Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Odla egna kryddor

  • MatAnders 2 mars 2008

    Är det några som odlar sina egna örter typ persilja,basilika, dill o.s.v?
    På landet kör jag blad persilja eftersom jag älskar persilja och farsan slänger ut massa dullfrön i potatislandet så den lokala affären på ön brukar höra av sig vid kräft tider och köpa dillkronor, men vad gäller basilika så fryser den redan vid typ 8 grader och våra svenska sommrar är ju lite förädiska. Hur gör ni?

  • The_mama97mia 2 mars 2008

    jag köper kryddkrukor typ timjan, citrontimjan, sätter ut i min lilla radhustäppa när det blir dags. Ibland har de övervintrat. Basilika är j-t känslig.
    Annars kan man odla gött i köksfönster el dyl.
    Jag har inget grönsaksland så. Önskar ibland det.
    Annars köper jag färdig dill i knippor av min lokala odlare.
    /Miljömia

  • evaldo 2 mars 2008

    Jag har varje år färska örter i krukor i alla de slag ute i trädgården.
    Jättegott att ta in färskt till maten, det smaka mycket bättre än de torkade på burk som man köper.

  • monac 2 mars 2008

    har salvia,citronmeliss & massa oregano, samt körvel som kommer varje år samt timjan! Brukar göra som någon redan sagt att spara rötterna när jag köpt t.ex. basilika(håller med om att den är lite kinkig) har tillgång till ett litet växthus så de åker ner där! dragon har jag inte heller lyckats hålla liv i!? oreganon när den blommar drar till sig massa ovanliga fjärilar-de är en x-tra bonus!:)

  • ikah 2 mars 2008

    Har ett eget ört/kryddland, där har jag oregano, pepparmynta, timjan, citrontimjan, citronmeliss, dragon, salvia, grönmynta och temynta. Sen brukar jag ha i krukor mejram, basilika och rosmarin.
    De har så vackra blommor och de doftar så gott(L)

  • monac 2 mars 2008

    temynta & dragon...är de perenna? :o

  • Nettie 2 mars 2008

    Eftersom jag inte har trädgård , odlar jag basilika, gräslök och dill i krukor,
    funkar kanon, tänker prova något nytt i år också. Någon som har ett bra tips?
    :)

  • imse 2 mars 2008

    I kruka har jag salvia, rosmarin och timjan som jag ställer ut på trappen när vädret tillåter. I landet finns mynta, oregano, libsticka, som är perenna. Odlar varje år av persilja och dill till husbehov. Koriander växte bra förra året. Har ett litet lagerbladsträd också i en stor kruka. Sockerplantan - stevia inte att förglömma. Klippte lite av den kinesiska gräslöken häromdagen som fått nytt liv efter vintermörkret.
    I år laddar vi med många sorter chili också.
    Det ska bli spännande med krydderierna framemot.:D

  • anluk 2 mars 2008

    Har funderingar på att odla kryddor iår, men blir nog i krukor. Skall man ha dem under tak då???

  • snutten 3 mars 2008

    monacamilla; både temynta och dragon är perenna

    Jag brukar ha mina kryddor ute i krukor och under vintern planterar jag dom i rabatten.
    Men i år blir det nog en ny plantering. Tänkte mig att plantera i ett gammalt vagnshjul, så kryddorna blir planterade i "tårtbitar".
    Jag brukar ha oregano, citronmeliss, äppelmynta, pepparmynta, citrontimjan, timjan, gräslök (både kinesisk och vanlig) och persilja.
    Basilikan är svår, den är ettårig och känslig för dåligt väder....Det bästa är nog att odla den inne i ett ljust fönster. Annars ska den ha ett riktigt varmt och skyddat läge (jorden ska hållas jämnt fuktig).

