Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Svensk påsk middag i England

  • cazza34 20 mars 2013

    Hej C,

    Vet inte om du vet om det men det finns en svensk affär i London som levererar över hela England för några pund i fraktkostnad där du kan få tag på det mesta. Du går in på deras hemsida och beställer online. www.totallyswedish.com. Jag har använt dem ett par gånger och har varit nöjd.

    Carolin

  • croxie64 20 mars 2013

    Carolin - det finns en annan affär i London som faktiskt är ett ganska hyfsat alternativ, Scandinavian Kitchen. Dom säljer en blandning av Svensk och Dansk mat både online och i den fysiska affären. Siten finns här: http://www.scandikitchen.co.uk/.
    Totally Swedish är förvisso helsvenskt.

    Men det ordnade sig ändå när jag startade den här tråden. Idag så firar vi inte Påsk alls, så det är enbart till julen som jag köper vissa udda ingredienser. Men mycket lagar jag själv numera. Julkorv gjorde jag i fjol. Inte alls speciellt krångligt när man har en slaktare ett par kvarter bort :) Där köpte jag också skinkan och köttfärsen till köttbullarna.

  • christelleeklund 21 mars 2013

    Jag gör 5 timmarslamm. Jättegott och mört. Finns på tasteline

  • [email protected] 21 mars 2013

    Skrivet av croxie64 den 9 mar 2008

    Varje storhelg så har jag inkluderat något svenskt på matbordet sen jag kom hit till England för 4 år sen. Undantaget har alltid varit påsk eftersom jag aldrig har varit någon påsk firare själv. Så jag har inte en susning om vad som hör hemma på ett typiskt svenskt påskbord.

    Så i år så skulle jag vilka laga en typisk svensk påsk middag och bjuda in min sambos familj, men jag har inte en aning vart jag ska börja.
    Jag vet att man kan ha ägg av alla de slag, men förutom det?
    Det är inte lätt att få tag på typisk svensk ansjovis här i England, så jag har skippat Jansson varje jul. Strömming skulle jag tro att Tesco eller Morrison har färsk (mycket fisk är konserverad här), men jag kanske måste beställa.

    Vad har ni på påsk bordet?
    Alla förslag är välkomna :D

    Christa


    Hej Christina! lammstek är passande till påsk, jansons går att göra på den ansjovisen i olja, finns på tesco. Omelett med champinjon stuvning på, lax i alla former, finns ju mycket av i UK. Ägghalvor med majonäs, räkor och rom på är gott på påskbordet, hårt bröd bör också finnas på bordet, någon sill att ha på det hårda brödet är inte dumt.Sill bör du hitta på Tesco, Morrison el.Waterose Till efterett en choklad tårta med godis ägg på. lycka till & EN GLAD PÅSK önskar Ann

  • croxie64 22 mars 2013

    Ann - vi brukade ha fårfiol lagomt till Påsk hemma minns jag. Det har jag inte smakat på många år nu. Lammstek och lamm i övrigt är något vi har ett par gånger i månaden (minst) och ofta till Söndagsmiddagen, så det är liksom inte lika festligt längre.

    Under åren som har gått så har jag testat sill från så gott som alla varuhus häromkring (Tesco, Asda, Morrison, Sainsbury, Co-op...och andra), och tyvärr så har jag aldrig hittat någon med den där typiskt söta lagen som finns i Sverige.

    Vi ska åka över till Sverige i Juli i år (min son gifter sig i början av Augusti) och då ska jag hamstra lite mat som är svår att hitta här i England tänkte jag.
    Och sen har det ju dykt upp nya affärer både online och off line som säljer svensk och skandinavisk mat, så det är lugnt :)

    Det är synd att IKEA har slutat sälja vanligt märkesvaror i sina mataffärer. Dom har ju sitt eget märke numera...och åtminstone på IKEA i Nottingham så är det väldigt sparsamt på hyllorna. Men, det är antagligen ingen stor förfrågan.

    Tack för alla tips och GLAD PÅSK på er alla {party}

  • svengelsk 24 mars 2013

    Ocado har en Swedish Shop. Jag har just kollat sortimentet och hittat falukorv, Kalles kaviar , Västerbottenost m. mycket m. Minimumorder är £40, men då kan man köpa sin "vanliga" mat samtidigt. Jag tänker definitivt använda mig av det här. Återkommer när jag har prövat om några veckor.

  • croxie64 25 mars 2013

    Skrivet av svengelsk den 24 mar 2013

    Ocado har en Swedish Shop. Jag har just kollat sortimentet och hittat falukorv, Kalles kaviar , Västerbottenost m. mycket m. Minimumorder är £40, men då kan man köpa sin "vanliga" mat samtidigt. Jag tänker definitivt använda mig av det här. Återkommer när jag har prövat om några veckor.


    Har du testat Ocado tidigare? Jag har hört att maten ska vara väldigt färsk, men att det är si och så med leveranser och att dom är dyra.
    Jag har testat Tesco och Asda hittills och Asda fungerade bra fram tills dom ändrade sin distributions ort från Mansfield till Nottingham. Send dess har vi fått fel varor och dom har varit otroligt sena. Så jag letar efter ett nytt ställe att shoppa mat från online :)

  • svengelsk 25 mars 2013

    Nej jag har aldrig köpt mat online tidigare. Vad jag tänkte mig var att då och då köpa svensk mat från Ocado och samtidigt handla vad jag behöver den veckan. Annars tänker jag handla som vi gör nu, en tidig morgontur till Ringwood där det finns både supermarket och grönsaksaffär. Köttet köper jag hos en mycket trevlig slaktare i byn.
    Det blir inte förrän mitten av april som jag tänker pröva Ocado. Då återkommer jag med rapport.

  • Tussilago_Flikkan 25 mars 2013

    Vet inte om någon skrivit det tidigare... Men har inte IKEA i england ansjovis i sitt "svenska" sortiment? för det finns väl annat svenskt som kaviar och knäckebröd i det sortmenten..?

  • svengelsk 25 mars 2013

    Skrivet av Tussilago_Flikkan den 25 mar 2013

    Vet inte om någon skrivit det tidigare... Men har inte IKEA i england ansjovis i sitt "svenska" sortiment? för det finns väl annat svenskt som kaviar och knäckebröd i det sortmenten..?

    Jo, men de har numera egna produkter, som inte alltid är lika bra som märkesvarorna och sortimentet har blivit mindre. Dessutom kan det vara rätt långt till närmaste IKEA.

  • croxie64 26 mars 2013

    Skrivet av svengelsk den 25 mar 2013

    Nej jag har aldrig köpt mat online tidigare. Vad jag tänkte mig var att då och då köpa svensk mat från Ocado och samtidigt handla vad jag behöver den veckan. Annars tänker jag handla som vi gör nu, en tidig morgontur till Ringwood där det finns både supermarket och grönsaksaffär. Köttet köper jag hos en mycket trevlig slaktare i byn.
    Det blir inte förrän mitten av april som jag tänker pröva Ocado. Då återkommer jag med rapport.


    Jag beställde faktiskt från dom igår och än så länge så har dom varit bra :) Väntar just nu på leveransen.
    Vi handlar mat genom att beställa en gång i veckan för det mesta eftersom vi inte har någon bil som rullar just nu. Så när det fungerar så är det en välsignelse att ha.

    Men det verkar som om Ocado fungerar olika beroende på var du bor någonstans. En del säger att dom har punktlig leverans och bra personal, medan andra ger det helt tummen ner. Sen är det ju så att det finns dom som inte gör annat än klagar oavsett hur servicen är. Sådana som letar efter fel.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.