Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Detta är en dubblett!!!

  • The_mama97mia 9 juni 2011

    Jag instämmer med Tant_anita och heja Lilloo.

    Och det finns ett uttryck:
    If You can´t beat them, join them..
    Kom gärna in i godkännarskaran!

  • irrevirre 9 juni 2011

    Som nybakad godkännare tackar jag Tant Anita för de fina orden:) och Lillo, du för ett toppenjobb och är uppskattad av oss!

    Sedan är vi bara människor som gör detta på vår fritid och självklart kan något bli fel någon gång. Men vi gör så gott vi kan{time-out}

  • CiinaC 11 juni 2011

    Skrivet av Tant_Anita den 9 jun 2011

    Svar til CiinaC.

    Jag förstår inte alls din kritik. Det är väl bra att godkännarna kollar upp recepten, tänk bara vilken anarki det skulle vara annars med femtielva dubbletter av samma recept, fel- och särstavningar så att recepten blir oläsliga, allsköns knepiga "mått" som ingen vet hur mycket det är, recept som inte har några mått alls (jodå, det finns såna också här), recept på turkiska eller nåt annat språk som en vanlig Svenne Banan inte förstår och en massa annat som man ser på vissa andra matsajter (nämner inga namn) där det inte finns nån moderering alls.

    Dessutom, och det är kanske det viktigaste av allt: Matklubben är GRATIS för alla medlemmar. Om jag har förstått det rätt så jobbar samtliga godkännare utan nån som helst ersättning annat än att få höra en massa gnäll från personer som bara hör av sig när nåt är fel och dessemellan inte har ett enda uppmuntrande ord att säga.

    Kämpa på alla tappra godkännare, ni gör ett fantastiskt bra jobb. (Y) Låt inga sura kommentarer slå ner ert humör.

    I förebyggande syfte säger jag: NEJ, jag är inte godkännare själv.


    Vad gäller dubletter, så finns det redan "femtioelva" av flera recept, vilket kommenteras ständigt, och om du läst vad jag skrev så tycker jag att den som hänger upp sig på, eller behöver få klarhet i vad som menas vid ev fel/särstavningar, Själv kan ta kontakt med den som skrivit så du inte förstod. Dom allra flesta kan både skriva begripligt och använda sig av måttbenämningar som folk begriper. I annat fall är det ju bara att kontakta receptskrivaren. Om nu godkännarna jobbar ideellt för att dom tycker det är roligt, så varför tycka synd om dom för det dom valt själva? Då får man ta både ris och ros. Du ser ju själv - hade du inte haft så bråttom att tolka mina åsikter (som det passade dig), innan du läst färdigt, hade du förstått mitt inlägg..

  • Tesslatess 11 juni 2011

    Recepten går ju att komenteras, då borde man ju kunna tipsa om smakförslag där, "ta lite mindre av det, ta några msk av det" istället för att skapa ett helt nytt recept

  • Tant_Anita 11 juni 2011

    Skrivet av CiinaC den 11 jun 2011

    Vad gäller dubletter, så finns det redan "femtioelva" av flera recept, vilket kommenteras ständigt, och om du läst vad jag skrev så tycker jag att den som hänger upp sig på, eller behöver få klarhet i vad som menas vid ev fel/särstavningar, Själv kan ta kontakt med den som skrivit så du inte förstod. Dom allra flesta kan både skriva begripligt och använda sig av måttbenämningar som folk begriper. I annat fall är det ju bara att kontakta receptskrivaren. Om nu godkännarna jobbar ideellt för att dom tycker det är roligt, så varför tycka synd om dom för det dom valt själva? Då får man ta både ris och ros. Du ser ju själv - hade du inte haft så bråttom att tolka mina åsikter (som det passade dig), innan du läst färdigt, hade du förstått mitt inlägg..


    Jag tror inte att ditt inlägg går att misstolka. Du vill ha total anarki på MK. Du vill att godkännarna ska ta skit för att de engagerar sig i siten.

    Men nu är det på det viset att Matklubben är en modererad site och det är bara att gilla läget, annars finns det andra, icke modererade siter att besöka istället.

  • Cassiopeya 11 juni 2011

    Skrivet av CiinaC den 11 jun 2011

    Skrivet av Tant_Anita den 9 jun 2011

    Svar til CiinaC.

