Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Trilskande treåring

  • ikah 25 mars 2008

    Har en pojke på 6 år som alltid säger "tycker inte om" när han sätter sig till bordet men har gett upp alla försök att få han att äta så vi har två regler nu.
    Första är att sitta stilla och den andra är att smaka och tycker man inte om maten efter man smakat så är man utan.

  • MammaIrene 25 mars 2008

    Det där med mat är svårt......
    Har 3 barn på snart 2 år, 4 år och 6 år och 4 åringen har alltid strulat med maten....
    Han vill dock gärna äta, men det tar sån-----------------tid......:@
    Man tycker man är ute i god tid när man har 1 timme på sig att äta frukosten innan dagiset, men inte då..... Inte om David är på det humöret... Och då kommer tjatmostern i mig i gång, som jag hatar....... MEn jag undrar också om tålamod finns att köpa på burk?

    Jag kör dock oftast med att barnen skall äta upp, vill de inte äta någon speciell sak, behöver de inte, bara smaka lite lte. Vill de absolut inte äta upp brukar vi alltid tillsammans bestämma hur många skedar de skall äta och då brukar de skedarna sedan flyga in med väldig fart.....

    2åringen strejkar också, men jag har svårt att nå fram till henne än, hon måst e bli lite större först tror jag.

  • Lotten_J 25 mars 2008

    Skrivet av Milla81 den 25 mar 2008

    ????????
    Jag skrev ju att man inte ska tvinga barn att äta om de inte alls tycker om det...


    Mycket klokt skrivet. Som förälder måste man vara konsekvent, är man inte det lär sig barnen oerhört fort att "utnyttja" förälderns svaga punkt. En treåring klarar sig utomordentligt utan mat i flera timmar, det går ingen nöd på dom för det.

  • Penne 25 mars 2008

    Jag jobbar på en förskola och har ibland 14 treåringar som inte vill smaka på maten....! Men de dör inte. De klarar sig ju långt mkt mer än flera timmar utan mat. Och jag lovar att när de blir tillräckligt hungriga så kommer de att äta... Var bara konsekvent o låt henne/honom inte fylla magen med vatten eller mjölk... Lycka till!

  • Lotten_J 26 mars 2008

    Skrivet av sussie755 den 25 mar 2008

    Jag jobbar på en förskola och har ibland 14 treåringar som inte vill smaka på maten....! Men de dör inte. De klarar sig ju långt mkt mer än flera timmar utan mat. Och jag lovar att när de blir tillräckligt hungriga så kommer de att äta... Var bara konsekvent o låt henne/honom inte fylla magen med vatten eller mjölk... Lycka till!


    Ytterligare en klok kommentar. Man gör inte barnen orätt bara för att man är kosekvent, inte heller går det någon nöd på barnet för att det börjar trilskas och inte vill äta på flera timmar. Dom klarar sig, som sussie här ovan skrivit, bra mkt länge på både vatten o mjölk. Barn testar! Det enda man ska vara observant med om det inte verkar "stå rätt till" så att det inte föreligger något sjukligt bakom men i de flesta fall är det enbart barnen som testar och protesterar för att dom inte vill eller inte tror sig tycka om maten.

  • Lotten_J 26 mars 2008

    Skrivet av MammaIrene den 25 mar 2008

    Det där med mat är svårt......
    Har 3 barn på snart 2 år, 4 år och 6 år och 4 åringen har alltid strulat med maten....
    Han vill dock gärna äta, men det tar sån-----------------tid......:@
    Man tycker man är ute i god tid när man har 1 timme på sig att äta frukosten innan dagiset, men inte då..... Inte om David är på det humöret... Och då kommer tjatmostern i mig i gång, som jag hatar....... MEn jag undrar också om tålamod finns att köpa på burk?

    Jag kör dock oftast med att barnen skall äta upp, vill de inte äta någon speciell sak, behöver de inte, bara smaka lite lte. Vill de absolut inte äta upp brukar vi alltid tillsammans bestämma hur många skedar de skall äta och då brukar de skedarna sedan flyga in med väldig fart.....

    2åringen strejkar också, men jag har svårt att nå fram till henne än, hon måst e bli lite större först tror jag.



    Det är ju ett dilemma detta. Har själv haft en pojke som inte ätit någon mat alls MEN jag har dock varit konsekvent och sen när barnen har syskon så är ju det "farliga" att de lär av sina syskon, tyvärr i detta fallet. Hav tålamod....till slut äter dom, kanske inte allt men dom äter

  • monel 26 mars 2008

    Det kan också bli positivt att ha syskon som trotsar. Min äldsta var superjobbig i tonåren och den yngsta tyckte att hon uppförde sig bedrövligt och sa att "sån ska jag aldrig bli" .. och hon blev det inte heller :D

    Skrivet av Lotten_J den 26 mar 2008

    Det är ju ett dilemma detta. Har själv haft en pojke som inte ätit någon mat alls MEN jag har dock varit konsekvent och sen när barnen har syskon så är ju det "farliga" att de lär av sina syskon, tyvärr i detta fallet. Hav tålamod....till slut äter dom, kanske inte allt men dom äter

  • Lotten_J 26 mars 2008

    Skrivet av monel den 26 mar 2008

    Det kan också bli positivt att ha syskon som trotsar. Min äldsta var superjobbig i tonåren och den yngsta tyckte att hon uppförde sig bedrövligt och sa att "sån ska jag aldrig bli" .. och hon blev det inte heller :D

    Skrivet av Lotten_J den 26 mar 2008

    Det är ju ett dilemma detta. Har själv haft en pojke som inte ätit någon mat alls MEN jag har dock varit konsekvent och sen när barnen har syskon så är ju det "farliga" att de lär av sina syskon, tyvärr i detta fallet. Hav tålamod....till slut äter dom, kanske inte allt men dom äter


    Visst kan det bli positivt också men tyvärr har jag sett det negativa mer än det positiva. Mina tre andra barn som då ätit har lyckligtvis inte tagit efter han som inte ville äta. I min nya familj med mina sk. "plastbarn" där har de två yngsta tagit efter den äldsta tyvärr. Men man får ju hoppas att detta med att vara konsekvent är något man tänker på och står för.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.