Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vikt i stället för antal!

  • Roskerstin 13 oktober 2008

    Önskar att man i möjligaste mån anger vikten i stället för antal för ingredienser. Tex en morot eller potatis kan ju väga mellan ca 30 g och upp till ca 130 g. Så framför allt för rot- och grönsaker vore bra med vikt. En del kockar anger samtliga ingredienser i vikt, till och med tsk, dsk eller msk då även de besticken kan variera i storlek. Ett recept kan bli ”förvrängt” om man säger så, om man anger antal i stället för vikt.

  • Eery 13 oktober 2008

    en dum en.... vad är dsk?:o

    men det vore kanon förutsatt att man har en våg till hands

  • MissBi 13 oktober 2008

    För min del blir jag många gånger irriterad på recept som anger gram i stället för rymdmått. Mjöl, socker etc. samt rinnande produkter är ju enklast att mäta med liter- eller dl-mått.

  • Annettenn 13 oktober 2008

    Skrivet av Eery den 13 okt 2008

    en dum en.... vad är dsk?:o

    men det vore kanon förutsatt att man har en våg till hands


    Har aldrig hört talas om en "dsk", men man kan kanske förmoda att det ska vara en msk (matsked).. :)

  • Roskerstin 13 oktober 2008

    Nej, dsk står för dessertsked, men det förekommer inte särskilt ofta nu för tiden(Y)

  • Smulpajen 13 oktober 2008

    Förr mätte jag allt i dl eller liter. Men sen jag började baka mycket bröd upptänkte jag vilken skilland det blev på resulatet när man väger mjölet. Samma sak när man mäter gradtalet med en termometer. När jag bakar kakor är jag inte så petig så där mäter jag fortfarande i dl. Mest kanske för att recepten alltid står i dl. Att "riktiga" bagare alltid väger har ju sina randiga själ :p

  • zonale 13 oktober 2008

    Ja, nog kan storleken variera på rotfrukter alltid och då är det inte så dumt att ange ungefärlig vikt i stället för antal.:)

  • farmoringer 13 oktober 2008

    Och tänk bara på kycklingfilen vad den varierar i storlek. :D

  • zonale 13 oktober 2008

    Där har du en poäng, farmoringer. En del har de fött upp på anabola steroider!!!!:)

  • farmoringer 13 oktober 2008

    Ja, det måste de ha gjort alltså. En styck räcker nästan till tre portioner nu för tiden...:D

  • permat 13 oktober 2008

    men det handlar ju lite om sunt förnuft. står det 2 potatisar så räknar de förmodligen 2 medelstora potatisar, har du då väldigt små potatisar kan du ju ta 4 istället. man ser ju oftast vad som e lagom.

  • boz1965 13 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 13 okt 2008

    Förr mätte jag allt i dl eller liter. Men sen jag började baka mycket bröd upptänkte jag vilken skilland det blev på resulatet när man väger mjölet. Samma sak när man mäter gradtalet med en termometer. När jag bakar kakor är jag inte så petig så där mäter jag fortfarande i dl. Mest kanske för att recepten alltid står i dl. Att "riktiga" bagare alltid väger har ju sina randiga själ :p


    Att man anger t.ex. mjöl i rymdmått istället för viktmått beror på att 1 dl mjöl kan variera mycket i vikt beroende på fuktighetsgraden. Däremot har det alltid samma VOLYM.

  • Smulpajen 13 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 13 okt 2008

    Skrivet av Smulpajen den 13 okt 2008

    Förr mätte jag allt i dl eller liter. Men sen jag började baka mycket bröd upptänkte jag vilken skilland det blev på resulatet när man väger mjölet. Samma sak när man mäter gradtalet med en termometer. När jag bakar kakor är jag inte så petig så där mäter jag fortfarande i dl. Mest kanske för att recepten alltid står i dl. Att "riktiga" bagare alltid väger har ju sina randiga själ :p


    Att man anger t.ex. mjöl i rymdmått istället för viktmått beror på att 1 dl mjöl kan variera mycket i vikt beroende på fuktighetsgraden. Däremot har det alltid samma VOLYM.

    Helt rätt, boz1965! Jag väger även vattnet när jag bakar bröd.

