Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur gör du med saffran?

  • rostok 29 november 2011

    Hur gör du för att få bäst smak på saffransbullar osv? Jag gjorde alltid så förut att jag blandade saffran med smält smör och lät det stå ett tag för att dra ut smaken,

    Men - nu har jag istället börjat baka med rumstempererat smör, det blir ju mycket godare, men då vet jag istället inte hur jag bäst gör med saffranet för att få ut smaken?

    Jag har bara fått tag i de vanliga små påsarna med saffran som finns i våra vanliga affärer.

  • rostok 29 november 2011

    Jag glömde nämna att jag tidigare mortlade saffranet med socker, men det tar ju inte alls ut smaken lika bra som det med smöret, men det borde ju finnas andra sätt.

    Ps, har också testat med lite sprit, men då ska man tydligen vänta minst en vecka för att få ur smaken, jag gissar att man bör vänta 4 veckor (som man gör med andra spritutdrag) för då jag har testat detta, dock bara några timmar, så fick jag inte ut speciellt mycket smak.

  • The_mama97mia 29 november 2011

    Jag brukar blanda ner saffranet i degvätskan, jag smälter smör och har i mjölk i samma kastrull. Sist hade jag ner kesella i blandningen med.
    Förr skulle man ju stöta saffran med en sockerbit men det har jag inte gjort på länge...
    Jag kan tänka mig att ett bra sätt vore att ha ngn cl sprit över saffranet för att dra ut smaken?

  • The_mama97mia 29 november 2011

    Haha våra inlägg kom nog i olag.
    Jag funderar på vad saffran löser sig bäst i, fett, alkohol, vatten/vätska eller torr substans? Får slå upp ngn kemibok tror jag!

  • Jelena3 29 november 2011

    Man kan väll smälta LITET av smör och blanda med saffran. Även om man bakar med rumstempererat smör.

  • rostok 29 november 2011

    Ja, det kan man ju.

    Det där med kemi är lite kul, jag tänker på andra växtdelar jag brukar använda. Jag gör egen värksalva, där jag använder olika kryddor och örter. Dessa tar jag ca 60 % av och lägger i olja, sedan lägger jag resten i vodka. Båda dessa blandningar står sedan, var för sig, i minst 3 veckor. På så sätt får jag ut både de oljelösliga ämnena och de som är inte är oljelösliga, utan istället löses i sprit. Sedan använder jag dessa blandningar (silade förstås) till salvan tillsammans med ytterligare några grejer.

    Men det finns växter som man istället gör typ te av, de innehåller då mest vattenlösliga delar.

    Hm, man borde kanske göra som ni båda säger, dvs lite av varje, ta 2 påsar (jag kommer att göra bullar på 6 påsar saffran) till lite smält smör, sedan två påsar till mjölken och till sist lösa upp 2 påsar i lite sprit. Blir ju ganska jobbigt, fast å andra sidan är det ju bara jul en gång. Tror faktiskt jag ska testa detta.

    Jag kan ju nämna att det jag främst är ute efter är smaken, inte färgen. ser den mest som ett bevis på att det är tillräckligt med saffran i degen.

  • husmusen88 29 november 2011

    Brukar först stöta saffran med en sockerbit, sen värma upp i lite mjölk eller smör. :)

  • gladavmat 29 november 2011

    Har börjat kavla påsarna i stället för att mortla. Känner inte någon skillnad om jag värmer smöret eller har det rumstyemp. Vill man ha mycket smak ta fler påsar saffran

  • rostok 29 november 2011

    Hej, skillnaden mellan smält smör eller rumstempererat är att degen blir mer luftig och elastisk den jäser bättre man behöver lite mindre mjöl vilket gör att smaken blir lite bättre, brödet blir inte så snabbt torrt, tycker jag. Jag märker alltså stor skillnad sedan jag bytte metod, Jag har ju bakat både matbröd och bullar i över 40 år och mest använt smält smör, men märker alltså stor skillnad. Kul också att lära sig något nytt som faktiskt förbättrar utan kostnad alls.

  • asasto 30 november 2011

    Var precis tips på tv från en bagare om hur man får ut det mesta av saffranssmaken ifall man är hemmabagare och får hålla tillgodo med vanlig saffran i påse (som han sa ofta inte var så bra).

    Han sa man skulle koka upp mjölken med saffranet och sedan låta den svalna och sätta lock eller plast över och ställa i kylskåpet till nästa dag då man ljummar upp mjölken och bakar som vanligt då har i stort sett allt av saffransmaken dragits ut.

  • sussisus 30 november 2011

    Skrivet av asasto den 30 nov 2011

    Var precis tips på tv från en bagare om hur man får ut det mesta av saffranssmaken ifall man är hemmabagare och får hålla tillgodo med vanlig saffran i påse (som han sa ofta inte var så bra).

