Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Köttbullar!!!

  • stinalena 8 oktober 2008

    Nu har jag gjort det än en gång. Ett försök till att göra köttbullar.:@
    Jag misslyckas alltid med detta! Så nu behöver jag alla tips jag kan få.
    Hur gör jag för att de ska smaka lika bra som mormors, och framförallt hur gör jag för att de små jäklarna inte ska falla sönder?

    Låter som om jag är usel i köket, men näpp, bara när det gäller köttbullar. :)

  • segerwitch 8 oktober 2008

    :p Det finns nog många recept på goda köttbullar här på MK, men du kan få mitt om du vill?:p
    Som jag fick av min mormor!(Y)

    500 g köttfärs
    1 riven rödlök
    1 ägg
    1 dl ströbröd
    1 tsk salt ca( eller aromat)
    1krm peppar
    ½ tsk worcestershiresauce( kan uteslutas)
    Grovriv löken på rivjärn, lägg i en bunke, lägg i ägget och ströbrödet,salt, peppar och ev worcestersås,
    obs.ingen vätska, blanda allt väl, smaka av, låt vila 15-20 min. Rulla till köttbullar,stek dem på medelvärme runt om, tillsätt lite ca 1 dl vatten och sänk värmen,låt de småkoka i 15-20 minuter,under lock. Klart:D
    Detta är mitt och hela familjens köttbulle grund, sen kan man blanda i andra smaker om man önskar, jag skrev ingen vätska för det blir ganska mycket vätska av det, när man grovriver löken.

  • Lotten_J 8 oktober 2008

    Jag använder alltid ett ägg i smeten samt så blandar jag ströbröd utrört i mjölk så att det får svälla till en "gröt" ( låt svälla minst 1/2 timme för annars är det lätt att det smakar bröd) detta rör jag ner i köttfärsen så att det binder ihop köttfärsen. Funkar alltid bra!!! Kryddar gör jag enbart med salt o svartpeppar samt finhackar en gul lök som jag också blandar i smeten.

  • _devilyn_ 8 oktober 2008

    Ibland är jag riktigt lat... och då gör jag köttbullar eller biffar på enbart följande ingredienser.

    600 g blandfärs
    1 påse Blå band´s "Fransk löksoppa"
    1 vanlig pkt gräddfil.

    sen rör jag ihop allting med en gaffel eller sked. och ställer in hela bunken med smeten i övertäckt i kylen 1 timme, (jag tror att gräddfilen hinner klibba till sig bättre då). Därefter sköljer jag av min skärbräda med svalt vatten, och mina händer, sen rullar jag till köttbullarna med fuktiga händer (jag låter kranen rinna lite hela tiden under rullningen. Så steker jag dem i lite smör tills de känns fasta inuti och fått en fin gyllenbrun-aktig färg. Sen serverar jag dem med potatis, gräddsås, lingonsylt och ättiksgurka... en gnutta vitpeppar med så blir alla glada! :)

    Detta var typ det första jag nånsin gjorde i köket, och hittills har ingen klagat...

    Lycka till !!! (Y)

  • enAnnan 8 oktober 2008

    Ofta så har jag bara i ett ägg och kryddar med det jag känner för för dagen.
    Vill inte "spä" ut min köttfärs jämt, men visst det händer det med. :p
    Sedan steker jag i smör, ibland kokar vi dem klart i tomatsås.

    Grekiska köttbullar
    är en favorit hos oss med spagetti, parmesan och tomatsås

    Här är en lite annorlunda variant:
    Kycklingbollar

  • MatAnders 8 oktober 2008

    Kan verkligen tipsa om dom jag har på min sida "farmors köttbullar" dom e outstanding

  • Eery 8 oktober 2008

    stek löken, inte så att den får färg.. låt svalna innan du har ner den i färsen

    krydda med kanel eller kryddpeppar. det är mammas köttbullar(L)
    plus ströbröd, ägg och mjölk då

  • SDMaya 8 oktober 2008

    Detta recept har jag aldrig misslykats med. Väldigt gott och uppskattas av alla vänner på midsommarbordet( till dom som inte äter sill) Och på julbordet och på påskbordet.
    Fått väldigt mycket beröm för det :)
    Löken kan man välja att finhacka eller riva :) Små barn ogillar bitarna ibland!
    [recept] 5496[/recept]

  • SDMaya 8 oktober 2008

    Hahaha... helt fel recept!
    Här kommer det!

    [recept] 40448[/recept]

  • SofieJa 8 oktober 2008

    Nu har jag inte läst de andra inläggen, så du kanske redan har fått det här tipset.

    Jag brukar också ha problem med mina köttbullar, men mitt problem är att de blir platta så det går inte att rulla dem i stekpannan.
    Där brukar jag numera göra dem i ugnen istället.

