Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kafferep

  • tantdrake 1 maj 2008

    Schackrutor (L) Min äldsta dotter älskar dessa så dem gör jag till jul. Själv är jag förtjust i både Chokladsnitt - med pärlsocker på - och Chokladdrömmar (Y)

  • Kaneta 1 maj 2008

    Jag tänker på min mormors kalas, med gaffelkakor, drömmar som verkligen som drömmar, sandkakor, nöttoppar. Hon var jätteduktig på småkakor. Hos mormor var det viktigt att man åt i "rätt" ordning.

    Så här skulle det vara:
    1) Vetebröd
    2) Sockerkaka och andra mjuka kakor (minst 2)
    3) Småkakor (4-5 st)
    4) Tårta

    Efteråt stälde hon fram fruktfat och godisskålar. Det gick inte att fuska med ordningen, ville man ha småkakor var man tvungen att äta vetbröd och sockerkaka osv. Och som hon kunde truga. Man var så mätt ibland så man nästan inte orkade tårtan.

  • gladavmat 1 maj 2008

    Åh vilka minnen som väcks:D Jag har hört att det inte bara ska vara ljusa kakor utan även mörka. Finns det godare kakor än biskvier?:p

  • camillaf14 1 maj 2008

    Jag håller med er, så gott med fika! Jag håller på att baka inför sonens konfirmation nästa helg, hittills har jag bakat snickerskaka, chokladbröd, bondkakor och Ryttarrutor. Bara så himla gott, och eftersom det blir flera sorter så gör jag alltid kakorna lite mindre. Det gör att man kanske orkar lite fler :p

  • Lua 7 maj 2008

    Hej!!

    Kafferepet är avklarat och det var LYCKAT!!(Y)

    Vi hade så trevligt!:D

    1000 tack för alla receptet ni delgett mig och framförallt roligt att läsa vad ni alla tycker man ska bjuda på för olika sorter.

    Vädret var så fint så vi kunde sitta ute, var så lycklig då jag steg upp o konstatera att kafferepet kunde dukas ute.
    Dukade med min finaste broderade duk och Ostindia servisen, hade inga kaffekoppar med blommor o guldrand......:D

    Sen hade jag trevåningskakfat;

    Vaniljbullar
    Chokladrutor
    Fransk citronkaka
    Hallonrulltårta
    Chokladsnittar
    Drömmar
    Havrekakor
    Chokladtårta med persika

    Behöver jag säga att vi va något mätta efteråt.:p

    Men trevligt var det, både förberedelsen och själva kafferepet.
    Det gör jag om!(L)

  • festmaten 7 maj 2008

    Oj, så mysigt det låter, trevlig idè med kafferep. Kul att återuppta lite gamla traditioner.Själv bakar jag inte så mycket nu som jag gjorde för ca. 20 år sen. Idag är ju många lirädda för kalorier :'(men de hade säkert inte kunnat motstå ett sån`t härligt kafferep som du beskriver Lua.

  • Lua 7 maj 2008

    Skrivet av molgan den 7 maj 2008

    Det lät som ett riktigt kafferep.
    Är lite nyfirken och undrar vad fransk citronkaka är för något?
    Mvh Molgan



    Skrev fel....(H) De ska va TYSK citronkaka!!

    Den bakar jag jämnt, supergoood.Receptet finns i Sju sorters kakor!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.