Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bananflugor

  • agakhan 2 september 2011

    Skrivet av norafreijeh den 2 sep 2011

    hände mig likadant för några dagar sen och bestämde mig föratt sätta mig framför goggle och försöka hiita en lösen och det gjorde jag, lyckades få bort de små glin eftersom de är så snabba på att lägga ägg så måste ni ta itu med det direkt. Lägg koppen där flugorna är som mest eller varför inte lägga ut 2 st koppar? juh mer juh snabbare och effektivare är det.
    vinägern dör då av, honungen och saften dras dem till för att det är sockrigt och gott för dem, och slutligen diskmedlet som gör så att dem inte flyter på ytan. Lycka till\o/

    En Kopp
    1 dl vinäger (spelar ingen roll vilken typ),
    2 msk honung
    några droppar saft eller blandsaft
    3 msk diskmedel


    Är du skogstokig? 3 msk diskmedel!! Vad använder du för diskmedel? Diskmedlet är bara till för att bryta ytspänningen och för det behövs inte mer än några droppar Yes.

  • safir74 2 september 2011

    Skrivet av elilun den 19 aug 2011

    Har också problem med dessa så inte trevligt flugorna... ska nu påbörja ett riktigt gerilla krig mot dessa med hjälp av alla tips från denna tråd, visste inte att äggen fanns i vasken och det är ju viktigt att bli av med dessa också...

    Har tidigare kört med vinäger,vatten, honung och diskmedel för att dränka dem, och tror nu att tipset med plastfilmen över blir till hjälp eftersom jag också kännt mig utskrattad av de krypen som inte drunknar utan håller sig på sin kant.


    Har ingen plast över mina glas där jag har en blandning (gjorde ny idag) av 1 del äppelcidervinäger, 2 delar sirap och ett par droppar diskmedel. Ligger redan ett gäng bananflugor i glasen.

  • thordan 3 september 2011

    Bor i Dalarna, kompost satanisternas hem. Tur att bananflugor får komposteras.. Testade vinäger,sirap och yes nyss,måtte det funka!

  • estrid1 4 september 2011

    Min mamma läste någon stanns att man skulle hälla en skvätt grönsåpa(inget vatten eller vinäger i) i en skål för att bli av med bananflugor.Hon prövade när jag var hemma hos henne.Jag kollade efter någon timme och då hade inte en enda hamnat i skålen.Jag skrattade åt henne och sa att det snarare skrämmde väck flugorna.Det var just det som skedde- dom försvann faktiskt .

  • Hallonfreak 4 september 2011

    Jag har nu testat soppa på honung, vinäger och diskmedel i två veckor. Och det funkar. I den ena hade jag 2 delar vinäger och i den andra 1+1 och det gör ingen skillnad. Plastfilmen gjorde dock stor skillnad :)

    Bananerna jag köpte i fredags har jag dock lagt på altanen, för att undvika att dra in nya flugor.

    Komposten sprutar jag in en puff Radar i om det verkar ta sig där. Inte så miljövänligt kanske, men nu är det fullt krig. Och jag tar terräng :-)

  • helle72 4 september 2011

    Vilka bra tips! Jag ska ta och testa detta!
    Har inte haft någon frukt liggande men det har kommit in en herrans massa bananflugor i år ändå.
    Undrar om det finns någon kur för vanliga flugor?!
    Vi har haft ofantligt många i år, vissa dagar upp till 50 stycken i köket.
    Är det någon som vet något naturligt hjälpmedel så tipsa gärna.
    Jag är inte sugen på att ha plastrullar med klister på i taket.

  • TTJ 4 september 2011

    Brukar också köra med vinäger-sirap-yes mot fruktflugor och tycker det funkar kanoners, men det ska vara äppelsidervinäger, viktigt!!! I ett glas med plastfolie över och ett lite hål i det.
    Öl+nån droppe diskmedel i ett glas med plastfolie över funkar också.
    Annars hörde jag ett annat tips på vitt vin+nån droppe diskmedel också skulle vara bra. Detta har jag dock inte testat.

  • kekke46 4 september 2011

    Jag har blandat ihop 1 dl äppelcidervinäger, flytande honung
    och några droppar diskmedel. Har en lite rund
    glasskål öppen. Massor i botten och flera som sitter
    på kanten.

  • Hallonfreak 4 september 2011

    Skrivet av TTJ den 4 sep 2011

    Brukar också köra med vinäger-sirap-yes mot fruktflugor och tycker det funkar kanoners, men det ska vara äppelsidervinäger, viktigt!!! I ett glas med plastfolie över och ett lite hål i det.
    Öl+nån droppe diskmedel i ett glas med plastfolie över funkar också.
    Annars hörde jag ett annat tips på vitt vin+nån droppe diskmedel också skulle vara bra. Detta har jag dock inte testat.


