Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

sveriges nationaldag

  • anluk 22 maj 2008

    Ingen som verkar ha några traditioner och som sagt vad har vi att fira??????
    Nej fram för att annandag pingst blir röd dag igen!!!!

  • Roosen 22 maj 2008

    Håller fullständigt med, annandag pingst är mycket bättre och 3-dgr ledigt varje år vid den tiden. 6 juni kan ju infalla när som i veckan och ge en ynka klämdag då bara. Uruselt faktiskt.

    Vi firar inte den något särskilt eftersom den har bara varit "röd" i några år, vet inte hur länge heller. En lat och härlig dag på sjön i båten då man hoppas på fint väder och njuta av lätt sommarmat, sallad och lite nypotatis kanske, vem vet?!

    /Eva

  • frucaos 22 maj 2008

    Är det inte värt att fira att vi aldrig har varit ockuperade? Fira och vara tacksamma för att vi har det så oförskämt bra, trots allt vi hittar att gnälla över.
    Sen anser jag att vi bör "ta tillbaka" flaggan - det är ju helt absurt att man ska räknas som rasist om man vågar vifta med den!:@
    Här har det nyss firats 17 maj, och då snackar vi man ur huse, alla har minst en flagga att vifta med och alla har finkläderna på. Program från kl 6 på morgonen till kvällen. Vi svenskar har ett och annat att lära där!

  • festmaten 22 maj 2008

    Håller med frucaos

    visst har vi mycket att fira i detta land(Y)

    politikerna borde införa traditioner och firande i sina kommuner. Men det ligger ju en hel del i det du säger, de kanske inte vågar bli kallade rasister(N)

    Sverige är fortfande landet Sverige oavsett hur många andra nationaliteter här bor

  • Ullis1 5 juni 2008

    Jag kan väl ändå känna en viss dragning till tanken på att fira Nationaldagen lite mer än vi gör. Man ska väl för sjutton få vara stolt över sitt land och vifta med en och annan flagga utan att kallas för rasist?! :@ För sjutton, många nya medborgare i Sverige (och grannländer) anser det ju istället vara konstigt att vi inte firar vår nationaldag!
    Jag menar, se bara på norrmännen! De vet hur man firar! :D
    Jag var med ett år på 17eMaj-firande och det var hur kul som helst! (Y) Festligheterna började redan kvällen innan (den 16e) och höll på hela natten och nästa dag. Mycket god mat och dricka serverades och det var verkligen en unik upplevelse och gav en känsla av samhörighet (trots att jag inte är norsk) som var speciell.
    Vi är urusla på detta i Sverige ärligt talat och den 6e Juni har mest varit en dag som en och annan flaggar lite på typ, varför inte ta detta som en möjlighet att fira en ny röd helgdag? :)

    Däremot kan jag väl tycka att Midsommarafton som ändå redan är en etablerad festlighet också förtjänar att bli en röd dag, samt att det bästa skulle vara (om man kunde det) att slå ihop den 6e Juni med Midsommarafton så att vi firade detta gemensamt. (Y)

    Nåja, för min del blir det i alla fall lite flaggning, god mat , dricka och jordgubbar imorgon.

    Ha en skön dag! :)

  • monac 5 juni 2008

    GÖR INGET SPECIELLT gott, just för 6:e juni....Jag äter gott varje dag:D
    Åker på konferens i 4 dagar- så det ska bli spännande att se hur maten är där?!!!!!(Y)
    Har aldrig "firat" denna dag sådär.
    Men det är ju bra för dem som jobbar så att det blir en lite X-tra lång helg att ta igen sig på.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.