Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Midsommar mat

  • zonale 20 maj 2008

    Intressant läsningj, mama97mia!:) Tänk att jag vet så lite om våra svenska traditioner. Men en sak vet jag och det är att vi ska vara rädda om dem så de bevaras(Y)

  • snuppajuppa 20 maj 2008

    Självklart blir det sill och färskpotatis, och köttbullar odyl till de små som ej äter sillen...
    På kvällen tänder vi grillarna och har knytis. Hemmagjord potatissallad och potatisgratäng, sallad, bröd och div smårätter står jag för. Men grillmaten delar vi på och på så sätt får man smaka mycket spännande...(Y)

  • The_mama97mia 20 maj 2008

    Jag vidhåller att vi skulle ha midsommar som nationaldag. Kan man inte starta ett folkuppror???? *ler*

  • farmoringer 20 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 20 maj 2008

    Jag vidhåller att vi skulle ha midsommar som nationaldag. Kan man inte starta ett folkuppror???? *ler*


    Tycker jag också att vi skulle göra....:D


    Här äter vi sill, färsk potatis, gräddfil, rödlök och gräslök till lunch. Eventuellt en nubbe till beroende på vad man ska göra sen. Om man ska iväg eller ej på nåt. Sen på kvällen är det älgfilé på grillen som gäller. Klyftpotatis och sallad till det..

  • The_mama97mia 20 maj 2008

    Frågan är väl bara hur... Men håll med - finns ngt "svenskare" än midsommar??? Inte ens norrmän eller islänningar har ju det?

  • matnjutaren 20 maj 2008

    Skrivet av lennali den 19 maj 2008

    Jordgubbstårtan finns det ingen plats för i magen på midsommarafton, ev blir den på midsommar dagen.


    KLOCKRENT!! ::p (Y)

  • matnjutaren 20 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 20 maj 2008

    Frågan är väl bara hur... Men håll med - finns ngt "svenskare" än midsommar??? Inte ens norrmän eller islänningar har ju det?

    I DUBBEL bemärkelse..KLOCKRENT!!! mama97mia :@
    Midsommarafton till "oss"! *ler*

  • Lena 20 maj 2008

    Här blir det sill och färsk potatis och nubbe även dycker grillen på fram på kvällskvisten. Inte att för glömma svenska jordgubbar med vispad grädde(L)

  • lingonet 20 maj 2008

    Midsommar en underbar helg med dans runt midsommar stången sol och värme. :) Vi äter alltid sill (nästan all olika sill sorter)och färska potatis med smör på, gräslök hackad i gräddfilen. På kvällen så grillar vi och så gör vi våran egen "den dåliga andedräkten dagen efter" smör och vitlök blanda i hop detta och lägg det på köttet det blir underbart gott.(Y) Midsommardagen då blir det jordgubbstårta . jag/vi räknar ner dagarna till midsommar. ha en trevlig midsommar på er alla.:p

  • monicadanell 20 maj 2008

    Midsommar blir det lite av varje
    lite sill och nubbesallad såklart lite lax
    och grillat kött till kaffe cheesecake:)

  • The_mama97mia 20 maj 2008

    Tjötar

    Jag vidhåller att vi skulle ha midsommar som nationaldag. Kan man inte starta ett folkuppror???? *ler*

  • farmoringer 20 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 20 maj 2008

    Tjötar

    Jag vidhåller att vi skulle ha midsommar som nationaldag. Kan man inte starta ett folkuppror???? *ler*


    Vad tror du? Ska vi skicka en motion till kulturministern eller vem det nu kan vara som vill ha vårt uppror??(Y):D:D

  • The_mama97mia 20 maj 2008

    ja, vem ska vi adressera upproret /uppropet till??? Tacksam förslag!
    (H)(Y)

  • farmoringer 20 maj 2008

    Är väl bara att skriva:

    Riksdaghuset ....Kulturministern

    så kommer det säkert fram...:p

  • Smulpajen 20 maj 2008

    Eftersom min dotter fyller år på nationaldagen vill vi naturligvis inte byta ut den. Att den nu dessutom blivit röd dag gör ju inte saken sämre. Gissa vem som är glad att slippa gå till skolan den dagen?!

  • Ekorrungen 22 maj 2008

    Sill, färskpotatis och lite annat. Sen en jordgubbstårta, mums!

  • Kocken1971 13 juni 2008

    JAG HATAR SILL, därför grillar jag.

    Barnen och gubben äter sill och potatis, sen lite grillat.

    Jordgubbstårta,NEJ TACK.
    Den kommer på midsommardagen, men jordgubbar med grädde, glass och maränger, blir det såklart på midsommarsfton.
    Traditionellt brukar vi även göra en liten midsommarstång, men inte i år, då vi bygger ny stuga, så vi får se hur vi gör på den dagen.

  • mamma06 13 juni 2008

    om man inte är så förtjust i sill och potatis, men vill ändå äta lite tradition mat.. Vad kan man hitta på då? men det kanske bara är det som gäller på midsommar :D

  • evaldo 13 juni 2008

    Det gamla vanliga. Det vill säga. Sill och potatis. Lite småplock och ev grilla på kvällen om vädrets makter så tillåter.

  • zonale 13 juni 2008

    Alla gillar inte sill i min familj heller men de flesta gillar lax och sallader som tex kyckling eller kasslersallad. Har alltid rökt skinka eller kalkonbröst med legymsallad/mimosasallad så det finns något annat än sill.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.