    Jag körde vit balsamvinäger och det funkade hur bra som helst. Så kinkiga tror jag inte bananflugorna är. Och man tager vad man haver ;)

  • irrevirre 4 september 2011

    Skrivet av Hallonfreak den 4 sep 2011

    Skrivet av TTJ den 4 sep 2011

    Brukar också köra med vinäger-sirap-yes mot fruktflugor och tycker det funkar kanoners, men det ska vara äppelsidervinäger, viktigt!!! I ett glas med plastfolie över och ett lite hål i det.
    Öl+nån droppe diskmedel i ett glas med plastfolie över funkar också.
    Annars hörde jag ett annat tips på vitt vin+nån droppe diskmedel också skulle vara bra. Detta har jag dock inte testat.


    Jag körde vit balsamvinäger och det funkade hur bra som helst. Så kinkiga tror jag inte bananflugorna är. Och man tager vad man haver ;)


    Balsamvinäger .. Ja, du skämmer då bort dina flugor{laugh}

  • thordan 5 september 2011

    Nu har jag startat en massmords tävling!
    Jag har gjort en burk med vinäger,sirap och yes.
    En kopp med avslagen öl.
    En kopp med Matlagningsvin.
    Sen har jag en fruktskål med plommon i mitten.
    Vinägerblandningen leder följt av ölen sist vinet(kanske för att det är alkoholfritt)
    Men det verkar ändå som att fruktskålen vinner...{angry-annoyed}

  • bakakaka 5 september 2011

    Skrivet av Hallonfreak den 4 sep 2011

    Skrivet av TTJ den 4 sep 2011

    Brukar också köra med vinäger-sirap-yes mot fruktflugor och tycker det funkar kanoners, men det ska vara äppelsidervinäger, viktigt!!! I ett glas med plastfolie över och ett lite hål i det.
    Öl+nån droppe diskmedel i ett glas med plastfolie över funkar också.
    Annars hörde jag ett annat tips på vitt vin+nån droppe diskmedel också skulle vara bra. Detta har jag dock inte testat.


    Jag körde vit balsamvinäger och det funkade hur bra som helst. Så kinkiga tror jag inte bananflugorna är. Och man tager vad man haver ;)


    Jag använder vitvinsvinäger och det funkar kanon =)

  • TTJ 5 september 2011

    Skrivet av bakakaka den 5 sep 2011

    Skrivet av Hallonfreak den 4 sep 2011

    Skrivet av TTJ den 4 sep 2011

    Brukar också köra med vinäger-sirap-yes mot fruktflugor och tycker det funkar kanoners, men det ska vara äppelsidervinäger, viktigt!!! I ett glas med plastfolie över och ett lite hål i det.
    Öl+nån droppe diskmedel i ett glas med plastfolie över funkar också.
    Annars hörde jag ett annat tips på vitt vin+nån droppe diskmedel också skulle vara bra. Detta har jag dock inte testat.


    Jag körde vit balsamvinäger och det funkade hur bra som helst. Så kinkiga tror jag inte bananflugorna är. Och man tager vad man haver ;)


    Jag använder vitvinsvinäger och det funkar kanon =)


    Gjorde en blandning med vitvinsvinäger och en med äppelcidervinäger. I den med vitvinsvinäger fångade jag ca 10 st och den med äppelcidervinäger landade ca 40. Men visst funkar det såklart med alla sorters vinäger.

  • Zaineb 6 september 2011

    jag brukar blanda vatten med vinäger och honung, har hjälpt mig väldigt mkt !!!

  • bakakaka 6 september 2011

    Skrivet av TTJ den 5 sep 2011

    Skrivet av bakakaka den 5 sep 2011

    Skrivet av Hallonfreak den 4 sep 2011

    Skrivet av TTJ den 4 sep 2011

    Brukar också köra med vinäger-sirap-yes mot fruktflugor och tycker det funkar kanoners, men det ska vara äppelsidervinäger, viktigt!!! I ett glas med plastfolie över och ett lite hål i det.
    Öl+nån droppe diskmedel i ett glas med plastfolie över funkar också.
    Annars hörde jag ett annat tips på vitt vin+nån droppe diskmedel också skulle vara bra. Detta har jag dock inte testat.


    Jag blir iallafall av med alla de flugor som finns med med hjälp av vitvinsvinäger =)

    Jag körde vit balsamvinäger och det funkade hur bra som helst. Så kinkiga tror jag inte bananflugorna är. Och man tager vad man haver ;)


    Jag använder vitvinsvinäger och det funkar kanon =)


    Gjorde en blandning med vitvinsvinäger och en med äppelcidervinäger. I den med vitvinsvinäger fångade jag ca 10 st och den med äppelcidervinäger landade ca 40. Men visst funkar det såklart med alla sorters vinäger.

  • norafreijeh 9 september 2011

    skogstokig? njaa snål är jag ju inte{giggle} iallafall, juh mer desto bättre{giggle}

  • emmaf123 9 september 2011

    Häll kokande vatten ner i diskhon. Det är ofta där nere i fukten äggen finns...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.