Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Perfekta pannkakor

  • redd 3 december 2009

    Skrivet av mama97mia den 2 dec 2009

    Hej, fick lust att steka pannkakor för att ha både till barnen till mellis och till mig själv som crepes.

    Jag steker i gjutjärnspanna, med plåtstekspade.
    Värmer laggen rätt långsamt, men aldrig tillräckligt långsamt tror jag.

    Den första pankisen blir alltid - just det, pannkaka. Den sista brukar märkligt nog också bli konstig.

    Har du några tips och råd om hur stekningen bör gå till?




    Jag har samma problem ganska ofta även om jag vet varför, häller helt enkelt i smeten innan järnet är tillräckligt varmt ;/

    Vist kan järnet bli för varmt men det skall ganska mycket till, det mesta går att lösa med en vass stekspade och uppmärksamhet.

  • idea_ 3 december 2009

    Skrivet av Gnurf den 2 dec 2009

    NEJ NEJ NEJ NEJ :@

    Det är Småplättar du pratar om nu, sedan då vanliga Plättar (i normalstor stekpanna), Pannkaka gör man alltid i ugnen i långpanna dvs något prefix Ugn krävs inte. Vidare finnes Fläskpannkaka vilket nu alla med lite logik kan lista ut vad det är :D Blandar man fläsk i Plättar kallar vi det för Slobba här i Norrland.

    Logik mina kära Damer (L)

    Skrivet av Erajscha den 2 dec 2009

    Skrivet av Gnurf den 2 dec 2009

    Du steker alltså PLÄTTAR kära Mia....Pannkaka är någonting helt annat...(H)


    Nää plättar steks i särskilt plättjärn och är bara cirka 5 cm i diameter. Pannkakor steker man i större stekjärn. Ugnspannkaka steker man i ännu större form i ugnen.


    Inte för att stöta mig med dig Gnurfen, men jag håller med föregående talare, och det gör Svenska Akademins OrdLista också (SAOL). Hade många problem med detta när jag gick i skolan här i norbotten (då släkten är antingen finskspråkig eller uppflyttade sörlänningar förstår du var jag fått mitt ordföråd ifrån). Hemma hade vi en pankakslagg i gjutgärn som var ett arvegods. Ett mellanting mellan en stekpanna och en plättlagg, alltså en stekpanna med väldigt låg kant. Men försök övertyga en klass med norrlänningar...:'(

    Mia, låter du stekpannan bli ordentligt het innan du steker första pankakan? om man gör så och sedan sänker värmen tycker jag oftast pankisarna blir fina i gjutgärnspannor (om man inte slarvar med fettet).

  • bernit 3 december 2009

    Skrivet av mama97mia den 2 dec 2009

    Skrivet av Erajscha den 2 dec 2009

    Skrivet av Gnurf den 2 dec 2009

    Du steker alltså PLÄTTAR kära Mia....Pannkaka är någonting helt annat...(H)


    Nää plättar steks i särskilt plättjärn och är bara cirka 5 cm i diameter. Pannkakor steker man i större stekjärn. Ugnspannkaka steker man i ännu större form i ugnen.


    Precis, plättar steker jag i en plättlagg av teflon, där har jag faktiskt aldrig det problemet?
    Undrar om det är som Misty skrev att ... det är ngt förjordat med en gjutjärnspanna som används till annat med.. hmmm...


