Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matlådor

  • solvik207 20 februari 2011

    Jag behöver tipps på bra matlådor både till att ha hemma i frysen till dagar man inte orkar/hinner laga mat.men även till mig och gubben att ha på jobbet.

    Alla förslag välkomna.

  • Cassiopeya 20 februari 2011

    Jag gillar att göra grytor och frysa in i lagom stora portioner. Tar sedan upp och kokar ris/potatis/pasta och har i en egen liten burk. En tredje burk med sallad gör lunchen komplett =)

    Korvstroganoff, biffstroganoff, köttfärssås är några av de vanligaste. Men det går ju bra att söka på grytor också och hitta en massa goda varianter på olika sorters kött :D

  • Enhetpotatis 20 februari 2011

    Lasagne i portionsbitar och pajer är bra!! Piroger funkar med..

  • littlejohn 20 februari 2011

    Gratänger av olika slag brukar fungera bra.

  • DoctorWho 20 februari 2011

    Kålpudding à la student
    Perfekt att frysa i matlådor.

  • Erajscha 20 februari 2011

    Våra bästa matlådor (vi har båda med oss matlådor när vi jobbar) är:

    mina favvisar:
    spaghetti och köttfärssås och broccoli.
    korv stroganoff och ris med ärtor
    potatismos och pannbiff, broccoli/brysselkål
    thaigryta med ris
    lasagne
    moussaka

    sambons:
    ugnspannkaka
    makaroner och köttbullar
    lasagne
    spaghetti och köttfärssås

  • ewax 20 februari 2011

    Jag gör matlådor till frysen av allt utom potatis o stuvade makaroner. Det går fin fint =) Laga alltid förmycket mat så blir det matlåor. Jättebra när man har bråttom. Lycka till.

  • Gumbi 20 februari 2011

    Jag brukar inte så ofta göra stor kok. utan istället kokar jag en eller två portioner mer än jag behöver och efter en tid har jag byggt upp ett lager med mat.

    Fast något som det blir mycket av är en kasslergryta jag brukar göra med
    en bit kassler
    2 små burkar creme fraich
    1 purjolök
    curry - brukar ta ganska mycket av det
    ketchup
    en-två lökar
    salt
    och sedan får man oftast späda ut den med lite mjölk.
    skär allt i bitar och fräs löken och purjolöken med curry sen i med resten och smaka av.
    detta kan ätas med pasta eller ris.

  • idea_ 21 februari 2011

    Min Gambiska ris och köttgryta är god som matlåda, men det blir många portioner om man gör hel sats...

  • Gul13 21 februari 2011

    Jag brukar göra matlådor av alla rester. Grytor, gratänger, soppor ...
    Alla matlådor hamnar dock inte i frysen. En del äts nästkommande arbetsdag.
    Tex i lördags hade vi tacos. Det har maken och jag med i matdosa i dag. I kväll äter vi fläskpannkaka. Det kommer förmodligen att bli en matdosa till i morron.

  • ica86 21 februari 2011

    Jag brukar göra matlåda av det man äter dagen innan jag gör så att jag gör lite extra så att det räcker till en matlåda för det är bara sambon som jobbar i detta hushåll

  • HannaHulk 21 februari 2011

    Jag älskar allt vad soppor o liknande heter, vilket är svårt att ta med, men som fryst lunchlåda går det alltid bra! Ser man till att den är ordentligt fryst kan man ha den i väskan utan att man får soppa överallt. Linsgryta är en annan favorit! Pastasåser är också lätt att ha i frysen, problemet är pastan, men brukar koka den på morgonen eller kvällen innan och ha i kylen. Har precis lämnat ett recept på supergod laxpasta, kolla det, väldigt enkelt o funkar att frysa!

  • solvik207 21 februari 2011

    Vad snälla ni är..
    Nu har jag lite att gå på.
    Idag gjorde jag korv i ugn och potatismos..Blev dock endast en låda av det som var kvar.

  • Erajscha 21 februari 2011

    Vi brukar alltid göra matlådorna innan vi sätter oss för att äta kvällsmat så att vi inte glufsar i oss för mycket. Min farmor sa alltd att "lite räcker men mycket går åt" och det ligger en hel del i det.

  • Bumbis 21 februari 2011

    Skrivet av solvik207 den 21 feb 2011

    Vad snälla ni är..
    Nu har jag lite att gå på.
    Idag gjorde jag korv i ugn och potatismos..Blev dock endast en låda av det som var kvar.


    Försök bara att äta denna matlåda utan att frysa den för all potatis, kokt, stekt ,pressad och mos m.m blir inte bra om den varit i frysen. Jag vet att det finns sådana färdiga frysta att köpa (vilka jag inte smakat) men dom måste i så fall ha gjort något med dom. Ris och pasta är ok.

  • Hilmer54 21 februari 2011

    Skrivet av Erajscha den 21 feb 2011

    Vi brukar alltid göra matlådorna innan vi sätter oss för att äta kvällsmat så att vi inte glufsar i oss för mycket. Min farmor sa alltd att "lite räcker men mycket går åt" och det ligger en hel del i det.



    (Y) för tipset
    (Y) för farmor

  • Josses 21 februari 2011

    Skrivet av Hilmer54 den 21 feb 2011

    Skrivet av Erajscha den 21 feb 2011

    Vi brukar alltid göra matlådorna innan vi sätter oss för att äta kvällsmat så att vi inte glufsar i oss för mycket. Min farmor sa alltd att "lite räcker men mycket går åt" och det ligger en hel del i det.



    (Y) för tipset
    (Y) för farmor
    (L)Farmor visste vad hon pratade om

  • The_mama97mia 22 februari 2011

    Ibland fryser jag in ris och pasta i portionspåsar - perfekt att ta upp och ha till "sovlet" i en matlåda.

    Jag gillar soppa/soppgryta som matlåda och jag sparar halvliters yoghurtburkar - dom som är som hinkar liksom! Funkar fint att ha med sig soppa i.

  • Gul13 22 februari 2011

    Jag har vanliga matdosor med soppa. Behöver ju inte vända den upp och ner i väskan precis.
    Ris och pasta brukar vi koka samma morron medan vi äter frukost. Passar det bäst med potatis till så brukar den matlådan aldrig hamna i frysen. Annars kan man ju planera och koka potatisen antingen på kvällen före eller med skalet på på morronen. Går snabbare att skala när potatisen är varm och kokt tycker jag.

  • Lottamaja 22 februari 2011

    Vi är två vuxna i hushållet till middag (oftast) så vi lagar mat som räcker till ca 4 personer varje gång. Vi får på så sätt en varsin matlåda till dagen efter. Ibland blir det fler portioner och på helgerna blir det förstås lite över. Det fryser vi in, oftast utan pasta, ris, potatis o dyl eftersom det inte blir bra. Ser dock till att alltid koka mycket potatis att ha i kylen, då finns det alltid kall kokt potatis att tillföra matlådan eller till nästa dags middagsmål.
    Soppa tycker många är krångligt att ta med som lunch men det finns en hel del bra förvaringsburkar, själva tar vi med i urdiskade glasburkar. Sambon värmer sin som den är jag häller upp i tallrik när jag ska värma den.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.