Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur får man rent grillgallret?

  • Annika_ed 12 juni 2009

    dela en citron och gnugga gallret med efter grillning. tar bort det mesta.

  • 123Linnea 12 juni 2009

    Fantastiskt vad många tips! Nu är det ju bara att prova ett i taget!!

  • mafia 12 juni 2009

    Vanligt vatten. Har man bara ett tillräckligt stort kärl är det bara att lägga det i blöt. Nästa dag lossar allt hur lätt som helst. Min man, som inte bara grillar, utan även tar hand om disk och smuts efteråt, har gjort så i många år. Framgångsrikt.
    Jag tycker att det känns trevligare att få bort det som bränt fast, även om det kanske inte är hälsofarligt.(Y)

  • Gnurf 12 juni 2009

    5 minuter på den nya glöden...sedan med stålborste...inte ens bakterier överlever den behandlingen. Kliniskt rent, skit i andra rengöringsmedel...det är bara för pretentiösa pedanter :p If it aint broken...dont fix it.

    Säger Gnurf som bygger en bastu och är EXTREEEEMT off-line.

    (H)

  • farmoringer 12 juni 2009

    Jag håller med Gnurfen. Så har vi alltid gjort i det här huset. Funkar jättebra...(Y)

  • maria_6909 13 juni 2009

    Skrivet av puntella den 12 jun 2009

    Jag köpte med mig en BBQ matta när jag åkte till Sverige för nått år sen (kan tyvärr inte grilla var jag bor). Verkar inte som om pappa använder den (såg iallafall att han hade den kvar när jag var till Sverige i pinkst).

    Tycker själv att det var en smart sak, kan man lägga på grönsaker osv utan att de faller ner i grillen, dessutom är mattan lättare att göra rent (har för mig att den kunde diskas i diskmaskin) än gallret.
    Vet inte om det går att köpa i Sverige, men så här ser de ungefär ut

    http://www.barbecue-smoker-recipes.com/barbecue-fish-mat.html


    Vet inte om det är samma men på marknader kan man hitta ett teflon"galler" som man lägger på det vanliga gallret. Perfekt när man grillar hamburgare, fisk & annat som har lätt för att fastna. Har även grillat räkor på mitt.
    Däremot ska man inte grilla sånt som gör att det lätt tar fyr, tex fett fläsk för då smälter teflon"gallret".
    När jag har köpt mina så har dom kostat 100:- för två. Rekomenderar det starkt! (Y)

  • Okänd 13 juni 2009

    Skrivet av redd den 12 jun 2009

    Skrivet av mama97mia den 11 jun 2009

    hmmmmmm.... jag 'är ju grill entusiast
    men jag brukar rengöra gallret när jag lagt det på varm glöd- skrapar o borstar där och då.
    hetta från glöden gör att det inte finns några basillusker
    :)


    Samma här. Grillgaller skall inte diskas, dom lägger man på glöden så att allt som kan vara farligt bränns bort.


    Helt klart det bästa förslaget hittills.
    D.v.s. om man inte använt grillen som fiskrök, för då behöver den en ordentlig och noggrann rengörning innan man kan grilla kött i den igen!

  • jimboz 13 juni 2009

    Det bästa är väl att smida medans järnet e varmt som man säger .Det absolut smidigaste är ju att ta en sån där grillborste av stål eller vad det är och skrubba så fort som möjligt...

    En god vän sa att man kunde använda en blandning av Ättika och Bakpulver för att lösa upp smutsen..Jag tycker det låter mer som en hemmagjord bomb blandning men det ska nog funka :)

  • The_mama97mia 13 juni 2009

    http://www.barbecue-smoker-recipes.com/barbecue-fish-mat.html

    Tack för tipset om den sidan! FInns massor med härliga recept där! (Y)

  • Okänd 13 juni 2009

    Jag använder ett sådant här grillgaller till fisk, framförallt filéer och flundror flådda på båda sidor går mycket bra i det här grillgallret.

    http://www.netonnet.se/index.asp?iid=107317

  • gimmiahug 13 juni 2009

    Skrivet av jimboz den 13 jun 2009



    En god vän sa att man kunde använda en blandning av Ättika och Bakpulver för att lösa upp smutsen..Jag tycker det låter mer som en hemmagjord bomb blandning men det ska nog funka :)


    ...det använder jag som propplösare! :) Funkar kanonbra!

  • puntella 14 juni 2009

    Det är en teflon matta, sa det är nog samma sak.
    Hade jag haft en grill (och kunnat grilla) hade jag iallafall använt ett sant, perfekt till fisk som annars ofta gar sönder och ramlar ner i grillen.
    Köpte även en grill wokpanna till farsan, tror inte att han direkt använder den heller, synd....

    Skrivet av maria_6909 den 13 jun 2009

    Skrivet av puntella den 12 jun 2009

    Jag köpte med mig en BBQ matta när jag åkte till Sverige för nått år sen (kan tyvärr inte grilla var jag bor). Verkar inte som om pappa använder den (såg iallafall att han hade den kvar när jag var till Sverige i pinkst).

    Tycker själv att det var en smart sak, kan man lägga på grönsaker osv utan att de faller ner i grillen, dessutom är mattan lättare att göra rent (har för mig att den kunde diskas i diskmaskin) än gallret.
    Vet inte om det går att köpa i Sverige, men så här ser de ungefär ut

    http://www.barbecue-smoker-recipes.com/barbecue-fish-mat.html


    Vet inte om det är samma men på marknader kan man hitta ett teflon"galler" som man lägger på det vanliga gallret. Perfekt när man grillar hamburgare, fisk & annat som har lätt för att fastna. Har även grillat räkor på mitt.
    Däremot ska man inte grilla sånt som gör att det lätt tar fyr, tex fett fläsk för då smälter teflon"gallret".
    När jag har köpt mina så har dom kostat 100:- för två. Rekomenderar det starkt! (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.