Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Midsommar mat

  • Okänd 13 juni 2008

    Vi grillar en massa gott , senare på kvällen åker vi ut och fiskar.
    Vi har som tradition att äta stekt öring på midsommardagen.
    Jag gör även en marängtårta på midsommar,dock ej med jordgubbar ,utan hallon och blåbär.

  • MatAnders 13 juni 2008

    Svårt att tipsa om något annat än sill dillkokt färskpotatis men kanske stekt strömming kan vara något det är ju så gott.

  • Prima 13 juni 2008

    Det jag inte kan vara utan är stekt inlagd sill (sån som är inlagd i massor av lök och ättikslag), nypotatis kokt i dill samt gräddfil med massor av gräslök.

    Äter gärna annan sill med men den ovan måste jag ha.

    Nubbe är ett måste - liksom jordgubbar med flytande vispgrädde och lite socker. Mumma.

    Till lunch brukar det bli chokladdoppade jordgubbar och lite skumpa. Midsommarmaten äter vi på kvällen. Lätt!

  • Fiona 13 juni 2008

    Midsommar har jag inte firat sedan jag var riktigt liten... Förra året tror jag inte jag firade alls, året innan dess blev det nog grillat på kvällen tror jag.. annars är jag inte mycket för midsommar. I år vet jag inte hur det blir. Är bjuden till Göteborg med sambon av några vänner till honom, men får se hur det blir.
    Kommer inte bli någon färskpotatis och sill i varje fall... Äter inget av det!

  • dystraior 13 juni 2008

    Själv jobbar jag midsommar, men till lunchen så serverar vi nog sillunch med färskpotatis och gravad lax och andra godsaker och till middagen blir det grillat. Sen kommer jag nog svänga ihop en jordgubbstårta. Eller min färskosttårta och servera jordgubbar till, det är underbart (Y)

  • MatHanna 14 juni 2008

    (L)Klassisk midsommarmat men med varierand touch och med nya influenser, det är så spännande att "uppgradera" det klassiska och gästerna tycker det är kul.

    Här på Matklubben.se finns det ju mängder av tips och idéer så det är bara att expementera vidare, för det mesta RIKTIKT TOPPEN BRA... ibland... inte riktigt lika bra.... men så är det man måste ju testa för att utvecka smakerna:D

  • The_mama97mia 15 juni 2008

    Jag är nyfiken på vilken midsommarsnaps ni föredrar????? JAg tycker det är hemskt trevligt med dom där små boxarna med olika snapsar i.
    Gör ni egen midsommarsnaps? Det brukade jag ibland göra förr.

  • Smulpajen 15 juni 2008

    Italiensk Julia! Det är ett måste när det vankas snaps!

  • The_mama97mia 15 juni 2008

    Skrivet av Smulpajen den 15 jun 2008

    Italiensk Julia! Det är ett måste när det vankas snaps!




    OCH VAD är det???? Erkänner okunskap i ämnet!!!! *skratt*

  • barbrol 15 juni 2008

    Skrivet av Tillberga den 19 maj 2008

    Potatissallad 4-6 pers

    Koka drygt 1 kg potatis gärna med skalen kvar , låt kallna .

    1,5 dl olivolja
    3 msk valfri vinäger
    1,5 msk fransk osötad senap
    Rör ihop och bland ner även salt, peppar och finhackad basilika, roccolasallad.
    Häll över potatisen och låt gärna stå över natten.

    Kall rimmad kycklingfilé 4-6 pers

    4-6 st kycklingfiléer
    2 l vatten
    1,75 dl salt
    4-5 msk socker
    ½ msk krossad svartpeppar

    Blanda allt och rör till socker och salt har löst sig. Låt stå i kyl max 15 tim.
    Skölj av filéerna och koka upp följande:

    1,5 l vatten ½ msk svartpeppar 2 lagerblad 2 morötter 1 gul lök.
    Lägg i filéerna och låt sjuda ca 20 min låt filéerna ligga kvar tills lagen kallnat.
    Skiva upp.

    Nubbesallad 4-6 pers
    1 kg kokt kall potatis
    1 stor hackad röd lök
    1,5 hackat grönt äpple
    2 brk matjessill
    2 dl lättcreme fraiche
    2 dl gräddfil
    ½ dl majonnäs
    ca 1 dl kaviar
    Salt och peppar finklippt gräslök
    Blanda allt och låt gärna stå över natten. Godare och godare dag efter dag

  • magdalena71 15 juni 2008

    Nubbesalladen låter ju ur god den ska jag ha i år(Y). Tack för bra recept!Skrivet av Tillberga den 19 maj 2008

    Potatissallad 4-6 pers

    Koka drygt 1 kg potatis gärna med skalen kvar , låt kallna .

    1,5 dl olivolja
    3 msk valfri vinäger
    1,5 msk fransk osötad senap
    Rör ihop och bland ner även salt, peppar och finhackad basilika, roccolasallad.
    Häll över potatisen och låt gärna stå över natten.

    Kall rimmad kycklingfilé 4-6 pers

    4-6 st kycklingfiléer
    2 l vatten
    1,75 dl salt
    4-5 msk socker
    ½ msk krossad svartpeppar

    Blanda allt och rör till socker och salt har löst sig. Låt stå i kyl max 15 tim.
    Skölj av filéerna och koka upp följande:

    1,5 l vatten ½ msk svartpeppar 2 lagerblad 2 morötter 1 gul lök.
    Lägg i filéerna och låt sjuda ca 20 min låt filéerna ligga kvar tills lagen kallnat.
    Skiva upp.

    Nubbesallad 4-6 pers
    1 kg kokt kall potatis
    1 stor hackad röd lök
    1,5 hackat grönt äpple
    2 brk matjessill
    2 dl lättcreme fraiche
    2 dl gräddfil
    ½ dl majonnäs
    ca 1 dl kaviar
    Salt och peppar finklippt gräslök
    Blanda allt och låt gärna stå över natten. Godare och godare dag efter dag

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.