Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

RISKOKARE

  • 27 december 2008

     

  • Andersjons 27 december 2008

    Jag tycker att en riskokare är ett måste (Y), i alla fall i mitt kök. Senast jag använde den kokade jag korngryn, då måste man ha i lite mer vatten än när man kokar ris.

  • annelieberggren 27 december 2008

    Jag har en riskokare jag med, men jag får alltid bränd botten :( det blir ljusbrunt lager. vad är det för fel???

  • 27 december 2008

    Skrivet av aniper56 den 26 dec 2008

    Jag älskar min riskokare! (L) Tidigare misslyckades jag jämt med riset men sedan jag skaffade riskokare funkar det.
    Jag brukar blanda vanligt ris med vildris och fullkornsris och tar dubbelt vatten mot ris. Trycker på knappen och sedan sköter det sig själv. (Y)


    :) Ja alla tycker inte lika...jag vrider spisplattans reglage, annars ingen skillnad....den som tillverkar onödiga apparater vill så klart sälja dem och får oss att tro att det var en grej som vi inte visste att vi behövde...så klart vi behöver mer energi trots att vi vet att vi borde använda mindre av den "varan". :'(

    "Onödiga apparater
    I hushållet är det mest våra onödiga apparater
    som "spökar". Vi har mixers, elektriska bananskalare och
    mycket annat som vi egentligen inte alls behöver."
    Källa: http://hem.passagen.se/armeanka/skol/kenkra.txt

  • lillawe 27 december 2008

    Jag tycker att en riskokare är mycket bra tillgång i köket! gillar den absolut!!! Men koka soppa har jag inte förstått mig på i min riskokare.. är det någon annan som gör det?:):'(

  • Lotten_J 27 december 2008

    Vattnet dunstar bort innan riset är klart och då bränner riset fast pga den sk eftervärmen.... i början blev det så för mig till jag kom på "felet"

    Skrivet av annelieberggren den 27 dec 2008

    Jag har en riskokare jag med, men jag får alltid bränd botten :( det blir ljusbrunt lager. vad är det för fel???

  • redd 27 december 2008

    Jag har en riskokare sedan jag var singel (den står numera på vinden). Lagar man mat till flera snurar man för det mesta runt i köket i alla fall så då ser jag inte så stor nytta med den men jag brukade slå på den och sedan hoppa in i dushen eller gå och handla etc.

    Tillbehören micrades oftast men det hände att dom stektes.

    Så skall man bara ha ris till en person och möjligen matlåda och hittar en riskokare som går i diskmaskin eller har teflon (var ända problmet med min) så rekomenderas den, men den tar upp mycket plats så har man trångt kök/använder köket mycket så är det bättre att göra riset "manuellt".

    Ett litet halv tips kan vara att köpa en bra teflonkastrul till att koka ris och pasta i. I så fall låter man dom sista resterna torka in och kan sedan borsta bort dom. Blir kanske inte 100% rent men å andra sidan använder man den så ofta att det inte bör hinna bli någon bakterietillväxt

  • Countrygirl 28 december 2008

    Köpte en riskokare och äntligen blir riset riktigt bra utan att jag behöver vare sig tänka eller agera, utan kan ägna mig åt den andra matlagningen. Riset är klart, mjukt ända in, ingen kastrull är bränd och inget överkok. Riset har varit mitt Waterloo men nu har det ändrat sig.

  • systeryster 28 december 2008

    Ska damma av min riskokare och försöka få till det efter tipsen här.Tyckte det blev trist att kasta en brun portion som satt fast i botten jämt.Kokar oftast jasminris, men det kanske har mindre betydelse för resultatet.Ska prova med större mängd vatten bara. Tack för tipsen!:)

  • Lotten_J 29 december 2008

    Klart du ska damma av din riskokare (Y) Men ärligt så är min gamla kokare bättre än den nya.....den gamla har själva risbyttan i vatten så det bara ångkokas liksom....den nya har risbyttan ståendes på en liten värmeplatta inne i själva kokaren och det är i den som det vill bränna fast om man inte har nog mkt med vatten....ha ha vilken konstig förklaring...förstod du ens ngt av vad jag försökte skriva :p


    Skrivet av systeryster den 29 dec 2008

    Ska damma av min riskokare och försöka få till det efter tipsen här.Tyckte det blev trist att kasta en brun portion som satt fast i botten jämt.Kokar oftast jasminris, men det kanske har mindre betydelse för resultatet.Ska prova med större mängd vatten bara. Tack för tipsen!:)