    Jag förstår inte alls din kritik. Det är väl bra att godkännarna kollar upp recepten, tänk bara vilken anarki det skulle vara annars med femtielva dubbletter av samma recept, fel- och särstavningar så att recepten blir oläsliga, allsköns knepiga "mått" som ingen vet hur mycket det är, recept som inte har några mått alls (jodå, det finns såna också här), recept på turkiska eller nåt annat språk som en vanlig Svenne Banan inte förstår och en massa annat som man ser på vissa andra matsajter (nämner inga namn) där det inte finns nån moderering alls.

    Dessutom, och det är kanske det viktigaste av allt: Matklubben är GRATIS för alla medlemmar. Om jag har förstått det rätt så jobbar samtliga godkännare utan nån som helst ersättning annat än att få höra en massa gnäll från personer som bara hör av sig när nåt är fel och dessemellan inte har ett enda uppmuntrande ord att säga.

    Kämpa på alla tappra godkännare, ni gör ett fantastiskt bra jobb. (Y) Låt inga sura kommentarer slå ner ert humör.

    I förebyggande syfte säger jag: NEJ, jag är inte godkännare själv.


    Vad gäller dubletter, så finns det redan "femtioelva" av flera recept, vilket kommenteras ständigt, och om du läst vad jag skrev så tycker jag att den som hänger upp sig på, eller behöver få klarhet i vad som menas vid ev fel/särstavningar, Själv kan ta kontakt med den som skrivit så du inte förstod. Dom allra flesta kan både skriva begripligt och använda sig av måttbenämningar som folk begriper. I annat fall är det ju bara att kontakta receptskrivaren. Om nu godkännarna jobbar ideellt för att dom tycker det är roligt, så varför tycka synd om dom för det dom valt själva? Då får man ta både ris och ros. Du ser ju själv - hade du inte haft så bråttom att tolka mina åsikter (som det passade dig), innan du läst färdigt, hade du förstått mitt inlägg..











    Finns dock ett problem med att själv ta kontakt med användaren som skrivit receptet, vissa är mer aktiva än andra och jag vill kanske inte vänta ett halvår på att få svar, jag vill prova nu! Och hur gör man med de recept som är skrivna av "inaktiva medlemmar"?
    Recept utan mått och mängd ser jag mer som en upprabbling av ingredienser, det är inte det jag är ute efter när jag söker recept, jag vill ha konkreta förslag på hur jag ska göra. Sen gör jag kanske som jag vill i a f, men jag har fått lite idéer att utgå ifrån.

  • boz1965 11 juni 2011

    @CiinaC:

    Det finns en anledning till att Matklubben blev 33:e bästa svenska sajt, alla kategorier och 2:a bästa matsajt ifjol. MK är, till skillnad från de flesta andra matsidor, en modererad sajt. Vi kollar av recepten för att de ska vara okej så långt det är möjligt, vi kan dessvärre inte provlaga alla recept som kommer in hit då skulle det behövas en anläggning som är flerdubbelt mycket större än ICAs Provkök och med ett antal heltidsanställda proffskockar. Då förstår säkert även du att MK inte skulle kunna vara gratis längre. Då skulle du tvingas betala en hög medlemsavgift och dessutom få se sidor som var bemängda med reklam, eftersom enbart medlemsavgifterna inte skulle räcka till för att täcka upp driften.

    Vi strävar dessutom efter att recepten ska vara lättlästa och hålla en viss standard. Våra recept bör vara så pass lättlästa att även en nybörjare kan laga, åtminstone de rätter som inte är överkurs, utan att behöva sortera bort "bruset" först.

    MK är till för alla - nybörjare i köket såväl som för avancerade matlagare. Både 16-årige Knut Rudis och mästerkocken Leif Mannerström ska kunna hitta nåt "matnyttigt" här. Det är hela idén med Matklubben som jag har förstått det.

    Att du sen inte köper det... Tja, det får stå för dig. Vi godkännare gör iaf så gott vi kan och följer de regler som finns IDAG. Reglerna har inte alltid sett likadana ut, därför finns det recept som inte skulle ha blivit godkända idag, men som ändå kommer att få ligga kvar eftersom de godkändes utefter de regler som gällde vid det tillfället.

