Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hård i magen

  • majamia 27 november 2008

    Skrivet av Lotten_J den 27 nov 2008

    Eftersom jag själv har fyra barn, alla dessa hade trög mage när de var små, så måste man prova sig fram på vad som kan vara lösande då detta är lite individuellt. Blåbär är lösande för vissa men stoppande för andra. Vad som är viktigt är ju att dricka vatten. Päron är lösande och likaså plommon men då gillade ju inte sonen detta. Messmör är också lösande men kan vara svårt att få i små barn pga dess speciella smak. Att börja med laktulos är ingen bra idé tycker jag som ett första skede ( jobbar själv inom vården så det är en rekommendation) Sen så ska ju även barn få i sig fibrer, i lagom mängd. Prova också psylliumfrön, det brukar hjälpa. Finns i de flesta matbutiker som säljer hälsokost. Jag håller med om att till akuten ringer man inte om sådana problem, ring istället vc/ bvc där du kan få råd för just ditt barn.


    Tack snälla för ditt svar! Känner precis som du att jag helst inte vill börja med laktulos. Det finns ju massa bra kunskap här på matklubben som jag tacksamt tar emot, jag ska prova med psylliumfrö på yoghurten! :D

  • majamia 27 november 2008

    Skrivet av stina-greta den 27 nov 2008

    Såg att det diskuterades angående blåbär. Det är som så att blåbär kan både ha en förstoppande och en laxerande effekt beroende på hur de är.

    Färska blåbär är laxerande
    Kokta blåbär är stoppande

    Så i detta fall ska det alltså mumsas på färska blåbär!


    Tack för ditt klargörande! :D(Y)

  • anluk 27 november 2008

    När mina döttrar var små var det messmör i vällingflaskan som hjälpte och det gjorde susen! Även clementiner är ju lösande.

  • Lotten_J 27 november 2008

    Ja börja så ...och du....glöm inte vattnet!!!! (Y) det är sååå viktigt med vatten men kan vara såååå svårt att få dessa små att dricka vatten ibland. Hoppas ni får rätsida på bekymren, vet hur besvärligt det kan vara. Får ni inte igång magen inom 1 vecka bör du kontakta vc som ger dig den hjälp du behöver. Sen får man ju ha i åtanke att vissa barn går helt enkelt inte på toan varje dag och sköter magen.


    Skrivet av majamia den 27 nov 2008

    Skrivet av Lotten_J den 27 nov 2008

    Eftersom jag själv har fyra barn, alla dessa hade trög mage när de var små, så måste man prova sig fram på vad som kan vara lösande då detta är lite individuellt. Blåbär är lösande för vissa men stoppande för andra. Vad som är viktigt är ju att dricka vatten. Päron är lösande och likaså plommon men då gillade ju inte sonen detta. Messmör är också lösande men kan vara svårt att få i små barn pga dess speciella smak. Att börja med laktulos är ingen bra idé tycker jag som ett första skede ( jobbar själv inom vården så det är en rekommendation) Sen så ska ju även barn få i sig fibrer, i lagom mängd. Prova också psylliumfrön, det brukar hjälpa. Finns i de flesta matbutiker som säljer hälsokost. Jag håller med om att till akuten ringer man inte om sådana problem, ring istället vc/ bvc där du kan få råd för just ditt barn.


    Tack snälla för ditt svar! Känner precis som du att jag helst inte vill börja med laktulos. Det finns ju massa bra kunskap här på matklubben som jag tacksamt tar emot, jag ska prova med psylliumfrö på yoghurten! :D

  • Kocken_Annica 5 december 2008

    Memma är också en bra kur för de som har hård i magen. Memma är ju gjord av råg och sirap vad jag har förstått.. Jag brukar få mindre hård mage av att äta äkta fink rågbröd tex. I äkta finsk rågbröd används mest råg. Brödet är ofta väldigt väldigt mörk och mycket hälsosam för magen. Det finn bra recept här på äkta finsk rågbröd som du kan baka och låta din gosse äta. Det borde göra att han inte har så hård mage... I annat fall kan du försöka ge honom lite oljig mat. Men smågossar brukar inte ofta gilla det och det är ganska så förståeligt. Men försök med rågbröd eller annat som innehåller råg som exempel memma. Det är ju snart påsk igen!:)

  • The_mama97mia 5 december 2008

    en helt ovetenskaplig kommentar här -
    min grabb har aldrig haft direkta förstoppningsproblem men på den senaste tiden har vi behövt uppsöka AKUTEN pga magsmärtor.

    Ang förstoppning vill jag lägga till - färska jordgubbar och KIWI kan vara lite laxerande

  • Tiadina 5 december 2008

    Jag upprepar , Phsylliumfrön är jättebra. Det går tom att göra ett litet lavemang genom att blöta upp en sked frön i lite vatten och sen dricka det. Men prova i första hand att blanda i t.ex. youghurt.
    (Y)

  • Roggan 6 december 2008

    Probiotika kan också vara bra i vissa fall (hos vuxna). Används ofta hos de som har IBS. Hör med sjukvårdspersonal om vad de anser...

  • matnjutaren 6 december 2008

    Linfrö håller alla magar i schack...:)

  • MatHanna 7 december 2008

    Prova gärna att göra min "Hälsogröt", till och med barn brukar gilla den, den är ju söt pch god med alla torkade frukter i. Den brukar sätta fart på "systemet".
    Den har hjälpt många på mitt jobb att få igång magen (jobbar med mycket stillasittande och rullstolsburna brukare)

    Hoppas gröten kan vara till hjälp, min dotter som är 4 älskar gröten!

    Lycka till

    MatHanna

  • majamia 7 december 2008

    Hej hanna och tack för tipset, det ska jag prova. Själv är jag inte så förtjust i konsistensen på gröt men skulle så gärna vilja börja dagen med gröt, man håller ju sig mätt så länge :D

    Jag skickar med ditt recept här!

    Hälsogröt

    Skrivet av MatHanna den 7 dec 2008

    Prova gärna att göra min "Hälsogröt", till och med barn brukar gilla den, den är ju söt pch god med alla torkade frukter i. Den brukar sätta fart på "systemet".
    Den har hjälpt många på mitt jobb att få igång magen (jobbar med mycket stillasittande och rullstolsburna brukare)

    Hoppas gröten kan vara till hjälp, min dotter som är 4 älskar gröten!

    Lycka till

    MatHanna

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.