Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vem gillar att skura kastruller?

  • Lotten_J 31 januari 2008

    Skrivet av farmoringer den 29 jan 2008

    Jag tror Lotten_J menar en så kallad stålkudde Och dom är bra. Annars så brukar jag hälla lite maskindiskmedel i grytan plus vatten om jag råkat bränna vid..



    Ja det är liksom ett stålnystan som är lite tvinnat...finns att köpa i butikerna, kanske inte alla men i alla fall de som säljer hushållsmaskiner och grytor osv....

  • Lotten_J 31 januari 2008

    Skrivet av Kattis63 den 29 jan 2008

    Ok. Har varit hos min son i kväll och såg att han också har trasselsudd. Skulle fråga vad det var men glömde, nu vet jag vad man gör med det(Y) Det är inte svinto mer ett silvrigt garnnystan. Man lär sig något nytt varja dag:p



    Ha ha ja det var ju också en förklaring...ett slivrigt garnnystan...gud vad svårt det är att förklara vissa saker ibland som inte har ngt namn :'(

  • Lotten_J 31 januari 2008

    Skrivet av Kristiina den 30 jan 2008

    Undrar vad te-påsen gör för nytta? Skulle vara kul att se på under locket!:p Måste provas helt enkelt, jag bränner ofta fast ris.


    Ett bra tips för att slippa bränna fast ris...köp en riskokare!!! det är helt enkelt suveränt, var själv skeptisk till en början men guuuud så skönt att slippa fastbränt ris och framförallt så får man helt perfekt ris och slipper passa grytan...det är värt varenda krona och jag lovar att jag köper en ny när min går sönder

  • Kristiina 1 februari 2008

    Har faktiskt funderat på att köpa en riskokare! Och varför inte, de flesta japaner har en sån...Allt som underlättar i köket gör livet enklare och roligare tycker jag!:)

  • Lotten_J 1 februari 2008

    Skrivet av Kristiina den 1 feb 2008

    Har faktiskt funderat på att köpa en riskokare! Och varför inte, de flesta japaner har en sån...Allt som underlättar i köket gör livet enklare och roligare tycker jag!:)


    Det är verkligen ngt som är värt att satsa pengar på, dels sparar det tid, du slipper passa riset och du slipper ödsla tid med att rengöra pannan. Tror att det är många som kan tycka att det är en onödig pryl, så tänkte jag också första gången. Behövde bara använda den en gång så var jag såld

  • farmoringer 1 februari 2008

    Den kanske inte kokar över heller??????

  • Kristiina 2 februari 2008

    Kanske det skulle finnas en slags råd och rön på den här sidan, där man kan sätta betyg på köksmaskiner och andra hjälpmedel i köket, allt är ju inte bra som man köper, och allt behöver inte vara dyrt heller för att vara bra.... :p

  • nizze11 4 februari 2008

    Skrivet av Kattis63 den 29 jan 2008

    Ok. Har varit hos min son i kväll och såg att han också har trasselsudd. Skulle fråga vad det var men glömde, nu vet jag vad man gör med det(Y) Det är inte svinto mer ett silvrigt garnnystan. Man lär sig något nytt varja dag:p


    den kalas för stålboll, och används av storkök.
    rekomederar att du köper en sådan, nackdelen me den de är att den repar ganska lätt, så använd den inte på känsliga ytor

  • markus 5 februari 2008

    Vad gäller fastbrända kastruller och grytor tar jag lite maskindiskpulver och hett vatten. Låter det stå en stund. Sen kan man med hjälp av en stekspade eller dyl utan att svettas få loss det brända och sen diska som vanligt.

    Vad gäller termos med glasinnanmäte är hushållspapper, två droppar diskmedel, en skvätt vatten och lite skak medicinen. Blir helt polerad med minsta möjliga slitage(Y)

  • kattis63 5 februari 2008

    Skrivet av nizze11 den 4 feb 2008

    Skrivet av Kattis63 den 29 jan 2008

    Ok. Har varit hos min son i kväll och såg att han också har trasselsudd. Skulle fråga vad det var men glömde, nu vet jag vad man gör med det(Y) Det är inte svinto mer ett silvrigt garnnystan. Man lär sig något nytt varja dag:p


    den kalas för stålboll, och används av storkök.
    rekomederar att du köper en sådan, nackdelen me den de är att den repar ganska lätt, så använd den inte på känsliga ytor
    Ok! Tack, nu vet jag:D

  • Lotten_J 6 februari 2008

    Skrivet av nizze11 den 4 feb 2008

    Skrivet av Kattis63 den 29 jan 2008

    Ok. Har varit hos min son i kväll och såg att han också har trasselsudd. Skulle fråga vad det var men glömde, nu vet jag vad man gör med det(Y) Det är inte svinto mer ett silvrigt garnnystan. Man lär sig något nytt varja dag:p


    den kalas för stålboll, och används av storkök.
    rekomederar att du köper en sådan, nackdelen me den de är att den repar ganska lätt, så använd den inte på känsliga ytor


