Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äta makrillens skinn??

  • 123Linnea 11 mars 2010

    Hej!
    Jag gillar fisk, men det blir oftast vit-fisk och lax här. Kan inte så mycket om andra fiskar. Frågar alltså -
    Vilka fiskar äter man skinnet på?

  • sikaal 11 mars 2010

    Oj, oj det var en klurig fråga! Så här på rak arm kan jag ju säga makrill och vitling, de har ju tunnt skinn och blir knaprigt vid stekning. Man fjällar ju sill och strömming, så det äter vi också. Rödtunga och rödspätta brukar ju bara flås på ovansidan, men det är ju en smaksak!

    Du får säkert fler förslag
    Lycka till
    Lena

  • Borgelinarna 12 mars 2010

    Bra fråga och jag skulle säga så här.

    Förrutom Makrill och vitling som är en torskfisk så går det utmärkt att äta skinnet på följande fiskar.

    Om man steker dessa så håller skinnet ihop köttet också.
    Torskfilé
    Koljafilé
    Gösfilé blir fantastiskt fin med sitt fina skinn.
    Sejfilé

    Om man skall koka fisken tycker jag personligen inte att man skall ha skinnet på.

    Gemensamt för all fisk man steker enligt mig är:
    Stressa inte fisken. Med det menar jag ha inte för hög värme. Då pressar man proteinet i fisken att tränga fram.

    (Det är det där vita som kommer fram på sidorna och om man steker för hårt även på toppen av fisken.)

    Då blir fisken torr.
    Generellt brukar man säga att fiskens kärntemperatur skall hålla 50-52 grader.
    Utom tonfisk då den bara skall hålla 31 grader.

    Skulle kunna skriva mycket mer i ämnet fisk men då kommer jag bort från frågan du ställde helt och hållet.:DD

  • MatAnders 12 mars 2010

    Man kan generellt säga att du kan äta skinn på all fisk (utom ål) bara den är fjällad det blir alltid knaprigt och gott.

  • Borgelinarna 12 mars 2010

    Skrivet av MatAnders den 12 mar 2010

    Man kan generellt säga att du kan äta skinn på all fisk (utom ål) bara den är fjällad det blir alltid knaprigt och gott.


    Helt rätt.
    Utom kanske havskatt. Det skinnet är som pansar :P

  • 123Linnea 12 mars 2010

    Tack!
    (Nu får jag grubbla på om Borgelinarna och Sikaal motsade varandra.)

  • boz1965 12 mars 2010

    Får väl hålla med om att skinnet på de allra flesta fiskar går att äta.
    Men därmed inte sagt att det alltid smakar gott.

    På siilfiskar som sill, strömming, makrill osv äter jag nästan alltid skinnet om den är stekt men inte om den är kokt eller rökt - det brukar bli segt då (i mitt tycke).
    Övriga fiskar brukar jag pilla bort skinnet på efter tillagningen. Det kanske är jag som är kräsen, men så gör iaf jag.

  • sikaal 12 mars 2010

    Skrivet av 123Linnea den 12 mar 2010

    Tack!
    (Nu får jag grubbla på om Borgelinarna och Sikaal motsade varandra.)


    Jag tycker nog att vi tycker lika, Borgelinara och jag, fattar inte "motsatsen".{question}

  • 123Linnea 12 mars 2010

    Så här på rak arm kan jag ju säga makrill och vitling, de har ju tunnt skinn och blir knaprigt vid stekning

    kontra

    FÖRRUTOM Makrill och vitling som är en torskfisk så går det utmärkt att äta skinnet på följande fiskar.
    ... eller?

  • sikaal 12 mars 2010

    Jag hänger fortfarande inte med, men spelar roll, inte. Jag trodde ju också att du skulle få fler tips.
    Ät mer fisk med eller utan skinn. Fisk är gott!!!

