Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grytan skär sig .. hur förhindra det?

  • karlgunnarpeter 17 juni 2008

    Jag gör ibland en fiskgryta med lök, purjolök och palsternacka som kokas i kycklingbuljong. För att få en vit sås tömmer jag i en burk lätt creme fraiche varvid det skär sig så att såsen blir grynig. :@ Hur ska jag bära mig åt för att få en jämn slät sås? Någon kanske kan tipsa om ett recept på fiskgryta med creme fraiche som jag kan modifiera efter mina ingredienser.

  • matnjutaren 17 juni 2008

    Kolla in detta fina recept från Quinne (Y)

    http://www.matklubben.se/recept/queen-ingelas_goda_fiskgryta_6203.html
    kan du säkert, modifiera till. :p

    Lycka till! :D

  • zonale 17 juni 2008

    Lättcremefraichen har en tendens att skära sig och jag tycker att det verkar bli olika beroende på vilka andra ingredienser man använder. Den helfeta produkten tål kokning bättre. S:)ök på fisk eller fiskgryta så får du säkert upp många olika förslag.

  • matnjutaren 17 juni 2008

    fast där är ju, förvisso grädde oxå me...:p

  • irko 17 juni 2008

    Hej Karlgunnarpetter!
    Jag jobbar i ett skolkök som kokerska och har fått lära att man ska reda av grytor som innehåller lök medans grytan ännu är kall annars skär det sig.
    Alltså ha i creme fraiche från början eller red med nån mjölblandning dvs maizena eller vetemjöl medans alla ingredienser är kalla. Lycka till!
    m v h Inger.:D

  • matnjutaren 17 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 17 jun 2008

    Kolla in detta fina recept från Quinne (Y)

    http://www.matklubben.se/recept/queen-ingelas_goda_fiskgryta_6203.html
    kan du säkert, modifiera till. :p

    Lycka till! :D


    F´låt QUEENE..:( jag stavade som en "kratta" ..(N)

  • zonale 17 juni 2008

    Tack du norrbacka:). Även jag, gamla människan drar nytta av ditt råd(Y)

  • farmoringer 17 juni 2008

    Jag som har fått för mig att det är palsternackan som gör att det ser grynigt ut. Som om det skurit sig...

  • matnjutaren 17 juni 2008

    Trodde precis som du farmoringer. :o
    Men se där, man lär sig så länge man lever! :)

  • jas65 17 juni 2008

    Men står det inte på creme fraiche' att denna produkt kan man koka och på vissa så kan man inte koka.
    Mvh
    Höfta mera bland creme fraiche burkarna för det finns mycket goda smaker bland dem.

  • farmoringer 17 juni 2008

    Skrivet av jas65 den 17 jun 2008

    Men står det inte på creme fraiche' att denna produkt kan man koka och på vissa så kan man inte koka.
    Mvh
    Höfta mera bland creme fraiche burkarna för det finns mycket goda smaker bland dem.


    Det gör det men ibland så måste man reda direkt i cremefraichen för att det inte ska skära sig, tex. när det ska vara tomat i också........
    Men jag tror fortfarande att det är palsternackan som gör att det skär sig.

  • The_mama97mia 17 juni 2008

    Men.. skäll inte på den stackars palsternackan? Den är ju söt???? *S*
    Jag har inte varit med om problemet, men tror på att reda, samt att kanske de fetare varianterna av C F är bättre...... Just för gryta

  • farmoringer 17 juni 2008

    Jag skäller inte på palsternackan men han, för visst är det en han?, är lite lurig när han kokat länge och man ska slänga i cremefraichen.....

  • monac 17 juni 2008

    alternativet är att servera crene fr. till grytan/soppan som "klick" pricken över i:et....
    kanske lite pepparrot ,saffran,hackad dill, eller vitlök i.
    ser inte trevligt ut när det skurit sig, åså kan var & en bestämma hur mycket fet man vill ha!

  • lenajeanette 17 juni 2008

    Använd en högre fetthalt på creme fraichen, ta lite mindre istället om du tänker på fetthalten och red av grytan med lite mjöl eller maizena.

  • jas65 17 juni 2008

    Skrivet av farmoringer den 17 jun 2008

    Jag skäller inte på palsternackan men han, för visst är det en han?, är lite lurig när han kokat länge och man ska slänga i cremefraichen.....

    Önske tänkande bara eller :) att det är en han ( skoja bara)
    Mvh
    Höfta mera bland palsternacker

  • The_mama97mia 17 juni 2008

    Skrivet av jas65 den 17 jun 2008

    Skrivet av farmoringer den 17 jun 2008

    Jag skäller inte på palsternackan men han, för visst är det en han?, är lite lurig när han kokat länge och man ska slänga i cremefraichen.....

    Önske tänkande bara eller :) att det är en han ( skoja bara)
    Mvh
    Höfta mera bland palsternacker


    O den som äter palsternackor han går inte av för hackor....

    Sen finns det en lite kul grej... En sorts palsternack heter nämligen "halvlång student". Och då har vi ett bevingat ord till detta - nämligen - "VAR BOR HAN????"

  • pia61 17 juni 2008

    Det brukar räcka att reda av den, tycker jag om det har skärt sig. Men som flera skriver, ju lägre fetthalt ju lättare skär det sig!

  • jas65 17 juni 2008

    Skrivet av mama97mia den 17 jun 2008

    Skrivet av jas65 den 17 jun 2008

    Skrivet av farmoringer den 17 jun 2008

    Jag skäller inte på palsternackan men han, för visst är det en han?, är lite lurig när han kokat länge och man ska slänga i cremefraichen.....

    Önske tänkande bara eller :) att det är en han ( skoja bara)
    Mvh
    Höfta mera bland palsternacker


    O den som äter palsternackor han går inte av för hackor....

    Sen finns det en lite kul grej... En sorts palsternack heter nämligen "halvlång student". Och då har vi ett bevingat ord till detta - nämligen - "VAR BOR HAN????"


    Jag har hört på ryktes vägar att bor i Hult i Småland och är halvbror till Patric som gör Burek med Elisabeth i Hästveda.

  • monac 18 juni 2008

    Skrivet av karlgunnarpeter den 17 jun 2008

    Jag gör ibland en fiskgryta med lök, purjolök och palsternacka som kokas i kycklingbuljong. För att få en vit sås tömmer jag i en burk lätt creme fraiche varvid det skär sig så att såsen blir grynig. :@ Hur ska jag bära mig åt för att få en jämn slät sås? Någon kanske kan tipsa om ett recept på fiskgryta med creme fraiche som jag kan modifiera efter mina ingredienser.


    Tror det kan vara löken som hjälper till så att din soppa skär sig:o oxå,förutom palsternackan
    om du gör själva såsen med fodnd/buljon & creme cr. så kan ju rotfrukter& löken(som du fräst i en annan gryta.) gå i sedan, samt fisken precis strax innan det är klart. Eller byt ut den mot gammal hederlig vispgrädde(behövs inte mycket för att förhöjja smakerna)
    servera en turkisk yoghurt TILL,smaksatt med rivet limeskal.
    Gör ofta fisksoppa/gryta & brukar gå tillväga ungefär så....

    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.