  • boz1965 14 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 13 okt 2008

    Skrivet av boz1965 den 13 okt 2008

    Skrivet av Smulpajen den 13 okt 2008

    Förr mätte jag allt i dl eller liter. Men sen jag började baka mycket bröd upptänkte jag vilken skilland det blev på resulatet när man väger mjölet. Samma sak när man mäter gradtalet med en termometer. När jag bakar kakor är jag inte så petig så där mäter jag fortfarande i dl. Mest kanske för att recepten alltid står i dl. Att "riktiga" bagare alltid väger har ju sina randiga själ :p


    Att man anger t.ex. mjöl i rymdmått istället för viktmått beror på att 1 dl mjöl kan variera mycket i vikt beroende på fuktighetsgraden. Däremot har det alltid samma VOLYM.

    Helt rätt, boz1965! Jag väger även vattnet när jag bakar bröd.


    Det är skillnad på våt och torr vara i det fallet. Mjöl, som jag tog som exempel, är ett skolexempel på det. Trots att det står "2 Kg" på påsen är det inte säkert att det i verkligheten ÄR 2 Kg i påsen. Det kan vara mer, men också mindre, beroende på luftfuktigheten i lager, lastbil, butik eller hemma hos dig. Däremot ändras ju inte volymen. Därför anser jag att det är mer exakt att mäta i rymd istället för i vikt. Att proffsen mäter i vikt beror på att deras råvaror för det mesta förvaras i kontrollerad miljö med konstant luftfuktighet, temperatur, mm.

  • Smulpajen 14 oktober 2008

    Jag har flera gånger vägt vatten i olika dl-mått, och det stämmer aldrig med vikten. Så måtten är inte exakta, det är däremot vikten.

  • boz1965 14 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 14 okt 2008

    Jag har flera gånger vägt vatten i olika dl-mått, och det stämmer aldrig med vikten. Så måtten är inte exakta, det är däremot vikten.


    Okej, men då är det ju inte vattnet det är fel på :) , utan snarare ditt mått. Det kan löna sig att lägga nån tia extra på ett lite mer exakt mått istället för att nöja sig med de billigaste, där markeringarna kan sitta lite hur-som-helst, beroende på vilket humör screentryckmaskinen är på. :)

  • MalinJ 14 november 2008

    Skrivet av hubert06 den 13 okt 2008

    Där har du en poäng, farmoringer. En del har de fött upp på anabola steroider!!!!:)


    nja.... jag har ju höns hemma som väger 2.5 kg slaktade, och det utan anabola..... http://www.honsgarden.com/orpingtoninfo.htm
    inte mina, men likadana......

  • boz1965 14 november 2008

    Skrivet av Smulpajen den 14 okt 2008

    Jag har flera gånger vägt vatten i olika dl-mått, och det stämmer aldrig med vikten. Så måtten är inte exakta, det är däremot vikten.


    Som jag skrev innan är VIKTEN aldrig exakt när det gäller torr vara som t.ex. mjöl. Jag skulle inte få för mig att väga torr vara när jag lagar mat eller bakar. Jag använder alltid VOLYM-mått i det fallet eftersom 1 dl mjöl alltid är 1 dl mjöl. Däremot kan 100 g mjöl vara en helt annan sak än 100 g mjöl. Det beror, som sagt, på hur fuktigt det är. Det kan skilja mycket, volymmässigt från gång till annan.

  • boz1965 14 november 2008

    Skrivet av roskerstin den 13 okt 2008

    Önskar att man i möjligaste mån anger vikten i stället för antal för ingredienser. Tex en morot eller potatis kan ju väga mellan ca 30 g och upp till ca 130 g. Så framför allt för rot- och grönsaker vore bra med vikt. En del kockar anger samtliga ingredienser i vikt, till och med tsk, dsk eller msk då även de besticken kan variera i storlek. Ett recept kan bli ”förvrängt” om man säger så, om man anger antal i stället för vikt.


    Men om man skriver "1 morot" i receptet utgår man i regel från att det gäller en medelstor dito. Skulle man mena nåt annat skriver man ju det i receptet så att det inte ska råda nåt tvivel om saken.

  • boz1965 14 november 2008

    Skrivet av MalinJ den 14 nov 2008

    Skrivet av hubert06 den 13 okt 2008

    Där har du en poäng, farmoringer. En del har de fött upp på anabola steroider!!!!:)


    nja.... jag har ju höns hemma som väger 2.5 kg slaktade, och det utan anabola..... http://www.honsgarden.com/orpingtoninfo.htm
    inte mina, men likadana......


    Man brukar utgå ifrän "restaurangkyckling" som, enligt standard, väger c:a 1.7 kg.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.