  • MatAnders 3 mars 2008

    Skrivet av imse den 2 mar 2008

    I kruka har jag salvia, rosmarin och timjan som jag ställer ut på trappen när vädret tillåter. I landet finns mynta, oregano, libsticka, som är perenna. Odlar varje år av persilja och dill till husbehov. Koriander växte bra förra året. Har ett litet lagerbladsträd också i en stor kruka. Sockerplantan - stevia inte att förglömma. Klippte lite av den kinesiska gräslöken häromdagen som fått nytt liv efter vintermörkret.
    I år laddar vi med många sorter chili också.
    Det ska bli spännande med krydderierna framemot.:D


    Va spännande ett lagerblads träd hur fort växer ett sådant och är det stor skillnad på färsk och torkad?
    Ang oregano är den känslig eller är den lätt att så, brukar ni trycka ner en kruka med rötter eller sår ni med frön?

  • snutten 3 mars 2008

    http://www.odla.nu/krydd/index.shtml
    Den här sidan gillar jag!
    Här står mycket om olika kryddväxter, odling, användning mm.
    Sen finns massor om blommor, trädgård, krukväxter, köksväxter,
    kompostering, frukt och bär mm,mm.
    Man kan också handla fröer på den sidan.

  • snutten 3 mars 2008

    Oregano är inte speciellt känslig och den är flerårig.
    Den ska stå i full sol, är torktålig och tycker inte om att stå fuktigt.
    Finns att köpa som plantor på plantskolorna, så man
    behöver inte fröså om man inte vill - kallas även för kungsmynta.

  • monac 3 mars 2008

    har vit oregano med!(vita blommor)
    tack snutten för bra ört-odlar sida(Y)

  • monac 3 mars 2008

    oregano är en anspråkslös ört/växt! Har t.o.m hittat den vild på karja skärgårds öar! fråga nån granne om att få gräva upp lite plantor...den sprider/sår//förökar sig själv! man brukar få mer än man vill ha efterer något år!:D

  • imse 3 mars 2008

    Lagerbladsträdet vi har växer ca 20 cm om året. Vi har beskurit det till trädform, kan ha det som buske om man vill. Grenarna sparade jag på tork, i mitt stora skafferi, så jag kan ta vid behov. Bladen smakar lätt beskt färska, när man torkar blir de sötare och smakrikare.

  • celice 3 mars 2008

    :D Jag gillar basilika, och har i flera år köpt av min lokala handelsträdgård basilka den sätter jag i större kruka och har ute, i skyddat läge, när det blir lite kyligare ute tar jag in den och sätter i mitt soliga köksfönster. Där har jag hela hösten fram till min årliga utlandsresa under vintern. Fast jag ber mina barn att sköta om den, lyckas dom varje gång ta död på den. Enligt min handelsträdgårdsmästare, är det svårt att få basilikan att växa och trivas så länge, men jag har inga problem. Men det är nog det enda jag klarar av för mina krukväxter dör snabbt. (Y)

  • The_mama97mia 2 mars 2011

    Jag vet att detta är en gammal tråd, men inte mindre intressant för det!
    Nu är vi inne i mars månad och det kliar i mina fingrar att sätta igång med kryddodling.
    Köpte en planta Rosmarin förra veckan och ska nu försöka ta reda på hur den bäst trivs inne tills det är dags att sätta ut.
    Det kanske är fler som är intresserade av att sätta fröer o planera kryddträdgård nu?

  • JennyV 2 mars 2011

    Ja, nu börjar det snart bli dax, spännande!! Det blir dill, gräslök, persilja och kanske något mer?!! Av någon anledning så klarar jag aldrig av att odla dill???!! Men jag ska göra ett nytt försök i år igen {freaked-out} När det blir varmare så sätter jag ut mina krukor på altanen intill husväggen. Något som alltid växer som ogräs {laugh} är persiljan!
    Dax att så tomater nu oxå!!

  • svengelsk 2 mars 2011

    Bra påminnelse. Mycket överlever ute här: Rosmarin, salvia och timjan. Dill, persilja, koriander och basilika sår jag varje år. Körvel finns i en fransk salladmix som jag sår. Den har överlevt och är jättegod i nässelsoppan.
    Skall pröva libsticka i år.
    Skulle egentligen ut i växthuset och skola om de första tomat chilli och paprika plantorna, men det är kallt och jag är förkyld.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.