Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gasolbrännare

  • MosterNettan 29 december 2011

    Jag har fått en gasolbrännare i present av mitt barnbarn Jimmie. Kanon när man ska göra creme brulée, och roligt dessutom!

    Nån som har några förslag till fler användningsområden?

  • Gnurf 29 december 2011

    Tina frusna lås...

  • Jilliii 29 december 2011

    marängtoppningar...

  • The_mama97mia 29 december 2011

    tända grillen??? ;P

  • AnWiEM 30 december 2011

    Ge oxfilen fin stekyta när du kör den i ugnen.Kom ihåg max 47 grader i mitten då blir den perfekt.

  • MosterNettan 30 december 2011

    Tackar för förslagen!

  • boz1965 30 december 2011

    Tända brasan?

    Ärligt talat anser jag att den sortens "hjälpmedel" inte har nån plats i ett seriöst kök. Det är bara bling och är till för att en, i övrigt, medioker kock ska kunna briljera en liten aning.

  • MosterNettan 30 december 2011

    Skrivet av boz1965 den 30 dec 2011

    Tända brasan?

    Ärligt talat anser jag att den sortens "hjälpmedel" inte har nån plats i ett seriöst kök. Det är bara bling och är till för att en, i övrigt, medioker kock ska kunna briljera en liten aning.


    Jag gillar både bling och att kunna briljera lite emellanåt!
    :)

    Har ingen brasa, så det går bort!

  • wildlife 30 december 2011

    Skrivet av boz1965 den 30 dec 2011

    Tända brasan?

    Ärligt talat anser jag att den sortens "hjälpmedel" inte har nån plats i ett seriöst kök. Det är bara bling och är till för att en, i övrigt, medioker kock ska kunna briljera en liten aning.


    Så jag antar att inga seriösa kockar använder brännare för att få till lite yta på ex.vis Creme Brulée..?

  • Bettan1969 30 december 2011

    Griljera julskinkan med, jag köpte en innan jul och fixade skinkan utanför ugnen, blev helt perfekt :)

  • UBO5011 30 december 2011

    När man har ett barnbarn som är mjölkproteinallergiker så är italiensk maräng ett bra alternativ till grädde på tex en tårta och DÅ är gasolbrännaren bra, för man vill gärna ha lite yta på marängen men att sätta tårtan i ugnen är lite väl drastiskt.

    Ett gott nytt år på er alla från en som arbetar alla nätterna denna helg

  • boz1965 30 december 2011

    Skrivet av wildlife den 30 dec 2011

    ...Så jag antar att inga seriösa kockar använder brännare för att få till lite yta på ex.vis Creme Brulée..?


    Lugn och fin nu min vän! ;)
    En seriös kock använder såklart en salamander...

    Eftersom en seriös kock inte har nåt behov av att stila. :)

  • wildlife 30 december 2011

    Skrivet av boz1965 den 30 dec 2011

    Lugn och fin nu min vän! ;)
    En seriös kock använder såklart en salamander...

    Eftersom en seriös kock inte har nåt behov av att stila. :)


    Nä, såklart man inte har nåt behov av att stajla... trodde iofs att det var det alla matlagningsprogram gick ut på, men jag kan ju ha fel.... {beauty}

    Sen har ju förstås alla en salamander hemma... jag har t.o.m. 2 stycken... 1 i köket och 1 i vardagsrummet... för vilken seriös kock vill lämna gästerna ensamma med sin drajja medans man fixar käket...? :s


    Allvarligt... Är det inte dags att sluta hacka ner på andras funderingar och frågor i forumet?
    Har du Boz en salamander i ditt kök? Isåfall är du bara att gratulera, men jag kan nog tänka mig att 99,99 % av oss andra inte har en sån hemma... :s

  • maxxess 31 december 2011

    Så här till nyår kan du ju bränna av en flott glace au four om det är en rejäl brännare. Leila lagade en sådan (baked alaska) i Leilas söta jul bla. Med passerade hallon som sås blir det pricken över i..

  • jas65 31 december 2011

    Löda kan man ha den till, det kan man inte i en salamander. Jag har själv funderat på att köpa en för jag är en seriös kock och vill ge det lilla extra på maträtterna och desserterna

  • Mistys 31 december 2011

    Såg tv4 nyhetsmorgon för några veckor sen. Det allra hippaste ;) i USA var inte cupcakes längre utan Donuts.......ok med färdigköpta som man glaserade med socker och brände av med en brännare för en lite knäckig yta och ny finish. Kanske kan vara något att prov

    Här hittade jag inslaget. Tyvärr har det fallit bort i receptet att man ska bränna av men det står högst upp att det krävs brännare för receptet. Dom verkar ha glömt den delen i receptbeskrivningen.

    http://www.recept.nu/1.324843/linnea_johansson/kakor_tartor/agg_mejeri/boozy_donuts_med_creme_brulee_topping

  • Mistys 31 december 2011

    Skrivet av boz1965 den 30 dec 2011

    Tända brasan?

    Ärligt talat anser jag att den sortens "hjälpmedel" inte har nån plats i ett seriöst kök. Det är bara bling och är till för att en, i övrigt, medioker kock ska kunna briljera en liten aning.



    Seriöst ? Medioker ? Det var stora ord det till en som fått en fin present och vill göra något gott.

    Kan tillägga att min måg är stjärnkock och har jobbat och jobbar på restauranger med både en och två Guide Michelin stjärnor både i London och Stockholm ,han är varken medioker eller jobbar i ett oseriöst kök men han använder sin brännare ofta till olika sorters matlagning. Skulle själv vilja ha en\o/

  • boz1965 31 december 2011

    Wildlife och Misty: Ironi är tydligen inte er starka sida? ;)

    Men sarkasmer är Wildlife däremot duktig på... o_O

  • Gnurf 31 december 2011

    http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=gasolbr%C3%A4nnare

    Shoot....(H)

  • wildlife 31 december 2011

    Jodå Boz... jag älskar ironi, men ditt första inlägg lyckades jag inte hitta något sånt i... :) Och jag är sån att när nån sätter sig på nån annan och trycker ner denne så tänder jag till... {angry-annoyed} Och då kan jag verkligen bli sarkastisk....

    Men nu skiter vi i det och jag önskar dig och alla andra ett riktigt Gott Nytt År! {handshake}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.