen Urk!
    Nu ska jag rulla ut och försöka bota skrattkramperna också innan jag ska våldta kudden en stund.

  • elpatron 13 december 2008

    Skrivet av boz1965 den 13 dec 2008

    Nej, nu ska jag hoppa i säng. Lite trist eftersom jag är gräsänkling nattetid den här veckan. Gumman jobbar natt som sköterska på "hemmet".


    Du verkar ha det ganska trevligt här ändå som gräsänkling :p

  • boz1965 13 december 2008

    Gumman kommer hem lite efter sju. Får väl fixa lite frukost till henne lagom tills dess. Själv ska jag ha en kopp java och en tallrik flingor nu. Ha de'!

  • boz1965 13 december 2008

    För dom som gillar julmusik kan jag tipsa om den här länken:

    http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=live&Id=3036&BroadcastDate=&IsBlock=

    SR P2 Sänder klassisk julmusik över webben dygnet runt.

  • elpatron 13 december 2008

    Bästa musiken. Satt och njöt igår till Johan Sebastian Bachs musik ur Juloratoriet. Mycket vacker musik. Mästerverk (Y)

  • monac 13 december 2008

    firar lucia här med äggröra,skinka....värsta idrottsdagen här sedan.Hela dagen både för sonen och mig själv.
    Knappade förbrilt på tv´n för en glimt av nått luciatåg ,...men hittade inget.:´trist.

    Ha det gott alla matklubbare idag!!!!(L)
    skönt att ni ska sluta kriga med,grabbar! verkligen generöst och moget av er!!! kram.:D

  • monac 13 december 2008

    http://www.vegetariskt.com/vegetariskt_julbord.asp

    -som svar på vad vegetarianer har på sitt julbord:)

  • Lange 13 december 2008

    Nu blir det inget mer Matklubben på några dagar för mig. Snö i backarna och "gäster".
    Nu vill vi har riktig frost så ska vi spola isbana till barnen.
    Ska testa lite matiga våfflor med olika röror så tack för alla tips.(Y):p:D

  • boz1965 13 december 2008

    Här är ett webbradiotips till för oss som gillar 60- och 70-talsmusik.
    De kör bara de gamla godingarna :)
    Två timmar om dagen kan man önska låtar.

    http://www.gamlagodingar.se/gg/gg.nsf/Streamer?ReadForm

  • elpatron 13 december 2008

    webbradio är perfekt, finns allt (Y)
    tv oxo för den delen, jag ser all sport som finns live på webben med grymt bra bild helt gratis :)

    exempel: all elitseriehockey, all nhl, alpint, skidskyttet, skidor, snooker (går just nu). all fotboll etc etc.
    ALLT live och gratis, så ibland är internet bra (Y)

  • matnjutaren 13 december 2008

    Skrivet av boz1965 den 13 dec 2008

    Här är ett webbradiotips till för oss som gillar 60- och 70-talsmusik.
    De kör bara de gamla godingarna :)
    Två timmar om dagen kan man önska låtar.

    http://www.gamlagodingar.se/gg/gg.nsf/Streamer?ReadForm


    Tack för den länken! :D Helt galen i den musikgenren. :p

  • matnjutaren 13 december 2008

    Skrivet av elpatron den 13 dec 2008

    Bästa musiken. Satt och njöt igår till Johan Sebastian Bachs musik ur Juloratoriet. Mycket vacker musik. Mästerverk (Y)


    ÅH! DET är ju så VACKERT så man bara kan sitta och njuta i timmar.....(L)
    Hade "nästan"*blink* glömt den....:o:)

  • boz1965 13 december 2008

    Skrivet av matnjutaren den 13 dec 2008

    Skrivet av boz1965 den 13 dec 2008

    Här är ett webbradiotips till för oss som gillar 60- och 70-talsmusik.
    De kör bara de gamla godingarna :)
    Två timmar om dagen kan man önska låtar.

    http://www.gamlagodingar.se/gg/gg.nsf/Streamer?ReadForm


    Tack för den länken! :D Helt galen i den musikgenren. :p


    Nu är det ju iofs Nordvästra Skånes Lokalradio som även sänder på webben, men det antar jag att du kan stå ut med. ;-)

  • festmaten 13 december 2008

    Tack boz1965!
    Tidigarelyssnade jag ofta på Mixmegapol (tror jag att det hette). Men nu kan jag lyssna på min favoritmusik igen!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.