Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Särskrivning är inte riktigt okej

  • pleta 12 oktober 2011

    Håller med om att man borde rätta fel som gjorts av matklubben.se precis som man rättar fel som gjorts av dess användare. Det ligger dock något i det Morgondimma säger; det kan vara ett medvetet fel för sökmotoroptimeringens skull. Kanske?

    I vilket fall som helst så tycker jag inte att man ska särskriva även om det ger fler träffar. Internet slaktar det svenska språket...

  • Aonly 12 oktober 2011

    Skrivet av pleta den 12 okt 2011

    Håller med om att man borde rätta fel som gjorts av matklubben.se precis som man rättar fel som gjorts av dess användare. Det ligger dock något i det Morgondimma säger; det kan vara ett medvetet fel för sökmotoroptimeringens skull. Kanske?

    I vilket fall som helst så tycker jag inte att man ska särskriva även om det ger fler träffar. Internet slaktar det svenska språket...


    Jag håller med dig. Det är kanske medvetet felskrivet men för mig får det gärna vara rättskrivet. Kan inte riktigt hjälpa att jag lägger energi på det. Jag är och förblir nog en petmoster när det gäller särskrivningar. Alla har vi våra egenheter :) Så för att värna om det svenska språket som ibland blir slaktat på många sätt på internet, och även annars, så tycker jag att det skulle se mer professionellt ut, utan särskrivning.

    Ha en fin morgondag!

  • boz1965 15 oktober 2011

    Fast ibland kan det bli riktigt kul med sär skrivningar (OBS! Avsiktlig särskrivning ;)):

    I affären
    Glad packad räkmacka
    Morgon rockar 300 kr
    Vi har sprätt ägg
    Skum tomte 3 kr
    Vi har kul glass!
    Gift orm säljes

    På restaurangen:
    Är du en paj älskare? Då är detta stället för dig.
    Grillad kyckling lever med kul potatis
    Ät pinnar
    Herr toalett
    Rök fritt!

    Hos frisören:
    Skum Permanent 395:-

    I kontaktannonser och CV:
    Jag är en mörk hårig sjuk sköterska.
    Jag är inte rädd att visa fram fötterna!
    Jag skriver just nu på min doktors avhandling
    Jag har bra grund men ingen vidare utbildning.

    Yrkesgrupper
    Nacka naprapaterna
    Sjuk gymnast
    Vår kassa personal

  • babbs 16 oktober 2011

    Håller med! Särskrivningar är bland det värsta som finns när det gäller vårt svenska språk. Får man inte lära sig svensk grammatik i skolan numera! Jag kanske är grinig eller också är det så att jag blivit yrkesskadad av mitt arbete som läkarsekreterare, där duger det inte att varken stava fel eller dela på ord så att meningen förändras. Eller också är jag bara grinig.

  • irrevirre 16 oktober 2011

    Haha haha>:D

    Kom att tänka på en skylt utanför en restaurang som jag brukar passera i bussen hem från jobbet (i Malmö)
    Där har man beställt skyltar och satt upp men inte brytt sig om att kolla om det står rätt...
    Lite blandade ord där:

    Chicken
    Sallad Bädd
    Potatis

    står det att de säljer:DD


    Skrivet av boz1965 den 15 okt 2011

    Fast ibland kan det bli riktigt kul med sär skrivningar (OBS! Avsiktlig särskrivning ;)):

    I affären
    Glad packad räkmacka
    Morgon rockar 300 kr
    Vi har sprätt ägg
    Skum tomte 3 kr
    Vi har kul glass!
    Gift orm säljes

    På restaurangen:
    Är du en paj älskare? Då är detta stället för dig.
    Grillad kyckling lever med kul potatis
    Ät pinnar
    Herr toalett
    Rök fritt!

    Hos frisören:
    Skum Permanent 395:-

    I kontaktannonser och CV:
    Jag är en mörk hårig sjuk sköterska.
    Jag är inte rädd att visa fram fötterna!
    Jag skriver just nu på min doktors avhandling
    Jag har bra grund men ingen vidare utbildning.

    Yrkesgrupper
    Nacka naprapaterna
    Sjuk gymnast
    Vår kassa personal

  • boz1965 16 oktober 2011

    Herr Toalett (var blev Fru Toalett av?) :DD

  • boz1965 16 oktober 2011

    Det fanns en gång en butik för städmateriel här i stan som enligt skylten i fönstret sålde "Dam Sugare". Dubbelfel där, alltså... :DD

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.