Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur långt på förhand kan man göra smörgåstårta?

  • Lua 17 juni 2008

    Ja som rubriken lyder.........:)

    O sen som följdfråga...hur långt på förhans kan jag garnera den?

    Nån med erfarenheter och tips?:D

  • vanillalover 17 juni 2008

    Dagen inna e väl okey. Men garneringen tycker jag du ska göra samma dag, det vill man ju ha riktigt fräscht (sallad, ägg osv)
    /Marie

  • zonale 17 juni 2008

    Jag har fyllt och lagt ihop smörgåstårta dagen eller kvällen innan den ska ätas och förvarat den i kylen. Garnerat den har jag gjort samma dag framförallt med tanke på att grönsakerna ska hålla sig fräscha. Har alltid fungerat för mig:)

  • ros 17 juni 2008

    :)Lägg emellan fyllningarna dagen innan för att det ska safta till sig. Lägg plastfilm över. Garnera samma dag för att det ska vara fräscht och gott

  • Disen 17 juni 2008

    Jag håller med vanillalover. Jag gör alltid min dagen innan och spar garneringen till samma dag. :p Jag tycker tårtan blir desto godare om den får stå och "götta" till sig en dag. :p

  • Lua 17 juni 2008

    Tack för era tips!
    Dessvärre skulle jag behöva göra den fredag, för att sen ätas söndag...
    Kan ju bra garnera den på söndag, men det är just själva ihopsättningen jag skulle behöva göra tidigare:p o nu undrar jag om det blir för länge att stå om man gör den två dygn innan..??

  • matnjutaren 17 juni 2008

    Mycket beror på vad du ska i den.
    Fyllning med räkor o dylikt kan du bara göra dagen innan, Räkor och ägg tillsammans blir ju rena hälsofaran om de får vistas tillsammans mer än MAX ett dygn! (N)
    Däremot med leverpastej och korv, den "typen" av hållbara pålägg kan du ju förbereda, i alla fall 3 dagar innan. Garneringen, däremot, håller jag med föregående talare :) Samma dag e bäst. (Y)

  • farmoringer 17 juni 2008

    Håller med alla andra. Man lägger tårtan dagen innan man ska äta den och garnerar samma dag. Tror inte man ska lägga tårtan flera dagar i förväg utan dan innan tillfället eller högst två dagar om det ska ätas upp med en gång...Men garneras alltid samma dag..

  • The_mama97mia 17 juni 2008

    jag tror att det kan gå bra att göra fyllning fredag kväll, låt stå KALLT o inplastat. Sen garnerar du på söndagen.
    Kanske beror lite på vad du ska ha för fyllning som sagt.

  • Annettenn 17 juni 2008

    Vill bara tipsa om ett sätt att få tårtan och att snabbare bli saftig och smarrig, man lägger fuktade kökshanddukar över hela tårtan när man lagt ihop den. Gör jag alltid, även om den läggs igop dagen innan, men är kanske egentligen tänkt för den som lägger ihop tårtan samma dag som den ska serveras. På detta sättet behöver man inte ens hålla på med plastfolien, den kan ju vara lite bråkig annars, i alla fall tycker jag det. :D

  • matnjutaren 17 juni 2008

    Skrivet av Annettenn den 17 jun 2008

    Vill bara tipsa om ett sätt att få tårtan och att snabbare bli saftig och smarrig, man lägger fuktade kökshanddukar över hela tårtan när man lagt ihop den. Gör jag alltid, även om den läggs igop dagen innan, men är kanske egentligen tänkt för den som lägger ihop tårtan samma dag som den ska serveras. På detta sättet behöver man inte ens hålla på med plastfolien, den kan ju vara lite bråkig annars, i alla fall tycker jag det. :D

    Den e bara inte "bråkig"! :p Den har ett eget liv! :D He He

  • matnjutaren 17 juni 2008

    glömde skriva..:)
    Lägg plastfolieni frysen en stund innan du ska använda den, så "lugnar" den sig, betydligt! :D(Y)

  • farmoringer 17 juni 2008

    Nog äter jag en två dagar gammal smörgåstårta som innehåller både lax och räkor och majonäs. Bara man vet att det förvarats kallt

  • zonale 17 juni 2008

    Bra tips detta med fuktade kökshanddukar(Y) Själv blir jag aldrig riktigt vän med plastfilmen. Ska testas snarast. Tack!!!!

  • The_mama97mia 17 juni 2008

    Nu minns jag plötsligt en sak. Jag arbetade extra på konditori i min ungdom, då bakades det smörgåstårtebottnar, o sen la vi bara i en fyllning gjord av smör och kaviar blandat. Sen FRÖS vi dom!!!!! Tog upp efter behov ! Och så garnerade vi när botten tinat, i god tid till kunden skulle hämta tårtan. Ett tips som bara funkar på sånt som går att frysa då, men i alla fall.....

    Det var på Åbergs konditori i Finspång som jag lärde mig en hel massa "kallskänke"grejer. Smörgåsmeckande, salladsgörande, hur länge håller sig wienerbröd fräscha.... M.m.
    Och framför allt - kunden har Alltid Rätt...

  • pia61 17 juni 2008

    Jag tror inte att det är nån fara att lägga emellan två dagar innan, det har jag gjort nån gång och det funkar! Garnering samma dag.
    Däremot har jag fått lära mig att använda bakplåtspapper.
    Du blöter ner bakplåtspappret rejält och vrider ur det (blir mjukt då) lägg det över hela smörgåstårtan så det täcker hela tårtan runt om och sen gladpack utanpå. Håller sig fint då.

  • Glitterfia 17 juni 2008

    Saftig smörgåstårta får man om man blöter på brödet med sockerdricka :p
    Har ett recept bland min inlagda.

  • Roggan 17 juni 2008

    Skrivet av Annettenn den 17 jun 2008

    Vill bara tipsa om ett sätt att få tårtan och att snabbare bli saftig och smarrig, man lägger fuktade kökshanddukar över hela tårtan när man lagt ihop den. Gör jag alltid, även om den läggs igop dagen innan, men är kanske egentligen tänkt för den som lägger ihop tårtan samma dag som den ska serveras. På detta sättet behöver man inte ens hålla på med plastfolien, den kan ju vara lite bråkig annars, i alla fall tycker jag det. :D



    I min familj duttar vi lite lättöl över bottnarna för att göra dem saftigare. Det blir kanongott!

  • Lindanemon 18 juni 2008

    Jag brukar pensla mina bottnar med mjölk. :)
    Jag tror att det fungerar att lägga ihop bottnarna på fredagen,
    men se till att den sedan står kallt.

  • Annettenn 18 juni 2008

    Så roligt med alla tips om att få bröden saftiga! :D Även det här om att lägga plastfolien i frysen, aldrig hört innan men ska garanterat testas här hemma! :) För övrigt tror jag också att det funkar att lägga ihop tårtan på fredagen, kanske till och med frysa in och ta fram igen lördag kväll.. :D
    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.