    Plätt-lagg, ca 5 cm
    Crepe-lagg, ca 18 cm
    Pannkaks-lagg, ca 25 cm
    Alla i gjutgärn och jag kör på ca 3/4 dels värme (har gas)
    Ungnspannkaka i långpanna
    Gott, gottigottgott:p:p

  • Gnurf 3 december 2009

    Ja definitionsfrågan kring Plättar och Pannkaka är en fråga som brukar engagera, det har jag upplevt många gånger :p Kommer ihåg en gång när jag jobbade på Statlig Myndighet och diskussionen drog igång under en fikarast och förlamade verksamheten med skyttegravskrig under flera dagar under letande i Ordlistor och utredande av dialektala preferenser och barndomsminnen. Då var det tur att det var just en Statlig Myndighet...annars hade det kunnat störa produktiviteten negativt....:D

    Man får inte snåla på smöret i pannan när man steker vare sig Plättar eller Småplättar, det är däremot en korrekt observation...(L)

  • Amika 3 december 2009

    Skrivet av redd den 3 dec 2009

    Skrivet av Gnurf den 2 dec 2009

    NEJ NEJ NEJ NEJ :@

    Det är Småplättar du pratar om nu, sedan då vanliga Plättar (i normalstor stekpanna), Pannkaka gör man alltid i ugnen i långpanna dvs något prefix Ugn krävs inte. Vidare finnes Fläskpannkaka vilket nu alla med lite logik kan lista ut vad det är :D Blandar man fläsk i Plättar kallar vi det för Slobba här i Norrland.

    Logik mina kära Damer (L)

    Skrivet av Erajscha den 2 dec 2009

    Skrivet av Gnurf den 2 dec 2009

    Du steker alltså PLÄTTAR kära Mia....Pannkaka är någonting helt annat...(H)


    Nää plättar steks i särskilt plättjärn och är bara cirka 5 cm i diameter. Pannkakor steker man i större stekjärn. Ugnspannkaka steker man i ännu större form i ugnen.


    http://sv.wikipedia.org/wiki/Pannkaka motsäger dig
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Pl%C3%A4ttar är små pannkakor, möjligen har finns det lokala dialektala skillnader i ordets betydelse (fick t.ex. lära mig att "bron" på norrlänska är samma sak som veranda på svenska när jag gjorde lumpen)


    Ha ha! Ja, här säger vi förstebro om verandan på framsidan. :) Trots att vi inte bor i norrland. :p:D


    Jag steker helt enkelt inte pannkaka... Jag är helt värdelös på det! :)
    Däremot så vet jag hur min mormor gjorde och hon gjorde de bästa pannkakorna ever! :) Men nu när jag vet hur hon gjorde så känner jag mig liiite... Äcklad... Faktiskt. *skratt*
    Hon hade ju gjutjärnslagg, som hon aldrig diskade! Det var noga... Sen skar hon bort en bit fläsksvål med istret kvar, körde en gaffel i svålen och drog den med fettsidan ned i laggen. Så gjorde hon mellan varje pannkaka. Och het panna var det. Hon fick alltid perfekta pannkakor med sån frasig spetskant runt... :) (L)Mormor(L) *saknar*

  • 123Linnea 3 december 2009

    Första pannkakan (i stekpannan) blir skräp. Jag är över huvudtaget bättre på plättar (små).
    Jag tror mycket har med vad man steker i att göra. För jag har en stekpanna som det blir bra pannkakor i, och en som inte blir så bra.
    Plättlaggen är på något sätt perfekt inkörd, från första början.

  • Bianca 3 december 2009

    Angående plättar vs pannkaka så har Gnurfen helt rätt! (Y)

    Vidare är det nog så att det krävs tålamod att vänta in att den första plättan blir tillräckligt stekt innan man vänder den, samt att man som någon annan här ovan skrev låter smeten svälla innan man börjar. Jag är en naturbegåvning vad gäller plättar och har peppar peppar aldrig behövt kasta varken första eller sista laggen. Bra med stekfett i från början och så knallar det på typ.
    Mitt recept är från höften men 3, 6, 9-10 brukar bli bra. Dvs 3 ägg, 6 dl mjöl och 9-10 dl mjölk. Fullkornsmjöl går lika bra som vanligt. Detta recept funkar utmärkt till pannkaka också(ugn alltså)

  • frucaos 3 december 2009

    Hade alltid problem med att första fastnade, men det har löst sig efter att jag köpte en stekpanna med låga kanter (gjutjärn) som jag BARA har att steka tunnpankakor på (ha! ytterligare ett namn ...)
    Har alltid dubbelt så mycket mjölk som mjöl, och ägg efter hur många som ska ha - oftast 3 ägg till oss fyra.