  • lelle71 12 mars 2010

    Stekt fisk äter jag gärna me skinnet på... pratar då om aborre, harr, röding och öring... däremot kokt fisk så tar jag bort skinnet när jag benar den... tycker skinnet på kokt fisk påminner för mycket i konsistens av slem... rökt fisk tar jag nog bort skinnet på å då ere väl främst harr, aborre och sik som jag ätit rökt... kanske mest sik... som i vissa delar av Jämtland har lite oförtjänt dåligt rykte... sen ska d ju vara gräslökssås till me det lite potatis och gene tunnbröd så spelar d ingen roll om skinnet sitter kvar... är för j-a gott... oj oj oj sitter å skriver så jag blir så sugen på lite kokt fisk... heh synd jag ej har nån hemma...

  • 123Linnea 13 mars 2010

    Är det inte makrilltider snart? Nu? Jag antar att man kan äta dess skinn stekt, då, om man vill. När man är lite vilse i pannkakan som jag är, är det toppen med MK .Kan få hjälp med det mesta! Tack!(Y)

  • anders10d 13 mars 2010

    enkel fråga---- äter du fiskbullar eller fiskpinnar? i så fall äter du både skin ögon ben o inälvor från små och stora fiskar... så varför undra över skinnet ???

  • Borgelinarna 13 mars 2010

    Skrivet av anders10d den 13 mar 2010

    enkel fråga---- äter du fiskbullar eller fiskpinnar? i så fall äter du både skin ögon ben o inälvor från små och stora fiskar... så varför undra över skinnet ???


    det där är nog mest en gammal skröna kompis.
    Man maler ner detta till fiskmjöl som man sen utfordar både minkar och fisk odlingar med.

    Sen håller jag med om att det som finns i fiskpinnar är en mald produkt som man pressar samman för att hålla formen.

  • siggemums 13 mars 2010

    Vare sig man kan eller ej föredrar jag att äta fisken utan skinn. Möjligen kan skinnet på sill eller strömming "duga" att äta för mig.

    Det är så gott att äta grillad småmakrill i tunnbröd eller med spenat och potatis... mmm vad gott!

    Jag har ett tips om makrill. Småmakrill är hur gott som helst men den större blir bättre och godare om man först fryser in den. Fyll ett tomt mjölkpaket eller en glassbytta med vatten och frys in makrillen i vattnet.

  • 123Linnea 13 mars 2010

    Skrivet av siggemums den 13 mar 2010

    Vare sig man kan eller ej föredrar jag att äta fisken utan skinn. Möjligen kan skinnet på sill eller strömming "duga" att äta för mig.

    Det är såt gott att äta grillad småmakrill i tunnbröd eller med spenat och potatis... mmm vad gott!

    Jag har ett tips om makrill. Småmakrill är hur gott som helst men den större blir bättre och godare om man först fryser in den. Fyll ett tomt mjölkpaket eller en glassbytta med vatten och frys in makrillen i vattnet.

    Vad gör infrysningen för smakskillnad?

  • siggemums 13 mars 2010

    Det gäller som sagt inte småmakrill som är allra finast som den är.
    Det gäller den större makrillen som ibland kan ha lite "tran-smak". Infrysningen tar bort lite av det och den får därför en godare smak.

  • lelle71 14 mars 2010

    ere inte så oxå att om man fryser in fisk i vatten så får den inte lika lätt "fryssmak" hade för mig att d var främsta anledningen till att frysa in fisk i vatten. Funkar lika bra med en plastpåse som ngt av ovanstående förslag... :)

  • siggemums 14 mars 2010

    Skrivet av lelle71 den 14 mar 2010

    ere inte så oxå att om man fryser in fisk i vatten så får den inte lika lätt "fryssmak" hade för mig att d var främsta anledningen till att frysa in fisk i vatten. Funkar lika bra med en plastpåse som ngt av ovanstående förslag... :)


    Ja, så är det.

  • jimboz 14 mars 2010

    Var hittar ni skinnet nånstans ?
    Jag köper 400 grams block i affären och där har dom glömt skinnet :O)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.