    Han sa man skulle koka upp mjölken med saffranet och sedan låta den svalna och sätta lock eller plast över och ställa i kylskåpet till nästa dag då man ljummar upp mjölken och bakar som vanligt då har i stort sett allt av saffransmaken dragits ut.


    Du hann precis före mig! :)
    Jag ska garanterat prova denna variant när jag bakar på lördag - fast jag gör kanelbullar med saffran (och mandelmassa/smör/socker/kanel) istället för lussebullar.

  • Cassiopeya 30 november 2011

    Skrivet av sussisus den 30 nov 2011

    Skrivet av asasto den 30 nov 2011

    Var precis tips på tv från en bagare om hur man får ut det mesta av saffranssmaken ifall man är hemmabagare och får hålla tillgodo med vanlig saffran i påse (som han sa ofta inte var så bra).

    Han sa man skulle koka upp mjölken med saffranet och sedan låta den svalna och sätta lock eller plast över och ställa i kylskåpet till nästa dag då man ljummar upp mjölken och bakar som vanligt då har i stort sett allt av saffransmaken dragits ut.


    Du hann precis före mig! :)
    Jag ska garanterat prova denna variant när jag bakar på lördag - fast jag gör kanelbullar med saffran (och mandelmassa/smör/socker/kanel) istället för lussebullar.


    Det kan ju vara värt att testa! Lite svårt att hinna med tre veckor i ngn slags alkohol {jump}

  • Mamisen 30 november 2011

    Jag smälter smöret och häller i filmjölk, sirap och saffran, värmer upp till rumstempratur. Sen häller det över dom torra indegrienserna.

  • Fli-san 30 november 2011

    Hej!
    Läste nånstans att man skulle slå lite kokhett vatten (ej kokande) på det mortlade saffranet så skulle det lösa upp sig bra. Testade det i söndags och det löste sig väldigt fint men hurvida det drog fram smaken kan jag inte uttala mig om eftersom jag använde saffran direkt från Indien för första gången och vet inte hur det skulle ha smakat annars ... men kanske värt att testa?

  • Europe 30 november 2011

    Hej!
    Såg igår (29:e nov) ett inslag från "Gomorron Sverige" om Saffran - julens egen smak. Bagar-Jesper Långström bullar upp. Gå in på svt.se - Gomorron Sverige så finner ni
    Saffran - gult, guldigt och gott. Nytt för mig var att man häller saffranen i mjölken och kokar upp blandningen. Låt saffransmjölken svalna och häll över den i en bunke med tättslutande lock och ställ den i kylen över natten eller några timmar. O s v. ...
    Jag skall pröva detta!
    God Jul och Gott Nytt År!
    Europe

  • mkml 30 november 2011

    jösses vilka härliga tips ni kommer med =) Ska garanterat testa att värma upp med mjölk och sen låta det stå i kylen till dagen efter...Jag brukar alltid ha 2 påsar till 0,5 L degvätska men tycker att det blir dålig smak...så nu ska jag prova detta o se om det blir bättre. men det får vänta till nästa vecka...annars hinner de bli uppätna alldeles för tidigt =)

  • rostok 30 november 2011

    Jag skrev tidigare ett ganska långt inlägg som tyvärr verkar ha försvunnit ut i cybervärlden. Nåväl, Tv-programmet hade jag sett redan innan jag startade tråden. Härligt att det kommit in så många förslag.

    Nu har jag lagt 2 påsar saffran i lite vodka, det kan ju ligga där i alla fall i en vecka.
    Tänker om någon dag smälta lite av smöret för att lösa upp 2 påsar i det.
    Sedan tänker jag försöka med att göra som i Godmorgon Sverige och koka upp mjölken dagen innan, lägga i saffran och sedan låta det stå i kylen ett dygn.
    Så tänkte jag baka ut tre annars helt identiska omgångar med saffransbröd, så hoppas jag kunna se vilket som är bäst.
    Nu hoppas jag bara att jag får ha hälsan nog att kunna göra detta experiment.

  • EvaEJ 1 december 2011

    Jag lägger alltid saffran i litet sprit kvällen innan jag ska baka. Hela huset doftar fint av saffran.Detta har fungerat fint för mig i 40 år och dessförinnan för min mor och mormor. Skadar ju inte att testa. Lycka till!
    Ekristja

  • Roskerstin 1 december 2011

    Har också börjat att lägga saffran i några droppar sprit men i ca 20 min. Dessutom har jag, med råd från http://www.hembakningsradet.se/ - en sida jag för övrigt rekommenderar om Ni inte redan sett den - börjat att använda smöret rumsvarmt och ha i det som småkuber sist i degblandningen och därefter arbeta degen ordentligt. Det visar sig att bullarna/längderna blir mer porösa och fluffiga, än när man smälter smöret. Så har jag upplevt det i all fall(Y)

  • zimm 1 december 2011

    jag krossar oxå saffranet med lite socker, sen värmer jag det tillsammans med smör/mjölken{bashful}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.