Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Radera recept

  • 13 maj 2008

    Skrivet av Glitterfia den 13 maj 2008

    Jag skulle skriva så här ( jag är inte någon som godkänner. men om jag gjorde det då hade jag fått lägga ner lite tid på att ändra detta recept så det blir som matklubben vill ha dem. Ett ypperligt sätt att få rena raka recept som alla lätt kan förså.. Det är inte så tokigt att det ska ligga recept efter en mall här. Recepten ska följa samma mall, inget värre än så.

    Ingredienser
    1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    2 röda paprikor
    1 pkt bacon
    1 brk majs
    1 pkt passerade tomater
    2 brk kidneybönor
    5 msk bbq-sås
    1 msk vinäger/ättikssprit
    Sambal oelek
    Sweet chili sås
    3 chorizokorvar
    3 bratwurst korvar
    Matlagningsyoghurt/creme fraiche/gräddfil
    Ostnachos (chips)



    Gör så här
    Skala och hacka löken i bitar.
    pressa vitlöksklyftorna
    Strimla paprikorna
    klipp bacon i bitar
    Fräs detta i smör i en varm gryta.

    Tillsätt
    majs, passerade tomater, kidneybönor, bbq-sås, 1 msk vinäger/ättikssprit, sambal oelek efter smak -stark!
    Tillsätt sweet chili sås efter smak, och låt puttra i tio min
    Bryn korvarna i en stekpanna och häv ner dem i grutan låt puttra ytterligare fem minuter
    Servera med matlagningsyoghurt/ creme fraiche/ gräddfil och ostnachoschips



    Receptet verkar förövrigt väldigt gott dock. Har den något namn?






    Herrejävlar vad det skrivs. Det var inte min mening att skapa debatt. Jag fattar inte ens att folk orkar kommentera detta heller. Min inställning var att jag tyckte forumet var opersonligt och uselt så jag ville få mina recept raderade och mitt konto utraderat. Är inte detta matklubbens diktatur att jag ännu inte har blivit det med tanke på att jag har skickat både mail och gnällt som en slagen hund i detta forum. Ännu ett tecken på varför raderarknapp ska finnas. Jag vill inte finnas på ert forum så ta bort mig!!!
    Sedan receptet nedan: just den delen med bacon, i mitt recept ska inte detta fräsas i smör , har inte ens nämnt den ingrediensen då hade jag skrivit detta, bacon ger rätt mycket smak o fett ändå. Sen tycker ajg inte forumet är krångligt, jag är bara lat att skriva om något enkelt till något som ska bli omständigare.

    Gör så här
    Skala och hacka löken i bitar.
    pressa vitlöksklyftorna
    Strimla paprikorna
    klipp bacon i bitar
    Fräs detta i smör i en varm gryta.
    ----------------------------------------

  • Wombat04 13 maj 2008

    Bästa Spacesalmon,

    Jag är rädd att t o m du får ha lite tålamod även om det tydligen är svårt för dig. Saker och ting händer inte i en blink bara för att du knäpper med fingrarna och vill ut ur forumet. Det är jättetråkigt att du tycker det är krångligt att följa de regler som finns på klubben, men merparten av de över 57000 medlemmarna här tycker uppenbarligen inte att det är något större problem. Det har redan förklarats varför reglerna finns. Jag förmodar att du tycker att det är petitesser och det får du hjärtans gärna tycka. Men att hålla på som du gör, svära över hela forumet och ondgöra dig och kalla folk för Hitler och Adolf o s v, tyder inte bara på stor dumhet utan också på en omognad som är skrämmande. I ett samhälle finns regler. Här finns också regler. Reglerna ska följas enligt Matklubben, om man vill vara med. Vill man inte det går man ur klubben, precis som du försöker göra. Och om du bara har lite tålamod till, så ska du se att du snart slipper denna "Matklubbens diktatur" och detta "usla forum".

    Ha det bäst.

