Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matlistor

  • angeleye82 30 november 2007

    :)Hur brukar ni göra vid storhandlingar av mat? Hur planerar ni matlagningen? Veckovis, månads vis eller mera impulsivt?

  • Okänd 30 november 2007

    Jag brukar försöka ha en veckoplanering,men oftast spricker den.Storhandlar en till 2 gånger i veckan.Vi har eget kött i boxen så mat finns det alltid att laga.Har alltid en komihåglista liggande framme.Så fort nåt börjar ta slut så noterar jag det.Istället för att kolla i skåpen vad som fatts och då glömmer man att handla hälften iallafall.:D

  • farmoringer 30 november 2007

    Jag skriver alltid en matsedel. Ibland för en vecka ibland för två. Har alltid gjort en handlingslista när jag ska till affären...Fungerar jättebra för mig...

  • Aspholme 30 november 2007

    Jag handlar veckovis, men är helt hopplös på att planera vad vi skall äta. Kanske beroende på att det sällan tar mer än 15-25 min. för mig att fixa till käket.(N)

  • 30 november 2007

    Periodvis är jag duktig på att göra matlistor för ett par veckor åt gången.
    Försöker att handla max 2ggr/ vecka. Tycker det är så trist!!! Här finns också kött i frysen, så det finns ju alltid nåt att laga till.
    När jag gör matlistor brukar plocka fram kokböcker och min receptpärm där jag samlat kul recept från vänner och internts olika receptbanker.
    Sätter en liten postitlapp där maträtten är som jag väljer finns, annars är det så lätt att när det är matdags bara skava köttbiten och koka potatis, när jag egentligen tänkt göra något helt annat.
    Resten av familjen har faktiskt gillat det mesta jag hittat på.KUL!

  • anluk 30 november 2007

    Gör alltid matlistor på söndagkvällen inför veckan. Försöker variera med 1 dag fisk, 1 dag soppa, någon gång pasta och någon gång ris. Provar nya recept och använder gamla invanda. Ja så ser det ur här. Försöker då storhandla 1 gång i veckan men sedan blir det ju alltid någon kompletteringshandling också.

  • evaldo 30 november 2007

    Planeringen blir väl så där ungefär vad vi ska ha under veckan, men vi ser till att det finns råvaror hemma på lager, sen är det bara att välja det som passar just då.

  • Thordsson 30 november 2007

    Jag och min familj frossar i kokböckerna vi har här hemma på söndagarna och gör en stor lista för hela veckans delikata måltider. Smidigt, tidssparande och GOTT! Plus blir också att det blir billigare. Har kompisar som brukar kommentera att "tänk om ni inte är sugen på det då just den dagen?!"
    Visst men då är det ju bara att ta en annan av de andra delikata maträtterna vi redan planerat.

  • localhero 30 november 2007

    Tyvärr så är det här med matlistor inte min starka sida, utan jag handlar det som känns bra/saknas för ett par dagar framåt så det blir rätt så lika mat/ingredienser .

    Det skulle finnas en Matlista på matklubben som kunde skrivas ut dvs om jag väljer ut 5-7 st rätter/recept för en veckas middagar och lägger in antalet vuxna och barn i familjen och sedan får en matlista baserad på dessa recept. Tycker att det skulle vara klockrent.

    Vad tycker ni?

  • Jinan 30 november 2007

    Jag brukar alltid göra en matlista för en vecka eller 10 dagar och gör storhandla en gång i månaden. sedan handlar jag varje vecka lite grönsaker, mjölk produkter och frukt.

  • Jinan 30 november 2007

    Det är perfekt idé localhero hoppas att det fixas snart. Det skulle vara mycket enklare o roligare att göra en matlista (Y)

  • angeleye82 30 november 2007

    tycker också att det vore toppen!!!

  • 30 november 2007

    Håller med föregående talare:D. bra ide´!

  • pijaja 30 november 2007

    Jag brukar sätta mig när jag är lagom hungrig - det är lättare att komma på maträtter då:D - och göra en matlista för 4 veckor på en gång.
    Har hållt på med det här i runt 8 - 10 år och sen har jag hela tiden sparat matlistorna i en pärm.
    Så om fantasin tryter så går jag bara tillbaka till dom gamla listorna för att få idéer. Alltid hittar jag någonting som det var evigheter sedan jag lagade, eller som jag nästan glömt bort att jag någonsin lagat!
    Visst kan det vara kämpigt att komma på rätter för hela 4 veckor, allrahelst när man hela tiden måste ta hänsyn till ungarnas skolmatsedel också - det är ju inte så lyckat om dom får typ samma mat två gånger samma dag:(...
    Det bästa med det hela är ju att jag slipper tänka på matfrågan på nästan en hel månad!!!
    Sen händer det ju att jag inte känner för just det som står på listan den dan - men då är det ju fritt fram att flytta runt lite. Handlar ju för en vecka i taget så en veckas matvaror finns ju hemma(Y).

  • matvraket 1 december 2007

    Alltså, vi brukar börja veckan med ambitionen att gå och storhandla, men denna ambition brukar oftast fallera. Oftast beror det på tidsbrist, vilket resulterar i en massa småköp vilket blir dyrare i längden. (N)

  • Nettie 1 december 2007

    Jag brukar storhandla en gång i månaden, och sedan komplettera
    med grönsaker, frukt mjölk en gång i veckan. Funkar oftast ganska
    bra:D

  • pehrzonflickan 1 december 2007

    Jag går in i affären och handlar det som faller mig in helt enkelt, kanske inte fingerar om man har familj men som singel är det perfekt!

  • JE 25 december 2007

    Jag brukar försöka att storhandla dvs att flänga runt i olika kedjor får att få den bästa råvara/produkt jag söker, 80% kommer nog från Ica, ska jag ha falukorv (värmlandschark-konsum. Frysta räkor och lax, Cashewnötter - Lidl mm. Jag är rätt dålig på att bestämma vad jag vill äta under en vecka, det bestämmer lusten. Och man kan få oväntade matgäster, då kan det bli snabb ändring av menyn. Men jag är nog i affären nästan varje dag för det, och det är ju trevligt.

  • Metusela 27 januari 2008

    Just nu handlar jag så fort något viktigt (mjölk, bröd, etc.) tagit slut. Problemet är att det blir lite impulsivt även om jag alltid skriver en handlings lista. Men jag kan inte storhandla heller efterssom jag har bara cykeln och allt ska få plats i cykelkorgen.... :o

    Men jag har sett en grymt smart grej som jag vill härma. Det var i receptboken "Köp Hem 5". Den går ut på att för alla recepten ska man bara behöva köpa hem 5 ingredienser. (Y) Där har dom också lagt upp en lista på saker man alltid bör ha i skafferiet och kylskåpet. (Y) Det är en sån lista jag skulle vilja ha. Bara att sätta ett litet kryss vid den varan som man precis gjort slut på och nästa gång man handlar så ser man till att köpa allt som tog slut sedan sist.

  • irrevirre 27 januari 2008

    Jag skriver planerar och listar på tisdagskvällar och inhandlar på torsdagen direkt efter jobb, på vägen hem. Lastar cykeln full och vinglar hemåt;-)
    Jag undviker affären som pesten på fredagar när butiken är full med folk, då vill jag bara hem och öppna vinflaskan och laga mat.
    Joooo och så gör jag listan på annan site än så länge (inkopslistan.com) men vet att planerna att göra en sådan tjänst här är långt framskriden.
    Jag jagar inte i olika affärer för att få ner kostnader, där har jag förenklat för länge sedan. Det är för tidskrävande.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.