Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Salt i maten

  • farmoringer 26 januari 2008

    Vad brukar ni använda för salt??

    Jag använder seltin, seltin spicy, flingsalt, kvarnsalt och gourmetsalt. Till palten använder jag vanligt salt..Sen har det ju kommit havssalt med oilka smaker ini och de är inte så dumme de heller tycker jag. det finns så otroligt många oilka sorter av all salt nu som är lite "nyttigare".

  • tina62 26 januari 2008

    Jag använder sällan salt i maten. Använder ofta grillkryddor då det finns massor av olika blandningar och det är salt i dem.

  • Okänd 26 januari 2008

    Jag kör mest med vanligt salt,har även använt flingsalt.

  • snutten 26 januari 2008

    Använder mest vanligt salt och flingsalt, men även havssalt och örtsalt

  • hansdotter 26 januari 2008

    Himalayasalt i kvarnen, medelhavssalt på bordet, flingsalt i maten och vanligt salt till bak.
    Har nu köpt hem ett nytt örtsalt från kryddlagret. Ska bli kul att prova nåt nytt.

  • anluk 26 januari 2008

    Använder mest vanligt salt, men har även flingsalt hemma.

  • MaNi 26 januari 2008

    Försöker använda Örtsalt ¨så ofta det går eftersom det är mycket nyttigare än "vanligt" salt. Men i vissa maträtter krävs det ändå "vanligt" salt för att få ordentligt med fart på kryddningen. Flingsalt/havssalt använder jag gärna som bordskrydda när jag har gäster eller när jag när jag har bakat bröd som Focaccia.

    Men örtsaltet används som sagt mestadels. Försöker även använda örtsalt som kompensation för vanliga buljongtärningar som ju inte ska vara särskilt hälsosamt.

  • lennali 26 januari 2008

    Använder vanligt salt och ibland flingsalt.

  • irrevirre 26 januari 2008

    Flingsalt och grovt salt från saltkvarn. Jag har även nu salt som jag köpte vid en saltgruva i sydtyskland och det smakar väl inte annorlunda eller är nyttigare heller, men det är roligt att använda det eftersom man har ett minne därifrån.

  • malincalla 26 januari 2008

    Vanligt hederligt bordssalt. Mycket ska det vara! Hela min familj är saltomaner.:p
    Varvar med buljongtärningar o örtsalt i vegetariska rätter för att sätta lite smak i och med bristen på kött som är en stor smaksättare i sig.
    Man ska inte vara rädd för vanligt salt heller eftersom man behöver jodet som är tillsatt, det finns inte i andra "finare" sorter.

  • Lilljeppe 26 januari 2008

    Skrivet av tina62 den 26 jan 2008

    Jag använder sällan salt i maten. Använder ofta grillkryddor då det finns massor av olika blandningar och det är salt i dem.


    Samma här. Använder allroundkrydda och där i finns det salt. Men till ris, potatis och makaroner använder jag vanligt fin salt med jod. Har inte fattat om det ska vara jod eller inte. Men det svaret har väl någon här på klubben
    MVH
    Lena

  • MammaModesty 26 januari 2008

    flingsalt oftast men även vanligt salt och havssalt

  • evaldo 26 januari 2008

    Jag använder för det mesta vanligt hederligt salt, men kan vid viss matlagning använda fling- och örtsalt.

  • jas65 27 januari 2008

    Rök salt, flingsalt och vanligt salt.

    Har märkt på mig själv att jag känner av saltningen har blivit förändrad när jag slutade med att röka cigaretter samt att dricka alkohol. Därför så har mängden salt i min kryddning blivit helt annorlunda.

  • Aspholme 27 januari 2008

    Jag börjar må illa om jag äter för lite salt:o

  • Amber 27 januari 2008

    Vi använder mest vanligt salt men vi har både fling & havs salt hemma.

  • Lotten_J 28 januari 2008

    Jag har blivit väldigt försiktig med att använda vanligt salt eftersom jag använder så många andra kryddor som redan innehåller salt. Salt är det absolut sista jag tillsätter om det ens behövs.

  • markus 28 januari 2008

    Kan vara kul att använda salt som dekoration till mindre rätter. Finns Chilisalt, som är rosa och Svart salt för att nämna några. Kan "krydda" till vilken liten, inte allt för iögonfallande, rätt som helst

  • farmoringer 9 mars 2008

    Skrivet av jas65 den 27 jan 2008

    Rök salt, flingsalt och vanligt salt.

    Har märkt på mig själv att jag känner av saltningen har blivit förändrad när jag slutade med att röka cigaretter samt att dricka alkohol. Därför så har mängden salt i min kryddning blivit helt annorlunda.



    Röksalt, hur smakar det??

  • Heisjo 9 mars 2008

    Vanligt, fling och örtsalt oftast. Annars ska det vara ngt speciellt recept jag hittat!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.