  • 13 maj 2008

    Skrivet av Wombat04 den 13 maj 2008

    Bästa Spacesalmon,

    Jag är rädd att t o m du får ha lite tålamod även om det tydligen är svårt för dig. Saker och ting händer inte i en blink bara för att du knäpper med fingrarna och vill ut ur forumet. Det är jättetråkigt att du tycker det är krångligt att följa de regler som finns på klubben, men merparten av de över 57000 medlemmarna här tycker uppenbarligen inte att det är något större problem. Det har redan förklarats varför reglerna finns. Jag förmodar att du tycker att det är petitesser och det får du hjärtans gärna tycka. Men att hålla på som du gör, svära över hela forumet och ondgöra dig och kalla folk för Hitler och Adolf o s v, tyder inte bara på stor dumhet utan också på en omognad som är skrämmande. I ett samhälle finns regler. Här finns också regler. Reglerna ska följas enligt Matklubben, om man vill vara med. Vill man inte det går man ur klubben, precis som du försöker göra. Och om du bara har lite tålamod till, så ska du se att du snart slipper denna "Matklubbens diktatur" och detta "usla forum".

    Ha det bäst.


    Jag gillar att svära, jag gillar att kunna radera bort mig, precis som när man stänger ner ett konto i vanliga fall, och nej, jag arbetar med tighta deadlines i vanliga fall, så tålamod finns verkligen inte i min värld och ja, jag kan både vara omogen och barnslig men jag kan stå för det. Och nej, jag tycker inte forumet är krångligt, jag är bara lat som inte orkar skriva om ett enkelt recept till något krångligare. Sen att ni hela tiden missuppfattar mig är inte mitt problem.Det jag menade var att OP styr handlingar över en raderarknapp och små petitesser, vilket kännetecknar både en Adolf och en diktatur och är för mig otroligt FUBAR. Det är handlingarna som räknas. Och ja, jag kan följa regler, däremot inte sagt att jag kan acceptera dom. OVER AND OUT,

  • Okänd 13 maj 2008

    Skrivet av nannes den 12 maj 2008

    Liliane!
    Jag har varit med som godkännare endast några månader, så jag kan inte svara för hur det var tidigare. Under min tid har det tillkommit en del nya regler, troligen för att det strömmar in en massa recept som är skrivna i princip hur som helst. Eftersom det är meningen att recepten här skall se ut som i en receptbok betyder det en massa jobb för oss som korrigerar. Därför finns det nu en guide man kan läsa innan man skriver in sitt recept, där finns beskrivningar för hur ett recept bör se ut.

    En del människor tycker inte om reglerna, en del tycker dom är bra. För oss godkännare är det enkelt när vi all vet hur ett recept skall se ut, vi vet vad som skall godkännas och vad som skall rättas till.
    Hoppas det räcker som svar på din fråga
    MVH Nannes

    Hej! Tack Nannes,jag är nöjd med svaret.Hoppas att jag inte blir illa omtyckt för min undran.Jag tycker också ni gör ett bra jobb,men tonen har ibland inte varit så trevlig.Annars är det en trevlig klubb med massa goa vänner och massa supergoda recept.Ha det gott alla på klubben // Liliane

  • NewOrder 13 maj 2008

    Hej jag igen.Jag spinner vidare på en fundering.

    En liten fundering. Jag kollade för kul skull om receptet Cowboygryta (receptet ovan) raderades även i andras kokböcker om de hade laddat ner den till sin egen kokbok.(vilket jag såg att glitterfia hade) Det hade den inte. Är inte det märkligt? Om jag tillexempel vill radera ett recept som jag inte är nöjd med eller på annat sätt inte vill delge någon annan. Så borde den då om man fått godkänt på raderingen även ha raderats i allas kokböcker som laddat ner det.

    Som det är nu är det väl stöld?. Nu står ingen skribent på receptet. Spascesalmon borde stå kvar tycker jag även om han/hon raderat sig själv. Det är fortfarande han/hon som skrivit det. Som det är nu tror jag att det är Glitterfia som har skrivit det. (Förlåt Glitterfia, jag använder bara dig som ett tydligt exempel - inte för att göra bort dig eller så och du får spara ner recept hur du vill. För ddet är inte ditt fel att jag funderar så det knakar ) Skriven av gäst eller som det är nu - tomt säger inte så mycket.