    Undrar om det finns olika sk. stålbollar för min repar ingenting....var väldigt noggran till en början för jag är livrädd repor men ännu har jag inte fått ngn repa.....men att det inte ska gå att få fram något fabrikat eller namn på de olika stålbollarna...jag fick min från min mamma som är återförsäljare för Amway och där finns dessa små trasselsuddar som inte repar men tar rubb och stubb

  • catwomisen 9 mars 2008

    Skrivet av nizze11 den 4 feb 2008

    Skrivet av Kattis63 den 29 jan 2008

    Ok. Har varit hos min son i kväll och såg att han också har trasselsudd. Skulle fråga vad det var men glömde, nu vet jag vad man gör med det(Y) Det är inte svinto mer ett silvrigt garnnystan. Man lär sig något nytt varja dag:p


    den kalas för stålboll, och används av storkök.
    rekomederar att du köper en sådan, nackdelen me den de är att den repar ganska lätt, så använd den inte på känsliga ytor


    Ett annat namn som anvandes pa de stallen jag praktiserade pa samt nar jag studerade var "Stålmus"... alskar helt enkelt det namnet :D

  • bernit 9 mars 2008

    Om det händer att jag bränner en kastrull så är detta helt suveränt, jag fick tipset för ca 5 år sedan och det har fungerat perfekt sedan dess.

    Gör så här:
    Tag en väl bränd kastrull
    Tillsätt vatten så det väl täcker den brännda ytan (1 lter)
    Lägg i en maskindisk-kudde i grytan
    Koka häftigt i 5 min
    Varågod och skölj
    Det är rent

    /BÅ :p

  • Okänd 9 mars 2008

    I skolköket kallar vi den stålmus:o:o:o

  • Gunn57 9 mars 2008

    När jag rengör termos tar jag varmt vatten och bakpulver
    skakar lite Sköljer ur det blir jätte fint inuti

  • The_mama97mia 2 maj 2008

    vilken tur att jag hittade tråden. Har kokat maskindisk o vatten i en kastrull, svart efter brända popc orn. ALlt går inte bort.
    Svinto tror jag inte jag har hemma.
    Ska testa bakpulver med!
    :)
    Sen blir det fortsatt micropopcorn här.
    Synd, för barnen gillar när det smäller mot locket på kastrullen.

  • zudette 2 maj 2008

    Skrivet av Lotten_J den 31 jan 2008

    Skrivet av Dessandogg den 29 jan 2008

    Skrivet av Lotten_J den 29 jan 2008

    Alla tips är välkomna för att underlätta tråkiga saker (Y), här kommer ett annat förslag. Fyll lite vatten i kastrullen som ska rengöras, tillsätt bakpulver sådär så det liksom fräser upp och bubblar, koka sedan upp detta och kastrullen blir genast lättare att rengöra. Sen så har jag börjat använda en ...ja vad ska jag kalla det....en "trasselsudd" som är silverfärgad som är gjord för att rengöra kastruller, den är helt oslagbar, ser ut som ett garnnystan nästan.


    Tack för alla tips! Men menar du stålull, när du skriver trasselsudd?


    Nej det är inte stålull, det är liksom ett tvinnat garnnystan eller vad man ska kalla det, finns att köpa i butik om inte annat prova i en specialbutik som säljer hushållsgeråd.


    Vet vad du menar , bör finnas på en vanlig mataffär - tror de säljs två o två! - Brukar använda den och skrubba potatis med när jag ska göra klyftpotatis och inte vill skala! - blir hur bra som helst! (Y) ...men det här kankse är fel tråd att komma med ett sånt tips i? :o

  • frucaos 2 maj 2008

    tekoppar blir fort fula innuti. Lite vatten och rejält med vanligt salt, gnid saltet över fläckarna och koppen blir som ny! Önskar att det funkade på tänder också - då kunde jag nästan stå ut med smaken!:D

  • 2 maj 2008

    Skrivet av markus den 5 feb 2008

    Vad gäller fastbrända kastruller och grytor tar jag lite maskindiskpulver och hett vatten. Låter det stå en stund. Sen kan man med hjälp av en stekspade eller dyl utan att svettas få loss det brända och sen diska som vanligt.

    Vad gäller termos med glasinnanmäte är hushållspapper, två droppar diskmedel, en skvätt vatten och lite skak medicinen. Blir helt polerad med minsta möjliga slitage(Y)

    Mycket bra knep. Jag brukar koka upp vattnet och maskindiskmedlet en stund och låta det stå ca: 1/2 timme då brukar det ha låsnat av sig själv. Marie

  • Fiona 2 maj 2008

    Skrivet av Liliane den 9 mar 2008

    I skolköket kallar vi den stålmus:o:o:o


    I bageriet kallade vi dem stålull.. till skillnad från tvålull (svinto)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.