Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kopiering av andras recept!

  • _Kockfan_ 23 september 2012

    Jag delar med mig av mina recept för att just bli kopierad.
    Det är liksom det som är grejen. Men sedan ska man inte lägga upp exakta kopior av recepten här.

  • rosatalo 23 september 2012

    Skrivet av _Kockfan_ den 23 sep 2012

    Jag delar med mig av mina recept för att just bli kopierad.
    Det är liksom det som är grejen. Men sedan ska man inte lägga upp exakta kopior av recepten här.



    Jag tycker exakt som du om den saken.

  • walterego 23 september 2012

    Uppenbart så tycker inte jag som många andra. Jag kan förstå att "svesse60" känner sig kränkt gm att hennes jobbigt förvärvade recept ska "missbrukas" för att denne någon vill sno åt sig "värdelösa poäng".
    Nog enda gången som jag kan hålla med en känd moderats uttalande: "DU SKA LÄRA DIG ATT VETA HUT!" Och dessa ord riktar jag till "recepttjuvar"

  • Svesse60 24 september 2012

    Jag bryr mig inte alls om mina poäng, jag är ingen "poängjägare". Har aldrig förstått vad man ska ha dessa till....
    MEN jag blir förbannad på de som kopierar! Nä, ta er tid och ställ er vid spisen och komponera ihop egna recept!
    /Svesse60

  • boz1965 24 september 2012

    Samtidigt så finns det ju ett gammalt talesätt som säger att plagiering är den ärligaste formen av smicker. ;)

  • Tant_Anita 24 september 2012

    Äsch! Det är väl inte så mkt att hetsa upp sig för att någon kopierar ens recept. Finns viktigare saker att bli arg för.

  • rosatalo 24 september 2012

    Skrivet av Svesse60 den 24 sep 2012

    Jag bryr mig inte alls om mina poäng, jag är ingen "poängjägare". Har aldrig förstått vad man ska ha dessa till....
    MEN jag blir förbannad på de som kopierar! Nä, ta er tid och ställ er vid spisen och komponera ihop egna recept!
    /Svesse60


    Förstår jag dig rätt, att man enligt dig måste ha komponerat rätten själv för att kvalificera sig till att lägga in ett recept? Jag tycker inte heller att man kopierar ett recept från matklubben och lägger in den på nytt, vad är det för mening med det. Men är det fel att lägga in ett recept man hittat i en tidning el dyl som man själv lagat och tyckt är bra? Det finns ju massa klassiska rätter dessutom som man gärna vill prova och de är ju komponerade av någon för länge sedan. Jag är ingen jättefena på att komponera rätter men delar gärna med av recept jag tycker är praktiska med tanken att det kommer någon till nytta, har då också angivit varifrån receptet härstammar i den mån jag minns det. Har aldrig försökt ta åt mig " äran " av att ha komponerat själv om så inte är fallet. Totalt ointressant faktiskt. Jag menar också att man kanske som en av receptgranskarna också skriver i sitt inlägg, missar även när man lägger in ett recept såsom när man granskar i det stora utbudet att det redan finns ett likadant. Det man komponerat kanske inte är så himla originellt. Det vore ju bra om det fanns ett program som stoppar receptet redan när man skriver det om det visar sig vara en dublett. Då behöver ju ingen bli kränkt. Detta är ju trots allt bara en matklubb med glada amatörer som söker inspiration och kunskap förmodar jag. Eller?

  • _Kockfan_ 24 september 2012

    man ska få "knycka" andras recept, förädla dem.
    annars faller hela grejen med sidan. skulle man inte få "knycka" dem så får varenda recept strykas.
    nästan alla recept här finns redan i en orginalversion allt från bearnaisesås till grillad oxfilé .

    nä fortsätt knycka , härma och rent av stjäla recept. men ge fan i att lägga upp dem på denna sida om det inte har gjorts några små men viktiga ändringar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.