Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fettig värre

  • cattkocken 10 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 10 okt 2008

    Skrivet av cattkocken den 10 okt 2008

    Jupp, det har jag. Den stelnade delvis. Vart grumlig. Verkar som om de flesta är överens om att naturliga fetter är att föredra. Är själv inne på det här med GI eller GL och har fullit GL mer trovärdig som mätinstrument. Heter det GB på svenska?

    Blev en aning ställd när jag förstod att transfetter ersatt (i vart fall delvis) fetter i många produkter, också där det inte skulle behövas. Allt för att tjäna pengar. TRAGISKT!!!

    Har koll på vad GI är, men vad är GL?? Göteborgs lokaltrafik, hehe :D Skämt åtsido! Jag köper numera bara riktigt smör, Bregott och olivolja(Y)



    GL betyder Glycemisk Load och tror att det på svenska är Glykemisk belastning, alltså GB

    GL är en uppskattning av hur kraftig inverkan en portion av ett livsmedel har på blodsockernivån. Alltså är det alltid mer onyttigt att äta en chokladkaka även om den har lägre GI än potatis.

  • cattkocken 10 oktober 2008

    Sedan angående tjocka barn så är det nog inte bara genetiskt betingat utan snarare så att barn till föräldrar med vissa matvanor också lär sig att äta på samma sätt. På gått och ont. Sedan finns genetiska anlag för olika saker och ämnesomsättning som också påverkar hur mycket man kan äta och hur lite man kan röra på sig utan att gå upp i vikt. För att inte tala om den mentala styrkan.

  • Annras 10 oktober 2008

    Jas65, jag är 20 år äldre än du, och jag fick lära mig i skolan (redan på 50-talet) vad förkortningen m.a.o. betyder (med eller utan punkter). Hur har du kunnat missa detta? I lexikon som innehåller förklaringar till förkortningar, står denna mycket vanliga förkortning med. Förkortningen är alltså inte uppfunnen i IT-sammanhang.
    Jag förstår inte heller varför du ska göra dig lustig och insinuera att enAnnans inlägg handlar om Mao (Zedong antagligen). Den kinesen har över huvud taget inte vad jag vet förekommit i någon tråd i Matklubben.

  • jas65 11 oktober 2008

    Annper,
    Jag är 20 år yngre än du. Men m.a.o eller mao finns inte med som en förkortning utan det är en akronym.
    mvh
    Anders

  • Lindanemon 11 oktober 2008

    Om ni tittar bland våra artiklar, finns nu en inlagd av Annika Dahlqvist.
    Den heter "Hälsovinster vid LCHF-kost". I den pratar hon en del om våra fetter.

    När jag var på föredrag med henne den 1/10 bad jag henne skriva en artikel till oss här på matklubben. Detta är resultatet. (Y)

  • boz1965 11 oktober 2008

    Skrivet av annelieberggren den 10 okt 2008

    :D oj, där var en som verkligen hatar Light Läsk... Nu tillbaka till ämnet, som Vad för smör är bäst igentligen??? vi har lätta, fått höra att de är inte bra. Milda som görs reklam för sägs ochså inte vara bra.. Riktigt smör är ju hemskt att ha på mackan,,, Bredgott blir ju så hårt att mackorna bara går sönder..


    Milda är inte smör, det är margarin - viss skillnad :)

  • Annras 11 oktober 2008

    jas65, akronym betyder initialförkortning, alltså är m.a.o. en förkortning. Och eftersom jag är 20 år äldre än du, så måste ju du rimligtvis vara 20 år yngre än jag, eller hur?

  • jas65 12 oktober 2008

    Annper,19 år för att vara exakt :)
    Men m.a.o finns inte med saob Svenska akedieminsordbok. Så denna förkortning är för mig liknande m.a.p eller som v.g d. förkortning.
    Tyvärr.
    Mvh
    Anders
    Hoppas att det blir en fin och solig höstdag i dag.

  • Kaneta 12 oktober 2008

    4:e gången jag försöker skriva ett inlägg i diskutionen jag bara blir utslängd hela tiden :(

    Jag använder endast riktigt smör och kallpressade oljor. Detta har jag gjort sedan i 90-talet då hörde jag hur man behandlar oljan som finns i våra "smörgåssmör" och margariner. Något som måste utvinnas med extraktionsbensin :(, tvättas i lut :o, hettas upp till närmare 300C :'( (i en stekpanna ryker det ordentligt vid 180C!) kan inte vara nyttigt! Detta görs för att få en homogen massa som man kan välja att tillverka margarin, "Smörgåssmör" eller kosmetiska produkter!

    Boken ni diskuterade tidigare "Den hemliga kocken" av Mats-Erik Nilsson blev en väckarklocka för mig när det gäller alla tillsatser i vår mat. Produkter med sötningsmedel undvek jag redan innan pga smaken och jag och hade hört att det nog inte var bra men efter att läst boken blev jag fanatisk.

