Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bröd

  • anluk 14 februari 2008

    Jag har börjat baka mer och mer bröd här hemma, dels för att det är godare och dels för att det är billigare.
    Men jag tycker att brödet blir så torrt efter bara någon dag. Har alltid i ett par ägg i degen men det hjälper inte. Har ni några tips???

  • MammaModesty 14 februari 2008

    försök att ha i mindre mjöl... och aldrig mer än 50 gr jäst till 1 liter vätska... mycket jäst i en deg gör att beödet oftast smakar jäst när det är en dag gamalt....
    jag brukar blötlägga havregryn i hettvatten och ha i degen (när det svalnat alltså) och det gör brödet saftigt....
    mitt recept på brödkakor är ett jätte bra recept man kan ta vilket mjöl man vill... o det är enkelt att baka.....
    har man grövre mjöl så som graham eller grovt rågmjöl ska man försöka ha degen så lös som möjligt så mjölet suger upp vätskan...
    när man bakar ut brödet sedan ska man arbeta degen så lite som möjligt....

    hoppas det blir bättre av dessa tips... ha en bra alla hjärtans dag (L)

  • Bianca 14 februari 2008

    Nja, bröd som ligger framme känns ju torrt ganska snabbt. Jag brukar göra småbaguetter/frallor i storlek med mitt skapligt grova bröd och när det svalnat dela dem innan jag fryser in dem. Tar man fram dem frysta är det jättegott att antingen tina snabbt i micron eller vilket jag föredrar stoppa ner dem i brödrosten...då får man lite nybaktlukt på köpet :)

  • lenajeanette 14 februari 2008

    Mindre mjöl och ett bra tips är att skålla mjölet.

  • farmoringer 14 februari 2008

    Menar ni att den mängden mjöl som står i recepten ska minskas?? Varför, kan man undra, står det då så mycket mjöl om man inte ska ha det??
    Undrar novisen som inte bakat så länge...

  • tilda 14 februari 2008

    http://www.matklubben.se/recept/tekakor_med_havregryn_1577.html
    Det här är ett jättebra recept som jag använt mycket de senaste åren.
    Frys in det nybakta brödet så fort det kallnat och ta inte fram för mycket åt gången, så har du fräscht bröd när du ska äta en macka.

  • tina62 14 februari 2008

    Jag brukar blötlägga havregryn eller rågflingor det suger upp vattnet och brödet blir saftigare.
    Låt degen vara kladdid, inte för mycket mjöl samt 1 pkt jäst till 1 liter degvätska.

    Lycka till med baket

  • anluk 14 februari 2008

    Tack alla för alla tips. Idag misslyckades brödbaket totalt. Dubblade receptet och det blev inte alls lika bra som sist.................

  • MammaModesty 14 februari 2008

    Skrivet av anluk den 14 feb 2008

    Tack alla för alla tips. Idag misslyckades brödbaket totalt. Dubblade receptet och det blev inte alls lika bra som sist.................


    gör du degen för hand eller har du maskin?

  • MammaModesty 14 februari 2008

    Skrivet av farmoringer den 14 feb 2008

    Menar ni att den mängden mjöl som står i recepten ska minskas?? Varför, kan man undra, står det då så mycket mjöl om man inte ska ha det??
    Undrar novisen som inte bakat så länge...


    du får olika degar beroende på om du gör degen för hand eller via maskin för en maskin orkar knåda in mjölet bättre... men ofta står det nog mer mjöl än vad det ska vara såvida det inte är en lös deg... man får ta lite mjöl i taget o fylla på tills degen är "kladdig men inte keltig" hmm svårt att förklara det där... för degen blir lite fastare när den jäser ... lite mjöl på bakbordet brukar räcka när degen har jäst...

  • farmoringer 14 februari 2008

    ja, jag kanske förstår vad du menar....:) är nog ungefär som man gör när man ska göra paltsmeten då.....
    Tack för förklaringen..

  • farmoringer 16 februari 2008

    Idag har jag gjort formfranska och jag märkte en stor skillnad på bröd när jag inte hade så mycket mjöl i....Konsistensen gjorde jag som när jag gör palt. Det var ett bra utgångsmärke för mig...(Y)
    Så tack mamma modesty för att du talade om det..(Y)

  • anluk 16 februari 2008

    Använder maskin och tycker inte jag har för mycket mjöl i. Den känns väldans kladdig, men jag får väl öva och öva och öva och öva.

  • farmoringer 16 februari 2008

    Övning ger färdighet sägs det ju..:p Och nu tycker jag attt jag börjar fatta riktigt bra....Så det blir säkert samma för dig..

  • Tillberga 16 februari 2008

    min hälsolimpa är INTE torr

    men jag fryser in de som inte går åt förståss
    vi är bara två som bor här just nu så jag fryser in ½ limpan

  • pingu 16 februari 2008

    Rekommenderar att byta ut en del av jästen mot surdeg. Jag använder främst rågsurdeg. Tar längre tid att jäsa men kalljäses med fördel över natten. Blir betydligt mer hållbart men också godare och saftigare.

    I ett recept med 50 g jäst tar jag endast 15-20 g av jästen och tillsätter drygt 1 dl surdeg.

  • farmoringer 16 februari 2008

    Skrivet av Tillberga den 16 feb 2008

    min hälsolimpa är INTE torr

    men jag fryser in de som inte går åt förståss
    vi är bara två som bor här just nu så jag fryser in ½ limpan


    Nä, den är verkligen inte torr. Supergod efter nån dag.. supergod eftar ha varit fryst..

  • Smulpajen 17 februari 2008

    Jag tycker aldrig att hembakt bröd är gott dagen efter om det får ligga framme. Själv bakar jag varje vecka ett bröd som får jästa över natten. (Se min sida). Dessa bröd fryser jag in så fort de kallnat för att sedan tinas i micron när man ska äta dem. Ack så goda!(L) Sista gången strödde jag över lite medelgrovt havssalt innan jag gräddade dem. Det kan jag rekommendera! Alla bröd och bullar blir alltid bäst om man inte tar för mycket mjöl. Degen ska vara lite kladdig då blir det bäst. I bullar använder jag vit baksirap istället för socker.

  • monac 19 februari 2008

    krossat linfrö & råriven morot tycker jag både gör bröder saftigt & håller det dito. Håller med tidigare inlägg i att inte arbeta in för mycket mjöl i degen.

  • Jessika 19 februari 2008

    Mitt absoluta favoritbröd är detta. Det brukar sällan bli torrt.
    Morotsbröd

    Över huvudtaget att ha i nötter, frukt och rotfruktar i bröd brukar göra att det håller sig saftigare.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.