  • systeryster 29 december 2008

    Tack LottenJ förstog precis eftersom jag har en modern som bränner vid och klumpar riset.Ska prova några gånger till med mera vatten få se om det fixar problemet.:)

  • maithab 29 december 2008

    mama97mia, popcornmaskin är till för de som inte vill ha en massa transfetter i sig, vilket finns i de påsar för micropop som säljs. Transfetter kan kroppen inte ta hand om och klassas som så farligt att vissa länder t.o.m. förbjudit det !
    Men visst klarar man sig med en gammal hederlig gryta och popcornmajs. Då behövs inte ens en micro som tar plats för att poppa popcorn :-) Nackdelen med att poppa i gryta är att det går åt en del fett (om man nu är rädd för fett), då är popcornmaskin ett fettsnålt och "nyttigare" alternativ.

  • The_mama97mia 29 december 2008

    Maithab - aha! Det förklarar vitsen med popcornmaskin! Tack!

  • Kirunakocken 30 december 2008

    riskokaren är lysande! Alltid lika bra resultat och ingen risk att bränna vid riset heller. Har haft riskokare i flera år, både hemma och på jobbet. Tips är att blötlägga riset i någon timme innan kokning, samt att även skölja igenom riset flera gånger innan kokningen, resultatet blir ett "fluffigare" och godare ris. För konsistensen är också viktig när man äter ris. Ett annat tips är att koka med ett lagerblad i riset för att få ett mer "asiatiskt" smakande ris, ett tips jag fick av en Japansk vän jag träffade när jag jobbade i köket på ice-hotel för några år sedan.
    Sedan har jag fått för mig att riskokaren är energisnålare än att ha en kastrull på spisplattan, stämmer det?

    //Johankock

  • monikaholmberg 30 december 2008

    När bägge barnen är så stora att de äter massor av vanlig mat köpte vi en riskokare. Jag gillar den skarpt då man bara mäter upp, slår på och väntar på att det ska bli klart. Ingen platta att vakta etc.:)

  • frucaos 31 december 2008

    Det bästa med riskokaren tycker jag är att man inte behöver planera så noga - den håller riset varmt och trevligt i flera timmar utan att kvaliteten påverkas! Enda nackdelen är att vi alltid får rester ... Men det går ju att frysa in, eller baka på ...
    Ska prova lagerbladet!
    Nu har jag fått en tryckkokare, och den ska ju också vara bra till riskok vad jag förstår. Vi får väl se vilken metod jag fastnar för.

  • busan37 31 december 2008

    Skrivet av elpatron den 26 dec 2008

    Riskokare = En överhettad bil från Kina (Y)

    Förresten, hur ser man att en bil kommer från Polen?
    SVAR: På lacken
    :D:D:D


    Hi hi skitkul med riskokaren, den hade jag inte hört (Y)

  • Annieann 1 januari 2009

    (Y)

    Skrivet av matvagott den 25 dec 2008

    Hejsan...
    Fick en ris kokare i julklapp,
    är det någon som har en riskokare och vad tycker ni om den???

    Lite osäker på den , men man kan ju ändra sig..
    Kanske perfekt och använda bara man vänjer sig..


    Riskokare ag tycker den är super bra! Ingen passning...Och ja den är baa så bra...Vi här hemma skulle ej kunna vara utan den....Gott Nytt År

  • soderen 24 januari 2009

    Jag är inne på min 3:e riskokare!
    Den första hade jag i flera år, till slut slutade den att fungera.
    Den andra hade jag inte så länge, kokkärlet fick något buckla och där släppte teflonen, så det var bara att köra den till skroten.
    Min 3:e fick jag i julklapp av mina barn.
    De veckor som vi inte hade någon, kokade jag på plattan med bränd kastrull till följd.
    Jag brukar använda mig av basmatiris och proportionerna är 3 dl ris och 4,5 dl vatten, salt använder jag inte men däremot lite olja.
    kokar jag råris och sushiris så gör jag det dock på spisen med gott resultar.
    Varför det funkar och inte basmati är för mig ett mysterium!

  • jas65 25 januari 2009

    Finns inget bättre sätt att koka ris på än med en riskokare. Vi förvarar riset som blir över i kastrullen som följer med i kylen och värmer på det efter hand.
    Mvh
    Höfta mer med lagerblad och saffran mm! i riskokaren
    Anders

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.