  • zudette 13 maj 2008

    Skrivet av NewOrder den 13 maj 2008

    Hej jag igen.Jag spinner vidare på en fundering.

    En liten fundering. Jag kollade för kul skull om receptet Cowboygryta (receptet ovan) raderades även i andras kokböcker om de hade laddat ner den till sin egen kokbok.(vilket jag såg att glitterfia hade) Det hade den inte. Är inte det märkligt? Om jag tillexempel vill radera ett recept som jag inte är nöjd med eller på annat sätt inte vill delge någon annan. Så borde den då om man fått godkänt på raderingen även ha raderats i allas kokböcker som laddat ner det.

    Som det är nu är det väl stöld?. Nu står ingen skribent på receptet. Spascesalmon borde stå kvar tycker jag även om han/hon raderat sig själv. Det är fortfarande han/hon som skrivit det. Som det är nu tror jag att det är Glitterfia som har skrivit det. (Förlåt Glitterfia, jag använder bara dig som ett tydligt exempel - inte för att göra bort dig eller så och du får spara ner recept hur du vill. För ddet är inte ditt fel att jag funderar så det knakar ) Skriven av gäst eller som det är nu - tomt säger inte så mycket.


    Kan man skriva in egna recept i kokboken???? Trodde att matklubben.se tog över "övergivna" recept - tycks ha läst att det blivit så förr??????

  • Wombat04 13 maj 2008

    Jag tror att det är så, att Matklubben tar över "föräldralösa" recept. Jag tycker mig ha sett det förut.

  • NewOrder 13 maj 2008

    Jag kan tycka att det är stöld. Inte för att jag tror det spelar någon roll för mig - recept ska spridas. Men den som har provat fram receptet med lite svett o tårar vill antagligen få sin nick att stå med. Då ska det framgå av hemsidepularna på matklubben att dom gör det. Dessutom ska dom inte skriva så här vill du radera recept kontakta oss. Då tror man ju verkligen att receptem är raderade. Ursäkta, men min sambo är jurist. Jag har blivit miljöskadad av att notera detaljer och jag får dessutom alltid höra av honom att "rätt ska vara rätt". tack för svar. Nu ska jag leta drinkar.

  • Wombat04 13 maj 2008

    NewOrder, har du mailat Lind med dina synpunkter? Om inte, gör det. Han behöver få reda på om det är något som inte funkar som det ska eller förklara varför det funkar som det gör. Hoppas du hittar många goda drinkar, det har i alla fall jag gjort!

  • NewOrder 13 maj 2008

    Vem är Lind? Alltså, lät jag gnällig nu? Det var inte meningen. Ovanstående var bara en fundering. Det där med att alltid få höra av min sambo att "rätt ska vara rätt "gör mig bara mer uppmärksam på i stort sett allt. Det var så jag menade. Sen vet jag inte om det är bra eller dåligt. Förmodligen dåligt - eftersom jag blir skeptisk till allt. - och det är synd :O

    Jodå, jag har hittat mycket kul och la till dem i kokboken.Förhoppningsvis hinner jag testa många av dem på min semester. Det tog ett tag innan jag fattade hur kokboken fungerade, allt jag lagt in låg i "registret" och under "drinkar" så jag raderade drinkarna ur registret, för jag trodde det blivit nåt fel eftersom de låg dubbelt - då raderade jag även under "drinkar", så jag fick göra om allt igen - men det är av misstagen man lär sig av. Skam den som ger sig. :D. Men nu diska. Gokväll.

  • Wombat04 13 maj 2008

    Nejdå, du lät inte alls gnällig! :) Det är bara det att Lind (vår "ledare" som sköter klubbens angelägenheter) behöver få reda på våra åsikter och det är inte alltid han hinner gå in och läsa alla trådar på direkten. Därför var mitt lilla inlägg menat som ett tips till dig.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.