  • Lilloo 11 juni 2011

    Det kom nya regler för inskrivandet av recept 1/6-08. Innan det datumet skulle ALLA recept godkännas. Pga det just var så otroligt mycket dubbletter och olika kvalitet på recepten så kom de nya reglerna till. De dubbletter som skrevs in innan 1/6-08 får jag tyvärr inte ta bort men vet att det finns massor av dem.

    Godkänneriet är helt och håller ideellt arbete. Aktiva medlemmar som gillar matlagning och bakning. De som tillhör godkännargruppen sitter och godkänner på sin lediga tid. Ser gärna att flera medlemmar på Matklubben.se provar på att godkänna recept. Ni är alla välkomna att prova på!

  • The_mama97mia 11 juni 2011

    Upprepar min tes -
    If You Can´t beat them, join them...

    (Y)

    Jag uppskattar att det är granskade recept här, på tasteline till exempel finns en hel del recept som är rent felaktiga men det förstår man kanske, dock inte lika enkelt att kommunicera på andra sidor som här på MK

    Ja OK ja, jag gillar MK! Varför skulle jag inte göra det===???

  • irrevirre 12 juni 2011

    Skrivet av boz1965 den 11 jun 2011

    @CiinaC:

    Det finns en anledning till att Matklubben blev 33:e bästa svenska sajt, alla kategorier och 2:a bästa matsajt ifjol. MK är, till skillnad från de flesta andra matsidor, en modererad sajt. Vi kollar av recepten för att de ska vara okej så långt det är möjligt, vi kan dessvärre inte provlaga alla recept som kommer in hit då skulle det behövas en anläggning som är flerdubbelt mycket större än ICAs Provkök och med ett antal heltidsanställda proffskockar. Då förstår säkert även du att MK inte skulle kunna vara gratis längre. Då skulle du tvingas betala en hög medlemsavgift och dessutom få se sidor som var bemängda med reklam, eftersom enbart medlemsavgifterna inte skulle räcka till för att täcka upp driften.

    Väl talat:-)
    Vi strävar dessutom efter att recepten ska vara lättlästa och hålla en viss standard. Våra recept bör vara så pass lättlästa att även en nybörjare kan laga, åtminstone de rätter som inte är överkurs, utan att behöva sortera bort "bruset" först.

    MK är till för alla - nybörjare i köket såväl som för avancerade matlagare. Både 16-årige Knut Rudis och mästerkocken Leif Mannerström ska kunna hitta nåt "matnyttigt" här. Det är hela idén med Matklubben som jag har förstått det.

    Att du sen inte köper det... Tja, det får stå för dig. Vi godkännare gör iaf så gott vi kan och följer de regler som finns IDAG. Reglerna har inte alltid sett likadana ut, därför finns det recept som inte skulle ha blivit godkända idag, men som ändå kommer att få ligga kvar eftersom de godkändes utefter de regler som gällde vid det tillfället.

  • redd 12 juni 2011

    Personligen uppskattar jag godkännarnas arbete men dubbletter är ju lite av matlagningens DNA.

    Ta bröd t.ex.
    Mjöl, vatten, jäst, salt och lite fett.
    Sedan kan man uppnå en mängd olika resultat genom att ändra form, jästid, temperatur i ugnen och proportioner. Och så kan man slänga lite olika kryddor osv. men det är grunden.

    Själv brukar jag titta på åtminstonde 5olika recept innan jag lagar en ny rätt, i ganska många fall gör det att man inte följer något enskilt recept till punkt och pricka utan använder dom olika tekniker som dom olika recepten föreslår.

  • Okänd 13 juni 2011

    Jag ser inte ett stort problem med dubletter. Vad jag märker om man lusläser vissa recept verkar många inte ha provat det själv. Det har hittats på nån annan site eller i en tidning. Sen ska det läggas in på Matklubben i tron att poängen ska uppdateras. Skriv i manualen vad poängen är till så kanske vi får bort det här problemet.

  • boz1965 19 oktober 2013

    Skriv i manualen vad poängen är till så kanske vi får bort det här problemet.


    Poängen har ingen betydelse alls för den enskilde medlemmen. Det är bara ett mått på hur aktiv man är på sajten.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.