    Produkter med sötningsmedel är till för våra diabetiker på samma sätt som laktosintoleranta har sina produkter. Var observanta för sötningsmedel smygs in även i varor som inte är "Light" pga att sötningsmedel är billigare än socker. Tyvärr verkar många barn ha vant sig vid "light" smaken och tycker att detta är den rätta smaken på drickor och saft.

    Alla dessa E nummer som tillsätts vår sönder processade mat för att den skall smaka mat! Varför har E621 i skinka? Varför har man konserveringsmedel i en del frysta kycklingfiléer? Jag undviker så mycket E det går men det är svårt. E621 (N) (glutamat) (N) får inte förekomma i min mat överhuvudtaget.

    Korta innehållsförtekningar på mat är bra!

    ...och när jag ändå är igång: Unvik produkter med palmolja. Visserligen en vegetabiliskolja men den har inte några possitiva egenskaper som tex olivolja, utan kan jämställas med vilket skräpfett som helst, inte bra för våra hjärtan!! Dessutom skövlas regnskogar för att få fram markt till att odla palmerna....

    Gå in på Konsumenter i Samverkan hemsida! Där står mycket mer än ni vill veta om vad som händer med vår mat!!

    http://www.konsumentsamverkan.se

    Jag hoppas också att det blir en fin dag. Jag har massor av lökar som skall ner :)

  • Smulpajen 12 oktober 2008

    Skrivet av Kaneta den 12 okt 2008

    4:e gången jag försöker skriva ett inlägg i diskutionen jag bara blir utslängd hela tiden :(

    Jag använder endast riktigt smör och kallpressade oljor. Detta har jag gjort sedan i 90-talet då hörde jag hur man behandlar oljan som finns i våra "smörgåssmör" och margariner. Något som måste utvinnas med extraktionsbensin :(, tvättas i lut :o, hettas upp till närmare 300C :'( (i en stekpanna ryker det ordentligt vid 180C!) kan inte vara nyttigt! Detta görs för att få en homogen massa som man kan välja att tillverka margarin, "Smörgåssmör" eller kosmetiska produkter!

    Boken ni diskuterade tidigare "Den hemliga kocken" av Mats-Erik Nilsson blev en väckarklocka för mig när det gäller alla tillsatser i vår mat. Produkter med sötningsmedel undvek jag redan innan pga smaken och jag och hade hört att det nog inte var bra men efter att läst boken blev jag fanatisk.

    Produkter med sötningsmedel är till för våra diabetiker på samma sätt som laktosintoleranta har sina produkter. Var observanta för sötningsmedel smygs in även i varor som inte är "Light" pga att sötningsmedel är billigare än socker. Tyvärr verkar många barn ha vant sig vid "light" smaken och tycker att detta är den rätta smaken på drickor och saft.

    Alla dessa E nummer som tillsätts vår sönder processade mat för att den skall smaka mat! Varför har E621 i skinka? Varför har man konserveringsmedel i en del frysta kycklingfiléer? Jag undviker så mycket E det går men det är svårt. E621 (N) (glutamat) (N) får inte förekomma i min mat överhuvudtaget.

    Korta innehållsförtekningar på mat är bra!

    ...och när jag ändå är igång: Unvik produkter med palmolja. Visserligen en vegetabiliskolja men den har inte några possitiva egenskaper som tex olivolja, utan kan jämställas med vilket skräpfett som helst, inte bra för våra hjärtan!! Dessutom skövlas regnskogar för att få fram markt till att odla palmerna....

    Gå in på Konsumenter i Samverkan hemsida! Där står mycket mer än ni vill veta om vad som händer med vår mat!!

    http://www.konsumentsamverkan.se

    Jag hoppas också att det blir en fin dag. Jag har massor av lökar som skall ner :)

    Tack Kaneta för ett mycket bra inlägg! Ska genast gå in på sidan du rekommenderade (Y)

  • Kaneta 12 oktober 2008

    Tack Smulpajen! Det är denna typ av trådar jag riktigt kan gå igång på. Finns flera i liknade trådar igång just nu:

    Lär dig syna matbluffen
    och
    Sötningsmedel

    Gå in på dom! (Y)

  • Kaneta 12 oktober 2008

    ...och vad det gäller palmoljan så nämns den ofta som vegetabiliskolja på innehållsförteckningarna. Då kan man lätt tro att det är en bra olja i produkten.

  • Smulpajen 12 oktober 2008

    I morgon ska jag titta på Matakuten. Den har visst rört upp känslorna, och det med rätta. Missade tyvärr förra veckan så det ska bli intressant.

  • farmoringer 12 oktober 2008

    Matakuten går som tur är i repris på söndagar. Är intressant och kul att titta på..

  • Smulpajen 12 oktober 2008

    Oj, vilken tid då, farmoringer??

  • farmoringer 12 oktober 2008

    Idag var det halvfyra så däromkring blir det säkert nästa söndag också. På måndagen kolliderar det för min del med CSI. Men jag vill se på båda två så det fungerade tack vare reprisen..

  • Smulpajen 12 oktober 2008

    Åh, då har jag redan missat det :Z Får satsa på i morgon:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.