Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Confitering av gås

  • Okänd 10 januari 2010

    Jag fick en halv vildgås i går, styckad i mindre bitar.Nu undrar jag om det finns någon som gjort en confit?
    Det är ju en gammal fransk, ja kanske man kan säga sydeuropeisk konserveringsmetod.
    Jag har vare sig smakat eller gjort det själv, men det skall vara något alldeles extra att stoppa i munnen!

  • kattgnag 10 januari 2010

    Den här hittade jag:)
    http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/laga-flott-gott-med-flott-1.749683

  • Okänd 10 januari 2010

    Skrivet av kattgnag den 10 jan 2010

    Den här hittade jag:)
    http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/laga-flott-gott-med-flott-1.749683



    Tackar och bugar, men den hade jag redan hittat!
    Vad jag undrade över var om någon hade varit i närmare kontakt med en confit någon gång? Antingen lagat till den eller smakat den.

  • svengelsk 10 januari 2010

    Jag har inte ätit eller lagat det, men i Larousse Gastronomique står det att gåsen skall koka i 2 kg gåsfett. Vet inte vad gåsfett kostar i Sverige, men jag tror jag betalade £3.95 för en burk härom julen.

  • Okänd 10 januari 2010

    Jo jag kan tänka mig att det blir svårt att få tag på både ankflott och gåsflott i Sverige.
    Men det går tydligen även med isterflott, jag får testa det i stället.

  • svengelsk 10 januari 2010

    Smaka på istret innan du använder det. Jag är inte förtjust i smaken.

  • Gnurf 10 januari 2010

    Aldrig provat detta...men förefaller spännande. En riktig LCHF maträtt...:D

  • svengelsk 10 januari 2010

    Min son ringde just från Frankrike. Han skulle definitivt inte göra confit med ister. . "I suppose it is for those who are worried they won't have a goose in six months time."

  • Okänd 10 januari 2010

    Skrivet av svengelsk den 10 jan 2010

    Smaka på istret innan du använder det. Jag är inte förtjust i smaken.


    Jag tänkte skaffa späckskivor, sådana som man har när man gjör leverpastej, och smälta ner själv, det var så vi gjorde frityrolja/flott på den tiden när jag jobbade som kock.
    Visst verkar det intressant, gammal metod som börjat att användas på guldkrogarna.

  • Okänd 11 januari 2010

    Eureka!
    http://griskindspatrik.wordpress.com/2009/08/18/confit-de-porc/

    Helt otroligt!

  • WiolaH 11 januari 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 11 jan 2010

    Eureka!
    http://griskindspatrik.wordpress.com/2009/08/18/confit-de-porc/

    Helt otroligt!




    Jag har provat gris tillagad på detta sätt för många år sedan när jag besökte släktingar i Kroatien. Där styckade man upp det mesta av grisen i knytnävsstora bitar för tillagning enl. länken ovan och sen förvarades det i stora kärl (ca 20-25l) helt täckta av ister. Vid tillagning "grävde" man upp lämpligt antal bitar och täckte noga över resten med ister igen. Det var alltid mycket gott kött, mört och saftigt.....(Y)

  • Okänd 11 januari 2010

    I morgon bär det av till en gårdsbutik, man föder upp glada grisar på den gården, Jag har redan kontaktat dem och beställt tre kg ister. Av detta skall det bli confit!
    Det verkar vara en spännande metod, kommer att redovisa resultatet så småningom.
    Nu är det tydligen inte enbart kött och fågel som går att confitera, har hittat andra intressanta råvaror som duger.
    Jag ser verkligen fram mot slutresultatet, kommer även att testa lite annan kryddblandning på gåsen.

  • jimboz 11 januari 2010

    Har frysen pajat ? :)

  • Okänd 11 januari 2010

    Det börjar klarna allt mer, man behöver inte vara rädd för de smaker som isterflott skulle kunna ge.
    Man kan tillsätta andra fetter som förhöjer smakerna.
    Men som grund kommer jag att använda det fett som utvinns från istret som jag köper i morgon.

    Till Jimboz kan jag meddela att frysen inte pajat, han är välkommen att knapra lite på den frusna gåsen! :p

    Har även hittat ett par underbara förslag till smaksättning av confit på fläsk, men de passar nog lika bra på fågel.

  • Okänd 12 januari 2010

    Så har vi varit hos de glada grisarna!
    Istret skall smältas i kväll och gåsköttet marineras i morgon.
    Själva confiten blir till på torsdag.
    Skickar med en länk till de glada grisarna, gå in och titta på "företagsbilder" och "grisar"
    Så här borde alla grisar få leva, inte tal om några trånga boxar här inte!

    http://www.gladautegrisar.se/default.aspx?pageID=4

  • Okänd 13 januari 2010

    Nästa fas av den confiterade gåsen är inledd.
    Den halva gåsen var redan delad i mindre bitar, hela bröstfiléer och lår.
    Dessa ha fått rinna av noga och torkats väl.
    Nu ligger de i en marinad av kryddörter, vitlök, röd chili, flingsalt med röksmak och lite till! :p
    Det fanns inte plats i kylskåpet så de får bo på balkongen i natt, under en filt så att de inte fryser om benen!
    Nedsmältningen av istret i går kväll gick utan problem, i morgon kommer det att ånyo smältas ned och smaksättas med bl.a. chiliolja.
    Det ser verkligen bra ut!(L)

  • Okänd 14 januari 2010

    Så har gåsen åkt in i ugnen, har stått där 1 timma nu och det börjar spridas dofter som aldrig förekommit i vårt kök!
    Enbart marinaden doftade underbart.
    Allt är dokumenterat på bild så jag hoppas att kunna lägga ut det så småningom.
    Vildgås, framförallt Kanadagås, kan vara lite "kärv" i smaken och gärna bli torr vid tillagning, om det inte rör sig om en väldigt ung fågel.
    Men i mitt fall var det ju en grågås det handlade om så jag tror inte att det blir några problem med torrt kött!

  • Okänd 14 januari 2010

    Har gjort ett första smakprov.
    Det finns bara en kommentar.
    Oj-Oj vilka smaker! :p

    Kommer att testa den här metoden på andra råvaror.
    Det finns två ankor i frysen, den ena får räkna med att bli confiterad.

  • Okänd 16 januari 2010

    Så finns då receptet på hur jag confiterade vildgåsen att beskåda i min kokbok!
    Testa den som vågar. :p
    Så här ser det ut i alla fall:

  • piusamadeusmozart 16 januari 2010

    Synd att vi beslutat att hålla gris i år annars hade jag verkligen provat. Gick in på den där gladagrisar gården och "hjälp" vad billigt. Min gris uppfödd hos bonden är betydligt dyrare. Så ister har jag gjort en massa varje år. Man skall ta det finaste fettet som är längst in och smälta långsamt och ösa av hela tiden. Ev. köttbitar som blir kvar i slutet blir godis med salt på. Det grövre fettet mal jag ner med grovt salt och rosmarin och har på burkar och använder när jag skall steka kött och/eller potatis ugnen. Det blir mycket godare än med olja.

    Vad jag kom att tänka på är att jag ätit svala i norra spanien. De låg packade i tunnor (tänk så många stackare som behövdes) och undrar om de lagats på detta sätt.

    Tack för intressant berättande. Varför skriver du inte en artikel.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.