Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bröd

  • matvraket 19 februari 2008

    Ett tips på att få brödet lite saftigare är att ha i lite rivna äpplen eller lite lingonsylt. Annars brukar bröd med filmjölk i bli väldigt saftiga. (Empirisk uppfattning!)

    Just ja, som degvätska passar även spadet som blir över när man gör äggost. Det brukar vi använda hemma. Blir saftigt och gott! (Y)

    Lycka till!

  • Bianca 19 februari 2008

    Skrivet av pingu den 16 feb 2008

    Rekommenderar att byta ut en del av jästen mot surdeg. Jag använder främst rågsurdeg. Tar längre tid att jäsa men kalljäses med fördel över natten. Blir betydligt mer hållbart men också godare och saftigare.

    I ett recept med 50 g jäst tar jag endast 15-20 g av jästen och tillsätter drygt 1 dl surdeg.


    Jag håller med om surdeg och kalljäst. Sista gångerna jag bakat har jag använd mig av detta samt varierat mjölet allt efter tillgång i skåpet. Det blir ett mycket saftigt och gott bröd. Grejen med surdegsbröd är ju dessutom lite att man ska vara försiktig med mjölmängden. Gjorde både limpor och småbröd och småbröden denderar nog till att vinna i loppet. Ska bjuda på dessa i helgen tänkte jag. Tjejträff där det blir en enkel fisksoppa med vitlöksbröd till. Sen blir det Jamesons =)

  • The_mama97mia 22 mars 2008

    jag är väldigt förtjust i bröd med skållat mjöl. Mitt lantbröd med skållat grahamsmjöl är mycket gott, men bör frysas om man inte äter mkt bröd, det blir lätt lite smuligt efter ngn dag.

    Idag testade jag att baka på hel råg. Hällde kokt vatten över hela rågkorn igår o bakade på detta idag. Verkar OK!!!! Hård skorpa o hårda rågkorn dock, man får inte vara rädd om tänderna.
    Hittade på ett recept med rågsikt, vetemjöl, linfrön, salt liet margarin, lite sirap o en stor klick lingonsylt. Mummms.....

    :D Pingu, kan du inte lägga ut receptet som du har till din rågsurdeg????

  • Amber 22 mars 2008

    Prova vallmobrödet det blir aldrig torrt. Fast jag lägger det alltid i frysen när de kallnat & tar upp den efter behov.
    Här kommer receptet. Lycka till.

    För 20 st personer.

    De är så goda. Barnen fullkomligt älskar dem precis som jag & gubben min =)


    Källa: egen bild
    Uppladdad av: Amber

    Ingredienser
    5 dl vatten
    50 gram jäst
    50 gram margarin
    1 1/2 tsk salt
    12 dl vetemjöl
    Vallmofrö
    1 uppvispat ägg



    Gör så här
    Låt margarinet smälta i en kastrull. Häll på vattnet & låt det bli fingervarmt.
    Smula sönder jästen i en bunke.

    Häll i smörblandningen .
    Häll i salt & mjöl.

    Låt det jäsa i 30 min under bakduk.


    Baka ut & forma till bollar & lägg på plåten.
    Låt dem jäsa 30 min till.
    Pensla bullarna med det uppvispade ägget & strö över vallmofrö.


    In i 250 gradig ugn i 10 min.

  • MammaModesty 22 mars 2008

    mina brödkakor är super enkla att göra (det som tar tid är gräddningen) och det är lika goda dagen efter.. lika saftiga... *lovar*
    sen ska alltid havregyn om man har det i stå i hett vatten och få svalna helt.. annars kan havregrynen suga åt sig av degvätskan och då blir brödet torrt,,,
    man får prova sig fram mellan olika recept o hitta dem man själv gillar...

  • farmoringer 22 mars 2008

    Nån har lärt mig här att degen ska vara ganska så kletig när man gör bröd för att det inte ska bli torrt. Så det rådet har jag lytt och det stämmer bra på de bröden jag gjort sen dess..

  • Lotten_J 22 mars 2008

    Jag gör också degen lite lösare, så pass att den går att jobba med och brödet blir helt klart saftigare. När det gäller saffransbröd så gör Kesella att brödet blir saftigare.

  • MammaModesty 22 mars 2008

    farmoringer... det var jag...:p degen ska vara kletig och man ska använda minimalt med mjöl till utbakningen... och röra degen så lite som möjligt efter jäsning...

  • farmoringer 22 mars 2008

    Jag hade för mig att det var du MammaModesty, men jag var inte riktigt säker. Det hjälpte ju mig jättemycket...(Y)(Y)

  • MammaModesty 23 mars 2008

    Skrivet av farmoringer den 22 mar 2008

    Jag hade för mig att det var du MammaModesty, men jag var inte riktigt säker. Det hjälpte ju mig jättemycket...(Y)(Y)


    kanon bra att jag kunde hjälpa dig... jag är ingen bakexpert (på bröd iaf.. (det andra... hmm ja man har väl tycke iaf.. :p )men när man bakar nästan allt matbröd själv så får man exprimentera och man lär av sina misstag... jag köper bröd kanske en gång i månad max,, o då för att jag kan tycka det är trevligt att få sånt jag inte bakar själv..
    uch vad präktig jag lät... men det handlar om ekonomi helt enkelt.. om jag bakar tex mina brödkakor på 1 liter mjölk så kostar det ca.25-30 kr för att få ca 14 brödkakor.. o det går 1brödkaka om dan här hemma... altså bröd i 14 dagar.. inte kan jag köpa så billigt bröd i affären till 14 dagar...

  • tojve 2 januari 2012

    Jag har en helt annan fråga om bröd; är det bättre att ha i potatis eller liknande i bröd än bara mjöl (jag har vanligtvis rågsikt) rent hälsomässigt och nyttigt sett? Eller är det bara för smakens och konsistensens skull liksom?

  • miabok 4 februari 2012

    Kan jag göra bröd i en vanlig matberedare utan degkrokar?

  • tojve 5 februari 2012

    jag använder min assistent, den har ju som en rulle men inte degkrokar. Funkar strålande.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.