  • Gnurf 3 december 2009

    Göteborg är en väldigt trevlig stad...där har jag jobbat några år...(L)

  • Mistys 3 december 2009

    Tror som sagt efter att läst alla inlägg att min gamla mormor hade rätt. Att ha separat panna för pankisarna och annan mat kan vara lösningen som många här verkar ha. Första pannkakan blir inte bra annars pga av det som stekts innan.

  • sikaal 3 december 2009

    Skrivet av Misty09 den 3 dec 2009

    Tror som sagt efter att läst alla inlägg att min gamla mormor hade rätt. Att ha separat panna för pankisarna och annan mat kan vara lösningen som många här verkar ha. Första pannkakan blir inte bra annars pga av det som stekts innan.


    Japp, så är det! Jag ärvde mammas gamla pannkaksjärn, ("plättpanna" med låg kant), misslyckas aldrig i den. Torkar bara ur den med hushållspapper mella varven.
    MEN om jag försöker i en annan panna blir första och kanske andra "åt skogen".
    Lena

  • Lenael 3 december 2009

    Jag har en plätt/pannkaks-panna med låg kant.
    Den används bara till det och att steka ägg i går utmärkt. (Y)
    Steker i smör och diskar den efter varje gång den använts.

  • kantomen 18 december 2009

    Det gäller att ha tålamod vid den första pannkakan...
    Plättar är små...
    I ugnen blir det ugnspannkaka...

  • boz1965 18 december 2009

    Jobbade på lunchrestaurang/catering en gång i tiden, på stenåldern känns det som... Bland de uppgifter jag hade var att steka pannkakor varenda j-a torsdag. C:a 1000 pannkakor varje torsdag. Körde på två stekbord (modell större) samtidigt. Ni som har jobbat som kock vet hur stressigt det kan vara... Som tur var hade jag en "köksslav" som servade mig med smet (nej han smet inte :p) Trots det gillar jag fortfarande pankisar. :)

  • Gnurf 18 december 2009

    Jo...Plättar är barnsligt gott (Y) Pannkaka oxå...:p

  • Roggan 18 december 2009

    Jag får nog också hålla med Gnurfen angående namnen småplättar, plättar och pannkaka. Trots att jag sen drygt ett år är skåning. Inga sörlänningar kan få oss att ändra oss som kommer från Piteå- och Luleå-området, ja kanske hela Norrbotten. Håller med om att första plättan blir aldrig bra.

    Just det ja. Bron är trappen in till huset! Kan bero på att alla norrbottningar har vallgrav runt husen.
    :p :D

  • Gnurf 18 december 2009

    Härligt att du inte låter dig assimileras och spolieras av sörlänningarna Roggan!! (Y) Och visst heter det Julgranspumlor...å inte nått könlöst trist urtråkigt som Julgranskulor....:p

    http://www.pumlan.org/

  • NicolinaZ 18 december 2009

    I Finland steker vi också plättar på spisen (alla storlekar) och gör pannkakan i ugnen! god juletid!

  • Roggan 18 december 2009

    I Finland är de kloka! Ni har så rätt så...
    Har just gjort skinkcrêpes till julbordet. Nu ska de bara in i frysen för att tas fram på julafton.

  • KatarinaEngberg 18 december 2009

    Skrivet av Erajscha den 2 dec 2009

    Skrivet av Gnurf den 2 dec 2009

    Du steker alltså PLÄTTAR kära Mia....Pannkaka är någonting helt annat...(H)


    Nää plättar steks i särskilt plättjärn och är bara cirka 5 cm i diameter. Pannkakor steker man i större stekjärn. Ugnspannkaka steker man i ännu större form i ugnen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.