Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

jäst i frysen

  • Okänd 8 mars 2009

    Skrivet av farmoringer den 8 mar 2009

    Jag är också nyfiken på den jästen....torra surdegsjästen...


    Visst kan man testa "surdegspulvret", men det har inget med riktig surdeg att göra!
    Den gör man av vatten och mjöl.

  • farmoringer 8 mars 2009

    Det begriper jag, tror jag, att det inte blir samma sak som riktig surdeg. Men är ändå liten nyfiken...Jag bakar ju bröd så sällan så det känns som att det är ingen idé att ha surdeg stående.

  • zonale 8 mars 2009

    Jag har enbart hört positiva omdömen när det gäller jästmixen för surdegsbröd. Ska själv prova den.

  • mep 25 april 2009

    Skrivet av mep-37 den 7 mar 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 7 mar 2009

    Skrivet av mep-37 den 7 mar 2009

    Frysens temp. -18 gr, hållbarhetslängden i frysen är jag osäker på. Bakar mycket och den jäst jag använt har legat där c:a ett par månader. Tinas i rumstemp c:a½ timme, och användes på vanligt sätt. Har aldrig märkt någon skillnad på färsk eller fryst jäst. Har som många andra kastat många pkt. jäst tidigare och nu har jag alltid jäst i frysen.


    Har du bakat med surdeg?



    Nej, det har jag inte provat.

  • safir74 25 april 2009

    Jag har fryst in jäst som sedan har används i pizzadeg med gott resultat

  • 123Linnea 26 april 2009

    Jag håller med!! Torrjäst är superbra! Och av någon anledning lyckas jag alltid få den att jäsa bättre än vanlig jäst.

    Skrivet av ewax den 8 mar 2009

    Jag anv torrjäst. Superbra. Passar till allt utom "fördeg" till brödbak. En sorts deg som ska stå i kylskåpet över natten. Då ska det vara färsk jäst.

    Torrjäst har låååååååång hållbarhet. Perfekt för jag kan få ett bakanfall när som helst:p

  • maithab 26 april 2009

    Detta kan man läsa på jästbolagets hemsida;

    Viktiga temperaturer
    <0°C Jästen skall inte frysas, eftersom jästcellerna då kan frysa sönder och förlora jäskraften. Däremot kan man under vissa omständigheter frysa färdiga degämnen utan att jästen förstörs.

    0 - +4°C Den perfekta lagringstemperaturen. Upp till +8°C är acceptabelt.

  • josse12 26 april 2009

    Har också fått tips om att man kan frysa jästen och använda den igen, det var även någon här på mk som frågade bagaren om att frysa jäst, han svarade att det går bra men man ska förlänga jästiden på degen.

  • josse12 26 april 2009

    hittade frågan och svaret och en bagare borde väll veta..


    frysa färsk jäst?


    Går det bra att baka med jäst som varit fryst?




    kribo




    5 dec 2008 kl. 14:21


    Hej,

    Ja det går, men jästiden kan bli något längre.

    Mvh

    Kalle

  • bernit 26 april 2009

    Skrivet av barnbarn den 6 mar 2009

    På mitt arbete jag hade för längre tillbaka så fick jag baka på fryst jäst.Kommer ihåg att bullarna
    inte blev lika bra som bakning av färskt jäst.Senare har jag också läst att man aldrig ska frysa jäst.
    Då dödas de bakterier som är i jästen som bidrar till jäsningen.
    Men det är ju bara att testa(N)


    Låter ju vettigt att jästbakterierna dör i frysen även om jag inte vet -

  • maithab 29 april 2009

    Vad konstigt att inte hela mitt inlägg inte kom med.
    Jästbolaget om någon borde väl veta!!

    Viktiga temperaturer:
    <0°C Jästen skall inte frysas, eftersom jästcellerna då kan frysa sönder och förlora jäskraften. Däremot kan man under vissa omständigheter frysa färdiga degämnen utan att jästen förstörs.
    0 - +4°C Den perfekta lagringstemperaturen. Upp till +8°C är acceptabelt.

  • annag78 29 maj 2009

    Skrivet av monac den 8 mar 2009

    max en(1) km till 4 affärer...skulle inte vilja äventyra ett/en hel deg/bak för jäst som inte jäser:o(inte så svårt att gå iväg och handla fräsch jäst menar jag)

    nån som provar den där surdegs torrjästen?????? Lite nyfiken på den.



    Det blev jätte gott bröd av den

  • boz1965 29 maj 2009

    Skrivet av monac den 6 mar 2009

    samma här!
    men blir det lika bra jäsförmåga då???:o


    Nej, jäsförmågan försämras betydligt. Man ska tänka på att jäst är en levande organism (svamp - inte bakterie som någon skrev) som inte tål vilken "misshandel" som helst.

  • poffa 29 maj 2009

    Skrivet av mep-37 den 6 mar 2009

    Tips! Lägg jästen i frysen.Tina den i rumstemperatur innan den används. Har aldrig någon "gammal" jäst i kylen längre.


    Hm, jag förstår inte tipset?

    Men om jag har surdeg, så rör jag ut den i passande torrt mjöl, så att surdegen torkar helt enkelt!

    Sen förvarar man bara degen torrt och svalt. När det sedan är dags att baka så tillsätter man bara vatten, sen är surdegen igång igen. :D

    Att frysa den, gör mer skada! (N)

  • maithab 30 maj 2009

    Jästbolaget om någon borde väl veta och så här skriver de om viktiga temperaturer (gör ännu ett försök att få med kopierad text):

    Jästen skall inte frysas, eftersom jästcellerna då kan frysa sönder och förlora jäskraften. Den perfekta lagringstemperaturen är 0 - 4°C. Upp till +8°C är acceptabelt. Degspadets temperatur vid lösning av färsk KronJäst bör vara fingervarmt, ca 37°C. Den bästa degtemperaturen är 26 - 28°C. Tänk på att alla ingående ingredienser påverkar temperaturen.

  • poffa 30 maj 2009

    Hm, tror jag missförstod lite av början i denna fråga. Men jag skulle helt klart oavsett surdeg, eller färsk jäst, blanda ut det med mjöl och därigenom torka det. För att sedan förvara det torrt och mörkt.


    När det gäller färsk jäst går det bra att lösa upp det i vatten för att sen röra ut det i mjöl, för torkning.

    på detta sätt slipper man frysning.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.