Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bananflugor!!?

  • busan37 2 september 2009

    På jobbet har vi en del bananflugor, jag sätter ut skålar med lite vatten, vitvinsvinäger och diskmedel.Ett tips från anticimex, funkar kanon (Y)

  • monac 3 september 2009

    jag hade oxå glömt receptet..så jag tog balsamicovinäger och diskmedel...det gick de på, sött och gott och dödligt!!!!!(H)
    ska testa det där med nejlikorna tack för de tipset!(Y)

  • Razzel 3 september 2009

    (Y) Jag kan rekommendera som flera andra: 2 delar vinäger, 1 del sirap och några droppar diskmedel. Det är toppen.
    Det också bra med rödvin för det får man inte ha i fred om man inte lägger något över glaset. :p
    :D

  • lena4 3 september 2009

    Rödvin är toppen (Y) Razzel .

  • pia61 3 september 2009

    Lilljeppes recept som någon lagt in tidigare här, är helt suveränt! (Y)

  • anmawa 3 september 2009

    (Y)Nu ska bananflugorna dö. Köpte lite stötta bananer idag och fick visst besök på köpet. En lite hämd är väl att det inte finns något djur som vi människor gjort exprement på som just bananflugor. Så det kanske är lite synd om dem i alla fall. Det är första gången jag har bananflugor beror kanske på mindre mängd besprutning och då kan jag stå ut med att ta fram lite vinäger, mm.
    Tack för alla tips.(L)

  • The_mama97mia 3 september 2009

    Jag har funderat på varför banaflugor eller fruktflugor - söker sig till vita ytor? Nu är det ju poppis med svart i köket, kanske är en annan lösning.... :D

  • Marica90 3 september 2009

    Jag har läst att man kan hälla upp ättika, lite socker och ett par droppar diskmedel i .ex. en skål och ställa där bananflugorna brukar vara. Så skall dem dras dit och drunkna i denna blandning.
    Har inte testa detta själv, men det kan ju vara värt att testa.

    //MVH Marica

  • githg 3 september 2009

    Vinäger + diskmedel gör susen i kombination med att hälla kokande vatten i avloppen. De lägger ägg där.

  • Matvagott 3 september 2009

    (L) Tack för tipset med vinäger,sirap och diskmedel ..

    Det ska vi prova...

  • Lennart_58 3 september 2009

    Bananflugor blir man enkelt av med på detta vis: Smörj in vasken noga med såpa. Gul eller grön. Hämta lite fin sand ute på vägen. Strö den i såpan. När flugorna landar, slinter de i såpan, slår huvudet i en sten o dör. Ni ser, de tar kål på sig själva.:p:p:p

  • miia-piia 3 september 2009

    Häll lite vitt vin i en kopp och ställ där som det är som mest flugor.
    MVH/ Miia-Piia

  • Lennart_58 3 september 2009

    Skrivet av miia-piia den 3 sep 2009

    Häll lite vitt vin i en kopp och ställ där som det är som mest flugor.
    MVH/ Miia-Piia


    Jag prövade, fungerade INTE, drack visst ur det själv. Förlåt mig.

  • boz1965 3 september 2009

    Jag brukar hälla en slatt öl i en kaffekopp. Bananflugorna dör som - flugor :p när de drunknar i ölet som de dras till på grund av maltdoften. Men man måste byta varje dag annars surnar "soppan" och luktar illa. Den här metoden är, enligt min erfarenhet, vida överlägsen "vinäger- och honungsmetoden".

  • alias2 3 september 2009

    Vi brukar servera ett glas vin med nån droppe diskmedel i.
    De verkar vara förtjusta i det ;-)

  • Schooolia 8 september 2009

    Vi fick helt plötsligt enormt många bananflugor för ett tag sen. Jag ställde ut glas med ättikasprit, saft och någon droppe diskmedel och på några dagar var alla bananflugor borta :)

    Hemma hos mina föräldrar så gick det inte sätta på vattenkranen i köket för då kom den en svärm upp ur diskhon, min kära mor hade dock inte samma tålamod och gick ut i garaget och hittade nått sjukt starkt medel som hon hällde i. Bananflugorna dog, men vi fick även öppna alla fönster i huset och själva fly i 1 timme för det lukta sååå otroligt starkt haha :)

  • Eery 8 september 2009

    kanske ett tips för den late? jag gjorde burgundisk gryta häromdan.. syltlöksburken blev kvar på bänken i väntan på att diskas, lite senare var det ett tjockt lager med små äckliga flugor
    dom gillar rödvin också...

  • Eery 8 september 2009

    Skrivet av mama97mia den 2 sep 2009

    Jag skulle köra vanlig avloppsrensning med typ kaustiksoda, o sen hett vatten. Inte fel att testa i a f. Men man ska vara noga med att det är riktigt hett vatten (från kran räcker inte hos mig i a f).


    Det måste till MINST tio liter hett vatten, precis som mama97mia skrev räcker det inte med hetvatten från kran. Helst ska det ner hetvatten innan också. Kaustiksodan blir som cement annars..
    Råd från en rörmokardotter:)

  • miia-piia 14 november 2009

    Skrivet av Lennart_58 den 3 sep 2009

    Skrivet av miia-piia den 3 sep 2009

    Häll lite vitt vin i en kopp och ställ där som det är som mest flugor.
    MVH/ Miia-Piia


    Jag prövade, fungerade INTE, drack visst ur det själv. Förlåt mig.


    Har inte varit in o kollat på denna sida på länge men som svar till Lennart_58 så beror det ju på vilka behov man har själv om man kan låta bli vin eller ej. Men om du provade och drack upp det på 9 minuter så grattis.....

  • farmormor 14 november 2009

    Ett litet tips från mig till nästa år så att man slipper bananflugor. Jag hörde på radion att man kan lägga några våta lagerblad i fruktskålen och när de har torkat så måste man väta dem igen. Det är även bra att sätta ner tändstickor med svavelt ner i jorden så slipper man småflugor i blommorna. Ska tillägga att jag har inte testat själv men damen som tipsade om detta sa att hon hade aldrig några bananflugor hemma hos sig.
    Har man redan fått flugorna så funkar tipsen med vinäger och diskmedel.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.