Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färdiga kryddblandningar

  • boz1965 14 juni 2009

    En av de väldigt få färdiga kryddblandningar jag köper är en serbisk variant på Aromatkrydda som heter "Kryddmix" och är av märket "Leni" - finns på ÖoB i 1kg's-burk och kostar c:a 40 spänn.

    Annars försöker jag, i möjligaste mån, att göra mina egna blandningar.

    Om man ger sig på att blanda själv är det bäst att bara göra små satser i början och man får inte vara rädd för att misslyckas - det gör man ibland, då är det bara att börja om från början.

  • gimmiahug 14 juni 2009

    Skrivet av akila den 14 jun 2009

    Är det någon som har något bra recept på aromat




    Problemet med aromat är att det i princip ÄR glutamat (blandat med lite salt och annat skräp), detta är i min värld så SYND eftersom jag i hela mitt liv varit Aromatälskare!

    Mitt bästa tips att ersätta Aromat är att köpa naturligt jästextrakt via internet. Det fungerar som Aromat, d v s det är en smakförstärkare men är åtminstone inte kemiskt framställt.

    Har för övrigt varit i kontakt med Knorr just angående MSG och Aromat - min fråga var om de planerade att komma med något trevligare och mer naturligt alternativ till Aromat, och fick ett härligt svar att de haft många förfrågningar i ärendet och att de för tillfället testar alternativ för den som inte tål eller vill ha i sig glutamat. Något att se fram emot, kanske?

  • gimmiahug 14 juni 2009

    Skrivet av mooseella den 7 jun 2009

    Skrivet av asaedetun den 7 jun 2009

    En liten fråga. Är det inte så att alla kryddor (i burkar) innehåller en massa konstiga ämnen,t.ex klumpförebyggande medel, vad är det? Och alla dessa smakförstärkare, allt är ju farligt om man börjar att forska i vad man egentligen får i sig.
    Går det att äta bara bra saker?


    Ja det gör det. Det ligger jobb bakom att äta ren mat. Jag slutade med glutamat för ca 2 år sedan, har sedan dess inte haft någon migrän !!
    Läser ALLTID innehållsförteckningen på allt jag köper. Glutamat finns nästan i allt som finns färdigproducerat.
    Knorrkrydda, Vegeta och italiensk salladskrydda bla är de som jag slutat med.

    Istället för italiensk salladskrydda (den innehåller glutamat) så ta
    10 cm finhackad purjolök, 1-2 finhackade schalottenlök, finhackad vitlök 1-2 klyftor, örtkryddor (timjan, basilika, salvia, oregano, persilja eller Herbe de Provence) Blir faktiskt godare i alla fall i Flygande jacob.

    Italiensk Salladskrydda innehåller:
    salt (50 %), lök, vitlök, druvsocker, smakförstärkare E621, persilja, timjan, salvia, basilika, dragon, purjolök, oregano, klumpförebyggande medel E551

    Natriumglutamat E621
    Svenskt namn: natriumglutamat (äv. smaksalt, monosodiumglutamat)
    Engelskt namn: MSG, mono sodium glutamat (äv. natrium glutamat, ajinomoto)
    Kategori: Övrig smaksättning
    Beskrivning: En smakförstärkare som är mycket vanlig i asiatisk matlagning. I Sverige räknas det som ett godkänt tillsatsämne och går även under beteckningen E621. Kemiskt sett är det salt av glutaminsyra som framställs på mikrobiologisk väg genom jäsning. Ämnet i sig är smaklöst, men har en förmåga att lyfta fram de andra smakerna. Man brukar också tala om att natriumglutamat smakar umami, som är en femte smak vid sidan av de fyra vanliga: salt, sött, surt och beskt. I Sverige ingår det t.ex. ofta i buljongtärningar vi köper i affären, snacks och olika kryddblandningar.
    Natriumglutamat är ett ämne som vissa är överkänsliga mot, och kan framkalla en reaktion som brukar kallas Kinarestaurang-syndromet, eftersom det ofta ingår i Asiatisk mat. Symptomen är illamående, huvudvärk och smärta i nacke och bröstkorg.

    Kan ersättas med:
    natriumglutamat Kan helt uteslutas, kompensera ev. med mer av andra kryddor och salt.

    Lista över farliga biverkningar av livsmedelstillsatser.
    Fakta och sammanställning: Roy Firus
    Initiativtagare till internetpublisering: Rose-Marie Tofte
    E621 MONONATRUMGLUTAMAT
    E622MONOKALIUMLUTAMAT
    E623 KALCIUMDIGLUTAMAT
    E621 MONOAMMONIUMGLUTAMAT
    Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede.
    Epileptiska anfall(petit mal). Fosterskador. Försenad tillväxt.
    Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet.
    Hormonstörningar.
    Koncentreras i moderkakan och utsätter fostret för dubbla koncentrationen som modern har!
    Deklareras ofta som ”smakförstärkare” .
    Konvulsioner. Kvinnlig sterilitet. Leverskador. Nervcellsförstörelse.
    Orsakar ”Chinese Restaurant Syndrome. om ni äter på kinesiska och japanska restauranger, be dem undvika glutamat.
    Provocerar fram astmaattacker. Svåra allergiska reaktioner. Ögonskador. Övervikt.








    Jag tror dej rakt av, och tänker visa ditt inlägg för min styvis (pappas fru) som är "odiagnostiserad sjuk" sedan sju år tillbaka. Jag har varit på henne i åratal ang kosthållningen, men - hennes hälsa blir värre och detta ju mer färdigt skräp hon äter... kanske kan det visa att fröken fräken (jag) har LITE rätt i att naturligt är bättre, och förhoppningsvis bättre för hennes hälsa också?!

  • akila 15 juni 2009

    Tack för ide`n att kontakta knorr desto fler som gör det desto bättre. Var på nätet hittar man naturligt jästextrat

  • sollisen 15 juni 2009

    Cajun
    Denna blandning kan man pudra på köttet som man ska grilla. Lägg köttet i en plastpåse och låt det ligga i kylen några timmar.
    Jag har lagt in receptet på min sida

    Ingredienser
    1.5 msk salt
    1 msk svartpeppar
    2 tsk lökpulver
    2 tsk vitlökspulver
    2 tsk kajennpeppar
    1 tsk vitpeppar
    1 tsk timjan

  • Ulrika91 15 juni 2009

    En god krydda som jag Tror är helt utan strunt :)
    BBQ-krydda

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.