Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rengöra gjutjärnspanna.

  • Veranne 25 oktober 2013

    Nu har vi visserligen förirrat oss en bra bit från gjutjärnspannorn men jag bara måste kommentera det här med cola:
    En kompis spillde cola över sina vita byxor ute på stan en gång o trodde det skulle bli hemska fläckar men så snart det hade torkat (detta var alltså innan hon hunnit hem och försökt få bort spillet) syntes det ingenting alls. Skumt...

  • boz1965 26 oktober 2013

    Skrivet av 193608263525 den 25 sep 2011

    Hej!
    Jag har i min ägo 2 små,1-2 liters järngrytor.Nya,men aldrig använda!!!!
    35-år gamla! Min fråga är,kan man använda dom på vanlig spishäll? Eller blir
    spishällen förstörd? Vill så hjärna kunna använda dessa!
    25sept 2011 Matglad


    Gjutjärn kan du använda på alla hällar. Allra bäst är gashäll, men även induktion, glaskeramisk häll och vanliga plattor funkar fint.

  • per_wihl_7 1 januari 2014

    Hej!

    Teorin om rengöring av gjutjärnsgrytor med salt
    När man upphettar grytan rejält smälter gammalt och härsknat fett som därvid tränger ut genom porerna i stålet. Saltet binder sedan det smälta.

    Diskmedel förmår inte lösa upp detta fett, det är därför som det blir kvar därinne. Problemet med det gamla härskna uppstår då det löser ut lite grann i vissa maträtter. Det är ingen fara med diskmedel bara man sköljer och ser till att torka grytan innan den rostar. Samt återfettar med matolja.

    Emaljerade ytor är en annan femma, de saknar porer och ger därför inga problem med härsket fett. Är de så bra att steka i? Jag har aldrig prövat. Bränner det inte fast? Men jag skulle undvika maskindisk därför att maskindiskmedel är kraftigt basiskt och därför kan skada emalj på sikt. Det beror på hur mycket medel man doserar med. Det går mycket bra att förstöra dricksglas med för mycket maskindiskmedel men det är en annan historia.

    /P

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.