Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vikt i stället för antal!

  • Eery 14 november 2008

    varken väger eller mäter

    nyttjar mina höfter ja:p

  • bakakaka 14 november 2008

    Ha ha... vilken rolig tråd.:D

  • Statarfrun 14 november 2008

    Man får ALDRIG EXAKT "mått" när det gäller mjöl.
    Mjöl och alla ingridienser vägs UTOM vätskan, i alla bagerier, för att få recepten lika från gång till annan
    Köp digitalväg, där man kan nollställa för varje ingridiens.
    En bra våg kostar runt 200 kronor, och är väl värda pengarna.:D


    Skrivet av Miss_Bi den 13 okt 2008

    För min del blir jag många gånger irriterad på recept som anger gram i stället för rymdmått. Mjöl, socker etc. samt rinnande produkter är ju enklast att mäta med liter- eller dl-mått.

  • Statarfrun 14 november 2008

    dsk= Desertsked:D

    Skrivet av Eery den 13 okt 2008

    en dum en.... vad är dsk?:o

    men det vore kanon förutsatt att man har en våg till hands

  • Geronimo 14 november 2008

    Jag måste lägga mig i när det gäller att mäta mjöl.
    Om man öser direkt från mjölpåsen med ex. ett decilitermått, -så väger det mjölet MER än om man häller mjölet från påsen till måttet.
    Jag lovar att det är sant.Testa Ni som har digitalvågar.
    Det skulle Aldrig fungera i att bageri som sätter stora degar att inte väga ingridienserna.
    På kursen i Saltå Kvarn, vägde vi alla ingridienser utom degvätskan.
    Degvätskan gör inget om det"diffar" på ett par centiliter på en deg på ex.v. 1 liter
    Jag och många med Mig börjar med dom torra ingridienserna för att efterhand tillsätta degvätskan, till rätt konsistens.
    Jag använder en Philips digitalvåg och som är superbra.
    Jag tror att den kostade 160 kronor(Y)

  • boz1965 14 november 2008

    Skrivet av Geronimo den 14 nov 2008

    Det skulle Aldrig fungera i att bageri som sätter stora degar att inte väga ingridienserna.


    Jomen... Det var ju PRECIS det jag sade i ett annat inlägg. Det funkar därför att bagerierna förvarar mjölet i kontrollerad miljö med konstant luftfuktighet, temperatur, etc...

    Hemförhållandena ser inte ut på det sättet, det är bara att konstatera.

  • Geronimo 14 november 2008

    Ja men snälla boz!
    Du testar ur samma paket, ena gången häller du i mjölet i måttet och precis efteråt , öser Du ur samma påse så väger det som Du ÖSTE ur mera, än det som Du HÄLLDe ur till måttet. eftersom det blir mer packat av ÖSNINGEN än om man HÄLLER ur mjölet.
    Det har alltså ingenting med var du förvarar eller förvarat mjölet.
    det är ju så lätt att testa. Ett mjölpaket ett dl. mått och en våg.

    Eller skojar Du med Mig?:D(Y)

    Ps. DET skall vara PRECIS TIO ord i Nobelboken varken mer eller mindre! Ds.:o

  • MalinJ 14 november 2008

    Skrivet av Eery den 14 nov 2008

    varken väger eller mäter

    nyttjar mina höfter ja:p


    Jag håller med Eery!!! Det blir av någon anledning alltid bäst!

  • MalinJ 14 november 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 nov 2008

    Skrivet av MalinJ den 14 nov 2008

    Skrivet av hubert06 den 13 okt 2008

    Där har du en poäng, farmoringer. En del har de fött upp på anabola steroider!!!!:)


    nja.... jag har ju höns hemma som väger 2.5 kg slaktade, och det utan anabola..... http://www.honsgarden.com/orpingtoninfo.htm
    inte mina, men likadana......


    Man brukar utgå ifrän "restaurangkyckling" som, enligt standard, väger c:a 1.7 kg.


    Jag bara talar om att en kyckling kan ha stor bröstfilé utan att vara uppfödda på anabola. Men visst innehåller säkert många kycklingfilér som man köper en massa vatten eller vad det nu är som gör dem så stora. Vet inte vad standardstorleken har med diskussionen att göra? Mina höns få växa så mycket det vill i alla fall..... Och trivs gör dem. Ankorna med.....

  • Okänd 14 november 2008

    Anabola kycklingar.....Blä om det är sant(N)

  • boz1965 14 november 2008

    Skrivet av Liliane den 14 nov 2008

    Anabola kycklingar.....Blä om det är sant(N)


    Jag tror ju inte att sker i Sverige, men vissa andra länder utanför EU kan man ju börja undra om...

  • Countrygirl 14 november 2008

    Jag har använder alltid våg i möjligaste mån. Har en som man kan nollställa när man har lagt till något. De professionella konditorerna använder aldrig mått utan väger allt. Var på kurs hos Magnus Johansson som förklarade vikten av att använda våg. Han anger alltid allt i vikt.

    Sedan måste man ju få göra som man själv känner sig bekväm och får bäst resultat av.

  • Smulpajen 14 november 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Skrivet av Smulpajen den 14 okt 2008

    Jag har flera gånger vägt vatten i olika dl-mått, och det stämmer aldrig med vikten. Så måtten är inte exakta, det är däremot vikten.


    Okej, men då är det ju inte vattnet det är fel på :) , utan snarare ditt mått. Det kan löna sig att lägga nån tia extra på ett lite mer exakt mått istället för att nöja sig med de billigaste, där markeringarna kan sitta lite hur-som-helst, beroende på vilket humör screentryckmaskinen är på. :)

    Hej!
    Jag har flera olika dl mått och inte ett enda väger samma om jag väger vatten. Det dyaste är ett rostfritt, ett sånt där gammalt hederligt, men inte ens det väger rätt:( Så jag litar inte längre helt på några mått. Min våg sviker mig däremot aldrig. Kanske har du lite rätt ang mjölet, men det blir skillnad som geronimo säger, om man häller upp mjölet eller tar direkt ur påsen så det blir packat. Fast huvudsaken är ju att man är nöjd med resultatet hur man än gör(Y):p

  • MalinJ 15 november 2008

    Skrivet av Liliane den 14 nov 2008

    Anabola kycklingar.....Blä om det är sant(N)


    nej, för jisse namn... det hoppas inte jag heller. Men man kan ju undra varför vissa bröstfileér är så stora.... En del kycklingar är så stora, men jag tror ju inte att de betalar det priset som jag betalat för mina, bara för att sälja dem som livsmedel.....:'(

  • redd 23 november 2008

    Ta en titt på wikipedia. Matskeden är faktiskt sedan länge standarliserad om man använder måttsats.

    1 metrisk matsked = 15 ml (i Kanada, Nya Zeeland, Storbritannien, Sverige)
    1 amerikansk matsked (tablespoon) = 14,8 ml och motsvarar 1/16 kopp eller 3 teskedar.

    Ett teskedsmått (tsk) används inom matlagning, och rymmer (i Sverige) 5 ml.

    Etc. Ta en titt på en måttsats så står det..

    Däremot kan jag hålla med om att det är ett elände att inte kunna använda vikt när man har en våg. FAst har ju nu blivit upplyst om att vikten kan ändras (tack för inläggen)

  • Roskerstin 23 november 2008

    TACK Geronimo för ditt bra och tydliga inlägg ang mätning av mjöl. Har likadan våg som du, skulle inte klara mig utan den. MEN jag har schyssta höfter också, som jag använder ibland:D(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.