    Rulla som vanligt och lägg på en plåt som är täckt med bakplåtspapper. Ställ in i ugnen i 200 gr tills de fått fin färg.

  • PinkLadie 8 oktober 2008

    Mitt tips är: byt ströbröd mot havregryn! Håller ihop bra och fastnar inte när man steker.

  • anluk 8 oktober 2008

    Något som mamma ofta gjorde var att använda vitt bröd istället för ströbröd. alltså blöt ett par skivor vitt bröd i mjöl och låt det svälla (tag bort brödkanterna). Tillsätt 1 ägg, riven lök, färs, salt, peppar och ketchup (min mormors knep). Gärna lite grillkrydda också.

  • ros 8 oktober 2008

    :)Jag tycker att råvaran är a och o.
    Jag byter också ut ströbrödet mot havergryn
    Stekar bara mina köttbullar och pannbiffar i smör
    Mina goda köttbullar
    Pannbiffar med havergryn
    :)Lycka till(Y)(Y)(Y)

  • farmoringer 8 oktober 2008

    Jag använder också havregryn, lite potatismjöl och ägg. Kryddar med lite kryddpeppar också. Inte bara salt och peppar..

  • piusamadeusmozart 8 oktober 2008

    Jag kòper minst ett kg blandfàrs per vecka. Det àr inte alltid jag gòr kòttbullar, men ofta, om inte blir det pastasàs.
    Mina kòttbullar bestàr av drygt 1kg kòttfàrs, 3 àgg, tre nàvar stròbròd, eventuellt en riven lòk som skòljt i vatten eller brynt làtt fòr att fà mildare smak, annars fòredrar jag gràslòk, salt, kòttfàrskrydda som jag importerar fràn sverige och lite vatten.....
    àgg, stròbròd, lòk och kryddor fàr dra ett tag innan fàrsen làggs i. Om fàrsen blir fòr lòs làgger jag i antingen lite mjòl eller parmesanost.... sen rullar jag dem med blòta hànder (mamma gjorde det med tvà skedar men har aldrig lyckats) och làgger dem pà en bricka med bakplàtspapper och in i frysen... sà kan jag ta ut det antal kòttbullar som jag behòver nàr det àr bràttom...
    Stekpannan och vàrmen har betydelse fòr att de skall bli fina och inte fastna....

  • systeryster 8 oktober 2008

    Jag brukar byta ut en del av ströbrödet mot potatismospulver då tycker jag det blir både godare och håller ihop bra.Så ska man enligt min kokbok ha i ägg om man vill ha dem mer porösa, så om du utesluter ägg kanske det blir bättre.
    Så kan jag avslöja min svärmors tips till god smak på köttbullarna. Man har i en sked ansjovisspad (det är ju kryddpeppar och salt). Fungerar bra!
    Mitt allra bästa tips är också att låta maken göra köttbullarna, för han törs smaka på rå köttfärs, det skulle aldrig jag våga.:D

  • bitteb 8 oktober 2008

    Jag har bara några ingredienser i färsen men dom blir alltid super bra:
    Köttfärs
    gul hackad lök
    salt
    peppar gärna svart
    havregryn
    grädde
    ägg
    ** havregryna lägger man i blöt i lite grädde
    **blanda ihop allt
    **håller alltid i hop fint

  • Roggan 8 oktober 2008

    Måste bara tillägga...
    Jag kryddar alltid mina köttbullar med stekt lök, salt, vitpeppar, ytterst lite kryddpeppar och en dutt torkad ingefära. Anväder alltid grädde och ströbröd - inget ägg! Blir fantastiskt gott. Svårt att ange mängder så jag råder er att prova er fram. Hade fixat köttbullar till julbordet för några år sen. Min systers kommentar var: "Mamma! Du har nog aldrig gjort så goda köttbullar!" Jag och mamma fick oss ett gott skratt. Sedan dess har jag alltid gjort köttbullarna til jul. Tror att det var ingefäran och kryddpepparn
    Smakar kanske som mormors köttbullar...

  • Roggan 8 oktober 2008

    ... glömde säga att jag alltid stoppar en liten utplattad bit av köttbullssmeten i mikron för att smaka om det är tillräckligt kryddat och saltat. Upprepa till du är nöjd med smaken. Passa dig bara så du inte blir mätt! Har hänt för mig ett par gånger...
    :D

  • thoorbear 9 oktober 2008

    Själv tror jag att hemligheten med att få fasta köttbullar (förutom att vara sparsam med vätska, förstås) mer ligger i att arbeta runt smeten ordentligt (mer än man tror, så at säga) och när köttbullarna är rullade så skall man låta dem "vila" en bra stund, c:a 30 minuter, innan man steker dem. Eller grillar dem. Grillade köttbullar är larvigt gott!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.