Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilka kryddor använder du mest utav?

  • safir74 26 november 2008

    Det skulle vara kul att veta vad folk använder sig för kryddor vid matlagning.
    Själv använder jag mest örtsalt, svartpeppar, grillkrydda , köttfärskrydda och vitlök när jag lagar mat. :D

  • segerwitch 26 november 2008

    (L)Jag bara älskar basilica,vitlök, lök, sen använder jag ofta chipotlepasta

  • Sofiewe 26 november 2008

    jag brukar använda cayenpeppar i såser och grytor. sen så äre ju salt, vit- o svartpeppar som används :) jag brukar även he i sweetchilisås ibland, det ger en god smak tkr jag ^^

  • elpatron 26 november 2008

    Jag brukar blanda i massvis med vit flugsvamp i maten när vi får besök, för att se om alla överlever.
    Det kan vara rätt kul ibland, och akutintaget har och göra den kvällen kan jag säga, men vad gör man inte för att sjukvården ska få sin ekonomi på fötter. :)

  • monac 26 november 2008

    svartpeppar,färsk ingefära,chili och en hel del olika sorters curry.
    Spiskummin och basilika.
    Nu har det blivit en hel del kardemumma i maten oxå en tid,hela kapslar ska det vara(Y)

  • elpatron 26 november 2008

    Skrivet av elpatron den 26 nov 2008

    Jag brukar blanda i massvis med vit flugsvamp i maten när vi får besök, för att se om alla överlever.
    Det kan vara rätt kul ibland, och akutintaget har och göra den kvällen kan jag säga, men vad gör man inte för att sjukvården ska få sin ekonomi på fötter. :)




    Glömde påpeka att Toppig Giftspindling inte rekommenderas, den är inte så god i matlagning, den ska mixas ner i en Margarita isf... (Y)

  • Lenkan 26 november 2008

    Salt, svartpeppar, grillkrydda och citronpeppar är flitigt använt här. Till fläskkött använder jag oftast grillkrydda och citronpeppar, kyckling likaså. Till nötkött vill jag gärna ha vitlök.

  • ros 26 november 2008

    svartpeppar, örtsalt, vitlök, egen dill och persilja, paprikapulver, curry m fl

  • ida85 26 november 2008

    salt, peppar, grillkrydda, paprikakrydda, dragon, vitlök! Har typ grillkrydda i allt, från lassange till korvstroganoff ! (Y)

  • Gnurf 26 november 2008

    Salt, vitpeppar, vitlök, ingefära, paprika, rosmarin, timjan, basilika, salvia, egenblandad curry, chili, honung, soja...Oj jag är nog lite förtjust i kryddor....(L) På sommaren röker jag en hel del fisk i olika varianter...så då blir det enris som krydda....:)

  • The_mama97mia 26 november 2008

    Heja Gnurf!
    Jag tänker att det beror såklart på vad jag ska laga. Salt o peppar från mina härliga kvarnar såklart, sen vitlök som jag vill ha i nästan allt. Gillar olika örtkryddor med, helst färska. Men som sagt finns inget som är .... universellt.. jag gillar också basilika men vill inte ha det i allt?

  • Gnurf 26 november 2008

    Njae...jag kör ju inte samtliga kryddor i varje anrättning (H) Men under en vecka av Kött, Fisk och Fågel på tallriken så brukar det framförallt handla om de ovan uppräknade....:)

  • irko 26 november 2008

    Allroundkrydda, curry, vitlök och svartpeppar det är mina favoriter!

  • keskis 26 november 2008

    Mina favoritkryddor är nymalen svartpeppar och salt (ur kvarnar), citron och vitlök. Sen är nästan ju alla örtkryddor supergoda också :)

  • Disen 26 november 2008

    Salt och svartpeppar är de dominerade kryddorna. Grillkrydda, vitlök, cayenne, aromat...ja man kan räkna upp massvis. Jag är nog lite säsongsmänniska...blir mer av grillkryddan under sommaren. :D

  • elpatron 26 november 2008

    Cayenne är bäst. Sen kommer curry som man kan ha som vanlig krydda oxo, sen gillar jag ingefära, koriander, kummin, svartpeppar, chili mycket med.

  • MissLo 26 november 2008

    Skrivet av elpatron den 26 nov 2008

    Skrivet av elpatron den 26 nov 2008

    Jag brukar blanda i massvis med vit flugsvamp i maten när vi får besök, för att se om alla överlever.
    Det kan vara rätt kul ibland, och akutintaget har och göra den kvällen kan jag säga, men vad gör man inte för att sjukvården ska få sin ekonomi på fötter. :)




    Glömde påpeka att Toppig Giftspindling inte rekommenderas, den är inte så god i matlagning, den ska mixas ner i en Margarita isf... (Y)


    (N)Du är så fruktansvärt pinsam Elpatron!!! (N) Kan vi inte få prata mat seriöst här utan att du skall komma med töntiga barnsliga kommentarer. Har du ingen att leka med där hemma ???

  • elpatron 26 november 2008

    ML: Sluta käka taggtråd nu...ett gott råd (Y)

  • Bina88 26 november 2008

    Soya, vitlök, lök, salt och vitpeppar har jag i det mesta. Sen använder jag spiskumin, basilika, oregano, timjan, curry, honung, vinäger, muskot. Jag älskar att experimentera med kryddningen och ofta blir det riktigt bra:) Lika ofta blir det också något starkt, men då är det ju bara att ha creme fraice, yoghurt eller grädde till hands:p

  • lindaO 26 november 2008

    Jag använder också mest salt, svartpeppar och vitlök men ett hett tips som ger alla rätter ett rejärt upppiffande är Spansk peppar! Ta bort kärnorna och finhacka så mycket du vågar använda (½ eller 1/4 brukar räcka).

    Ett annat tips till alla havregrynsgröt-älskare är att ha i 1 krm kardemumma i gröten. Hur gott som helst!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.