Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Potatis

  • farmoringer 21 januari 2010

    Skulle vilja ha tips på någon god potatisrätt som passar till lammflinta eller älgentrecote.
    Har så många recept men sugen på nåt nytt. Kanske du sitter inne med det? (Y)

  • jimboz 21 januari 2010

    någon form av Rösti kanske passar, eller varför inte en Potatiskaka :)

    Potatiskaka

  • Gnurf 21 januari 2010

    Jo, jag skulle oxå satsa på en Rösti...men med ett gäng olika rotfrukter å inte bara potatis...:)

  • Erajscha 21 januari 2010

    Ja eller rotfruktskaka med potatis, morot och palsternacka i. (och gräddig och ostig äggstanning) Bakar man den i en klädd brödform får man snygga skivor av den sen också.

  • The_mama97mia 21 januari 2010

    Nåt som är otroligt gott är råstekt palsternacka, man kan göra som rårakor på bara det, med salt o peppar på.
    Annars - smörslungad mandelpotatis - du kokar mandelpot som vanligt, sen steker du den runtom i smör o siktar på lite ströbröd under stekningen. Toppengott.

  • MatAnders 21 januari 2010

    Potatisburgare med dragon i är gott.

  • The_mama97mia 21 januari 2010

    Detta har jag tänkt testa snarast, MatMarie blev bjuden på det till nyår och tvingade av värdinnan receptet...

    Basilika- och parmensanpotatis

  • FruAst 21 januari 2010

    Denna gratäng är jättegod till allt kött!

  • jas65 21 januari 2010

    Hej Farmor Inger,
    Skär potatis i klyftor och blanda i morötter, palsternacka och kålrot skurna i klyftor. Stek i ugn med lite oliv olja och salt. Uteslut grädde.
    Mvh
    Höfta på i snön med älgstek o allt annat
    Anders

  • jimboz 21 januari 2010

    Men se till att det inte är FÖR mycket smak i potatisen..Det är väl ändå köttet som ska framhävas ..

  • amoz 21 januari 2010

    Tunnskivade potatis,morötter och palsternacka som du varvar med riven parmesanost och olivolja. Gör en lite lagom hög som du sen sätter i ugnen en stund. Supergott!

  • farmoringer 23 januari 2010

    Det blev lammflinta och den här potatisen
    Basilika- och parmensanpotatis

  • Erajscha 23 januari 2010

    Hm jag lånar tråden lite. Jag skulle ha haft potatisgratäng till helstekt karré imorrn men vi har ingen grädde hemma. Vad ska man då göra av potatisen istället? Vi ska äta rostade rotfrukter ikväll så det vill vi inte upprepa så tätt inpå...

    Karrén är marinerad i vitlöksolja, soja, peppar, timjan och paprika... om det spelar någon roll.

  • The_mama97mia 23 januari 2010

    Pommes Anna - lika gott som potatisgratäng, utan grädde!
    Sen fanns det recept på ngt som hette Pommes Boulangere - som pot gratäng men med öl, buljong o vitt vin tror jag det var.

    Pommes Anna

  • Erajscha 23 januari 2010

    Taget!

  • Okänd 24 januari 2010

    En absolut höjdare som alltid gör succé som förrätt är den här enkla skapelsen.

    Rotsaksrårakor med örtcrèmefraiche och löjrom.

  • jimboz 24 januari 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 24 jan 2010

    En absolut höjdare som alltid gör succé som förrätt är den här enkla skapelsen.

    Rotsaksrårakor med örtcrèmefraiche och löjrom.




    Tack för den ,ser smarrigt ut..
    Den ska jag göra någon gång :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.